Artikler
Få tak på innholdet med strategisk kartlegging
Skal du og kollegaene dine jobbe med innhold som har mange bidragsytere, lite forankring i gruppen, uklare roller og mål? Da kan the content strategy canvas være din venn.
InnholdsarbeidLag bedre innhold med kjernemodellen
For å sikre at vi lager innhold som brukeren finner, forstår og får til, har vi i NAV god erfaring med å bruke kjernemodellen.
InnholdsarbeidTeksting av lyd og video
Video med lyd og lydopptak skal tekstes. I denne artikkelen får du noen enkle tips, og lenker til hvor du kan lese mer.
Universell utformingArbeidsflater i kontinuerlig endring
Kontinuerlige leveranser gjør at brukergrensesnittet er i kontinuerlig endring. De fleste nettsteder og apper oppdateres og endres hele tiden. Men hva skjer når det er arbeidsflaten som endrer seg?
Interne flaterKjernegrupper for innholdsarbeid på nav.no
Alt innhold på nav.no skal ha en definert eier og forvaltes aktivt. Derfor har vi etablert kjernegrupper som har ansvar for å forvalte innholdet i tråd med innholdsstrategien.
nav.noTilgjengelige SVG-ikoner
Ikoner er blitt en vital del av dagens web. Disse grafiske elementene fremhever det visuelle, men også ofte det funksjonelle i løsningene våre. Dette skal funke for alle brukerene våre, uansett situasjon.
Universell utformingNAV Testlab i Fyrstikkalléen 1
Team ResearchOps tilbyr produktteam en ferdig rigget testlab med alt av nødvendig utstyr og fasiliteter for brukertester med blikksporing på laptop, PC-skjerm, smarttelefoner eller nettbrett.
BrukerinnsiktHva møter personer som logger inn på nav.no?
En oversikt over innhold og prinsipper for innloggede tjenester for privatpersoner.
nav.noHvordan fungerer varsler til privatpersoner?
En oversikt over løsninger og muligheter for varsler
nav.noRutiner for NAV Testlab
Produktteamene i NAV har ansvaret for å ivareta personvernet til de som deltar i brukertester, intervjuer eller annet innsiktsarbeid. Her finner du interne rutiner som skal følges ved bruk av NAV Testlab.
BrukerinnsiktNADA (NAVs dataplattform)
Data er i hjertet av produktutviklingen når vi skal forstå hvordan folk bruker produktene våre og verdien vi skaper. NADA-plattformen gjør det enklere for team å analysere egne og andres data.
ProduktledelseEksempel - samtykke intervju uten tips
Dette er et eksempel på samtykke for intervju, så det er viktig at du tilpasser den til ditt innsiktsarbeid.
BrukerinnsiktMal for samtykke til intervju
Når man skal gjøre et intervju behandler man som regel personopplysninger. Da trenger man et gyldig samtykke som behandlingsgrunnlag. Her får du et eksempel.
BrukerinnsiktEksempel - samtykke for å delta på intervju
Dette er et eksempel på samtykke for intervju, så det er viktig at du tilpasser den til ditt innsiktsarbeid.
BrukerinnsiktBrukermedvirkning i Arbeids- og velferdsdirektoratet
Vi tar med brukerrepresentanter på råd gjennom faste brukerutvalg. Brukerutvalget skal blant annet bidra til å sikre brukermedvirkning innenfor områder i NAV, som har betydning for brukerne.
BrukerinnsiktHva er egentlig en produktgjennomgang?
Produktgjennomgang er en formell gjennomgang av produkter for å vurdere status gjennom å stille gode spørsmål i den hensikt i å identifisere og ta ned risiko.
ProduktutviklingsmodellenUniversell utforming og tilhørende begreper
Denne artikkelen er et forsøk på å forklare noen av de mest brukte begrepene om universell utforming og nedsatt funksjonsevne. Målet er at NAV skal bruke begrepene riktig, og på en konsistent måte.
Universell utformingHva er NAVs produktutviklingsmodell?
Vi har utviklet en produktutviklingsmodell som skal hjelpe oss med å redusere risikoen for at vi bygger feil ting.
ProduktutviklingsmodellenProduktstrategi skal gi bedre beslutningsgrunnlag
For at vi skal få bedre diskusjoner, beslutninger og prioritereringer, skal vi lage produktstrategi for produktene våre.
ProduktutviklingsmodellenProduktgjennomgang skal forbedre produktstrategien
For at produktstrategien skal ha god kvalitet, skal teamene diskutere den med rådgivere utenfor produktområdet.
Produktutviklingsmodellen