Hvordan prioritere universell utforming?
Hvordan prioritere uu-issues for å få mer bank for pengene?
Når ressurser er begrenset, hvordan prioriterer vi uu-issues og features slik at vi kan tilby en god brukeropplevelse til så mange folk som mulig?
Effekt: hvilke deler av nettstedet ditt er viktige?
Effekt dreier seg om viktigheten av innholdet--hvor mye et tilgjengelighetsproblem påvirker bruker- eller forretningsmål. Hva blir konsekvensene hvis brukeren ikke får tilgang til innholdet?
Eksempler av innhold som har høy effekt inkluderer følgende:
- Rammeverket, inkludert navigasjon, påloggings- og søkefunksjoner
- Gjenbrukbare komponenter
- Nøkkelstier gjennom nettstedet
- Kontaktskjemaer og brukerundersøkelser
- Tilgjengelighetserklæringer og samtykkeskjemaer
- Nytt innhold og funksjoner
- Innhold som du mottar klager om
Barrierer: får brukeren få tilgang til innholdet ditt?
Mens effekt dreier seg om viktigheten av nettstedets innhold, handler barrierer om selve brukeropplevelsen. En barriere er noe som hindrer brukere i å få tilgang til nettstedets innhold eller funksjonalitet. WCAG suksesskriterier er eksempler på mulige barrierer.
Det er flere faktorer som påvirker barrierenivået:
- Forekomst: hvor utbredt er barrieren?
- Alvorlighetsgrad: hvor mye trøbbel forårsaker dette brukere?
- Permanens: er problemet vedvarende?
- Forsvarsstrategier: finnes det måter brukeren kan komme rundt problemet?
- Alternativer: Finnes det alternative måter å få tilgang til innholdet på?
Når du vurderer effekten av alle faktorene, får du en idé om hvor vanskelig det er for brukeren å få tilgang til innholdet. Barrierene kan klassifiseres i fire nivåer:
- Kritiske: disse er problemer som må løses så fort som mulig—de hindrer folk i å bruke siden i det hele tatt og kan være direkte farlig. Se f.eks. WCAG om ingen interferens.
- Høy: brukere er forhindret i å forstå innholdet eller utføre kritiske oppgaver, og det finnes ingen forsvarsstrategier eller alternative løsninger.
- Medium: det er vanskelig, tidkrevende eller frustrerende for brukere å få tilgang til innhold eller funksjonalitet.
- Lav: brukeren få tilgang til alt innhold og funksjonalitet, men brukeropplevelsen er dårlig.
Innsats: hvor mye arbeid tar det å fikse problemet?
Det er fornuftig å prioritere quick wins og lavthengende frukt. Sørg for å utnytte ressursene til hele teamet, ikke bare utviklerne og designerne. Dette vil tillate deg å prioritere problemer med innhold like høyt som du ville prioritert å fikse tekniske bugs. Når mulig, delegere ut arbeid til eksterne ressurser. Og hvis det ikke er noen tilgjengelig for å fikse problemet, er det ingen vits i å prioritere det i det hele tatt.
Beregning av prioritet
Når vi ser på effekten av innholdet, barrierenivå og innsats sammen kan vi vurdere prioritet. Vi bør fikse uu-issues i følgende rekkefølge:
- Blinkende innhold. Vi vil ikke gi brukerne våre anfall.
- Kritiske problemer og problemer med høye barrierer på innhold med høy effekt.
- Middels barrierer på innhold med høy effekt.
- Middels barrierer på innhold med middels effekt.
…og så videre. Legg merke til at vi tar viktigheten av innholdet i betraktning før vi vurderer nivået på barrieren. Dette hjelper oss unngå å bruke massevis av tid på å fikse problemer som ikke nødvendigvis har stor effekt.
Og for alt vi fikser, plukker vi også den lavthengende frukt på samme kode eller innhold.
Vil du ha bistand til å tenkte gjennom prosessen for å finne ut hvilke uu-issues du skal prioritere? Ta gjerne kontakt med oss på uu@nav.no eller på Slack-kanalen #nav-uu.
Bidragsytere