Hvem er Aksel?
- Språkstilen vi bruker i Aksel skal være enkel, vennlig og tilgjengelig
- Aksels brukere skal bli møtt med lettleselige tekster som har en felles stil og tone
Tips
Tenk at du skriver til en kollega som kan litt mindre om emnet enn deg selv. Det er jo ofte det du gjør!
Hva betyr det for språket?
Bruk aktivt språk og personlige pronomen som «du» og «vi». Det gir teksten en mer personlig tone, sørger for et tydelig budskap og gjør teksten mer lettlest.
Bruk gjerne et hverdagslig språk og unngå komplisert fagterminologi hvis du vil nå større grupper. Trenger du å bruke terminologi som ikke alle er så kjent med, er det lurt å forklare ordet første gang du bruker det.
Bruk nøkkelordene målgruppen din ser etter. Hovedmålgruppen din er produktteamene i NAV. Prøv å sette deg i deres sko når du skriver. Hva slags behov har de? Hva er typiske nøkkelord de ser etter?
Bruk hele, korte setninger. Sett punktum, det gjør teksten din mer lettlest.
Bruk eksempler for å forklare, det gjør budskapet ditt enklere å forstå. Bruk også eksempeltekster i stedet for «lorem ipsum». Det hjelper folk til å forstå konteksten, for eksempel når du beskriver hvordan en komponent skal brukes.
Tips
Prøv å lese teksten din høyt for deg selv. Da er det ofte lett å høre hvor det lugger litt.
Tips
Du finner flere konkrete skriveråd i artikkelen Slik skriver du enkelt og godt.
Bidragsytere