Guide
Tilgjengelighetserklæring: slik rapporterer du WCAG-status
Du må oppdatere status ved hver stor endring til nettstedet, og minst en gang hvert år. Hvordan du går frem varierer avhengig av løsningens målgruppe, plassering og lanseringsdato.
En tilgjengelighetserklæring gir en oversikt over hvorvidt innholdet på et nettsted oppfyller de lovpålagte WCAG-kravene. Erklæringen skal også gi folk mulighet til å ta kontakt med oss for å melde om problemer knyttet til uu-feil.
Skal teamet mitt lage en tilgjengelighetserklæring?
Alle tjenester rettet mott innbyggerne og kunder, pluss intranett og ekstranett, skal ha en tilgjengelighetserklæring. Det er ikke et krav at fagsystemer skal tilby en tilgjengelighetserklæring.
Usikker om din løsning er omfattet av kravene? Sjekk ut uu-tilsynets artikkel om forskriften eller ta kontakt med uu-teamet.
Nettsider og tjenester på nav.no
Ligger tjenesten din eller nettsidene dine på nav.no, skal du rapportere WCAG-status ved hjelp av NAVs interne løsning for tilgjengelighetserklæringen. Fristen for å levere en oppdatert tilgjengelighetserklæring er 1. januar hvert år. Oppskriften for hvordan du går frem finner du på lenken under:
Nettsider og tjenester utenfor nav.no
Dere som har nettsider og tjenester som ligger utenfor nav.no må utarbeide egen tilgjengelighetserklæring og publisere denne på uustatus.no.
Intranett og ekstranett som er nye eller vesentlig oppdaterte etter 1.2.2023 må også rapportere WCAG-status på uustatus.no.
Eksempler på løsninger som må rapportere direkte på uustatus.no:
- Arbeidsplassen (arbeidsplassen.no)
- Aksel (aksel.nav.no)
- Etterlevelseskatalogen (etterlevelse.intern.nav.no)
- Hjelpemiddeldatabasen (finnhjelpemiddel.nav.no)
- Idebanken (idebanken.org)
På uustatus.no logger du deg inn via ID-porten. Du blir bedt om organisasjonsnummer og NAVs pin-kode. Ta kontakt med uu-teamet på #nav-uu eller uu@nav.no hvis du trenger pin-koden.
Veiledning for hvordan du går frem finner du på følgende side:
Saksbehandlingsløsninger, arbeidsverktøy og fagsystemer
Det er ikke et lovkrav at interne fagsystemer rapporterer WCAG-status. Disse løsninger skal likevel være universelt utformet og oppfylle WCAG-kravene så langt som mulig. Selv om det er ikke et krav å lage en tilgjengelighetserklæring for disse løsningene, kan dere gjerne bruke vårt internt rapporteringsverktøy for å dokumentere status.
Spørsmål og svar
Det er teamene har ansvar for å sikre universell utforming av løsningene de lager, og det er teamene som har ansvar for å teste løsningene sine og rapportere uu-status. Artikkelen "Hvem har ansvar for uu?" har flere detaljer.
Det er umulig å gi et generelt tidsoverslag. Løsningene vi lager i NAV varierer mye i kompleksitet og omfang. Jo mer interaktiv løsningen din er, desto mer tid tar det å teste. Testingen tar mindre tid dersom du tester regelmessig.
Nei. Du må sende inn en oppdatert rapport minst én gang hvert år og ved vesentlige endringer. Det er lurt å legge testing og rapportering inn i årshjulet ditt slik at du husker å sette av tid til det.
Det er lurt at én person på teamet har hovedansvar for det praktiske: å velge ut sidene som skal testes og produsere og sende inn rapporten, men hele teamet kan og bør delta i selve testinga. Hvis alle deltar, går det raskere og alle lærer om prosessen. Det er lettere for designere å tolke designkravene, utviklere å tolke de tekniske kravene, osv.
Aller best er å sette opp et par workshops der alle på teamet tester samtidig og fyller ut rapporten i fellesskap. Da kan dere dra nytte av hverandres kunnskap, og dere får dannet en felles forståelse av hvordan dere ligger an.
Nei. Komponenter som i utgangspunktet møter WCAG-kravene kan integreres på måter som bryter med kravene. Designsystemkomponenter må alltid testes i kontekst.
Team Aksel gjør sitt beste for å kvalitetssikre det vi leverer, men det kan hende vi går glipp av noe. Finner du feil i en komponent under testing, si fra på #designsystem på Slack (NAV-internt, åpner i en ny fane).
Ja. Hvis du finner en WCAG-feil når du tester, så betyr det at løsningen din ikke er i samsvar med lovkravene til universell utforming, og feilen skal utbedres. Rapporteringsfristen gjelder da bare rapportering, ikke feilretting.
Ta kontakt med uu-teamet hvis det er noe du lurer på. Vi har ikke kapasitet til å teste løsningen din for deg, men vi kan svare på spørsmål og peke deg i riktig retning.
Nei, dere trenger ikke lage en ny, men informasjonen i erklæringen må oppdateres minst én gang i året.
OBS! På grunn av omorganiseringen og noe teknisk etterslep kan det hende at erklæringen for 2025 må legges inn uten at man kan ta utgangspunkt en eldre versjon. Vi jobber for å beholde og migrere all data til ny organisasjonsstruktur, og holder dere oppdaterte på #nav-uu.
Medvirkende