Hopp til innhold
Aksel
  • God praksis
  • Grunnleggende
  • Ikoner
  • Komponenter
  • Mønster & Maler
  • Bloggen

Meny

  • God praksis
  • Grunnleggende
  • Ikoner
  • Komponenter
  • Mønster & Maler
  • Blogg

God praksis

Alle som jobber med produktutvikling i Nav sitter på kunnskap og erfaring som er nyttig for andre. Derfor deler vi god praksis med hverandre her.

  • Brev7 artikler
  • Brukerinnsikt36 artikler
  • Design5 artikler
  • Frontend4 artikler
  • Innholdsarbeid13 artikler
  • Interne flater4 artikler
  • Kompetanseutvikling10 artikler
  • Kunstig intelligens2 artikler
  • nav.no22 artikler
  • Produktledelse7 artikler
  • Produktteam6 artikler
  • Skjema og søknad9 artikler
  • Universell utforming88 artikler

Brev

Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne skrive gode brev til Navs brukere.

  • Visuelle retningslinjer for brev

    Utforming
    Retningslinje
  • Standard for brev

    Brevstandard
    Retningslinje
  • Krav til universell utforming i brev

    Utforming
    Retningslinje
  • Krav til signatur i brev

    Innhold
    Retningslinje

Alt fra Brev

Brukerinnsikt

Her finner du tips, råd og veiledning for å kunne gjennomføre brukerinnsiktsarbeid oftere, mer effektivt, med ønsket kvalitet, som er etisk riktige, inkluderende og lovlige.

  • Mål brukeratferd med Amplitude

    Måling
    Verktøy
  • Mål bruk og tilfredshet

    Måling
    Guide
  • Finn brukernes viktigste oppgaver med toppoppgavemetoden

    Måling
    Guide
  • Lag spørreundersøkelser med Hotjar

    Måling
    Verktøy

Alt fra Brukerinnsikt

Design

Digitale produkter i NAV bør ha et helhetlig design som er intuitivt, tilgjengelig og behagelig å bruke. Her finner du tips, retningslinjer og guider som hjelper deg å jobbe med design i ditt team.

  • Farger i datavisualisering

    UI-design
    Retningslinje
  • Retningslinjer for design av microfrontends

    UI-design
    Retningslinje
  • SVG-ikoner og tilgjengelighet

    UI-design
    Retningslinje
  • Guide til Figma

    UI-design
    Guide

Alt fra Design

Frontend

Frontend er mer enn bare hjertet av nettsider og applikasjoner - det er det visuelle og interaktive laget som brukerne møter. UX, testing, UU og en rekke verktøy kommer sammen for å skape et sømløst, intuitivt og tiltalende brukergrensesnitt.

  • Golden Path frontend

    Fart og flyt
    Guide
  • Hvilke nettlesere, enheter og hjelpemidler støtter vi?

    Fart og flyt
    Retningslinje
  • Aksels sandbox

    Fart og flyt
    Verktøy
  • Github npm registry

    Fart og flyt
    Guide

Alt fra Frontend

Innholdsarbeid

Bak enhver god nettside står godt innhold. NAVs innhold skal løse ekte problemer for ekte mennesker, og sørge for at innbyggerne finner, forstår og får til. Her får du tips, retningslinjer og verktøy til å lage og forvalte innhold som gjør jobben sin.

  • Innholdsstrategi for nav.no

    Planlegging
    Retningslinje
  • Slik skriver vi i Nav

    Produksjon
    Retningslinje
  • Mål bruk og tilfredshet

    Forvaltning
    Guide
  • Finn brukernes viktigste oppgaver med toppoppgavemetoden

    Planlegging
    Guide

Alt fra Innholdsarbeid

Interne flater

Disse sidene er for deg som arbeider med løsninger for interne flater, og lurer på hvor du skal finne informasjon - eller kanskje litt inspirasjon. Vi prøver å forklare noe av det som er forskjellen på innbyggerløsninger og arbeidsverktøy for NAVs ansatte.

  • Brukeropplevelse på interne flater

    Brukeropplevelse
    Guide
  • Prinsipper for brukeropplevelse på interne flater

    Brukeropplevelse
    Retningslinje
  • Brukerinvolvering av egne ansatte

    Brukeropplevelse
    Guide
  • Arbeidsflater i kontinuerlig endring

    Brukeropplevelse
    Guide

Alt fra Interne flater

Kompetanseutvikling

For at vi i Nav skal nå ambisjonen vår «Sammen løser vi samfunnsoppdraget» i virksomhetsstrategien vår, må Nav bli en lærende organisasjon som skaper mestring. Dette forutsetter at vi jobber kunnskapsbasert, har en god delingskultur og at vi jobber systematisk med kompetanseutvikling, både på individ, gruppe- og organisasjonsnivå.

  • Hvordan kan vi jobbe med kompetanseutvikling hos oss?

    IT-avdelingen
    Guide
  • Hvordan kan jeg utvikle min egen kompetanse?

    IT-avdelingen
    Guide
  • Hvordan gjennomføre en KU-MO-workshop?

    IT-avdelingen
    Verktøy
  • Hva er KU-MO?

    IT-avdelingen
    Guide

Alt fra Kompetanseutvikling

Kunstig intelligens

Kunstig intelligens (KI) beskriver systemer som selv lærer seg å løse oppgaver uten å få direkte instruksjoner fra mennesker om hvordan oppgaven skal løses, og i mange tilfeller utføres.

  • Prinsipper for ansvarlig KI

    Ansvarlig KI
    Retningslinje
  • Vurder behovet for KI

    Vurdering og implementering
    Guide

Alt fra Kunstig intelligens

nav.no

På nav.no skal vi møte folk med tillit og vise frem mulighetene. Brukerne skal finne frem på nettsidene, og få gjort det de kom for. Her finner du innholdsstrategien for nav.no, oversikt over innholdet som finnes der, og hvordan du lager det.

  • Hvordan fungerer varsler til privatpersoner?

    Min side
    Guide
  • Innholdsstrategi for nav.no

    Strategi
    Retningslinje
  • Hva møter personer som logger inn på nav.no?

    Min side
    Guide
  • Beredskapsplan for nav.no

    Strategi
    Retningslinje

Alt fra nav.no

Produktledelse

Vi utvikler og forbedrer kontinuerlig produktene vi leverer til innbyggerne som en del av NAVs samfunnsoppdrag. Dette gjør vi ved å jobbe brukernært, datadrevet og hypotesebasert, innenfor de til enhver tid gjeldende lovkrav og øvrige rammer. Her får du inspirasjon, råd og verktøy til å lykkes i dette arbeidet.

  • Produktstrategi skal gi bedre beslutningsgrunnlag

    Produktutviklingsmodellen
    Retningslinje
  • Hva er NAVs produktutviklingsmodell?

    Produktutviklingsmodellen
    Retningslinje
  • NADA (NAVs dataplattform)

    Datadrevet
    Guide
  • Modenhetsskalaen skal hjelpe oss til å stoppe opp

    Produktutviklingsmodellen
    Retningslinje

Alt fra Produktledelse

Produktteam

I NAV har vi en ambisjon om å optimalisere for endringsevne over tid. For å få til det trenger vi fremragende team som benytter gode praksiser og som har forutsetningene som trengs for å ta eierskap til både problem og løsning. Her finner du tips og råd til hvordan vi kan bygge slike team.

  • Teamtopologi i Nav

    Organisering
    Guide
  • Teamkontrakt

    Samarbeid
    Guide
  • Hvorfor lærende team er løsningen på NESTEN alt

    Organisering
    Guide
  • Helsesjekk

    Samarbeid
    Guide

Alt fra Produktteam

Skjema og søknad

Skjemaer inkluderer søknader, registreringer og kalkulatorer. Det er viktig at disse oppleves støttende, vennlige og effektive.

  • Deaktiverte tilstander (disabled states)

    UU
    Retningslinje
  • Navigasjon i skjemaer

    Utforming
    Retningslinje
  • Obligatoriske og valgfrie skjemafelt

    UU
    Retningslinje
  • Standardtekster for digitale søknader

    Søknadsstandard
    Retningslinje

Alt fra Skjema og søknad

Universell utforming

Universell utforming handler om at tjenester, produkter og omgivelser skal kunne brukes av alle som trenger dem, uavhengig av funksjonsevne eller brukskontekst.

  • Deaktiverte tilstander (disabled states)

    Skjema
    Retningslinje
  • 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold

    WCAG
    Retningslinje
  • Navigasjon i skjemaer

    Skjema
    Retningslinje
  • Tilgjengelighetserklæring: slik rapporterer du WCAG-status

    Tilgjengelighetserklæring
    Guide

Alt fra Universell utforming

© 2025 Nav

Arbeids- og velferdsetaten

Snarveier

  • Skriv for Aksel
  • Prinsipper for brukeropplevelse
  • Security Playbook
  • Etterlevelse

Om nettstedet

  • Hva er Aksel?
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring

Finn oss

  • Figma
  • Github
  • Slack