Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Produktbloggen

Skriverier fra produktutviklingsmiljøet i Nav. Har du eller teamet ditt noe å dele? Ta kontakt med Team Aksel!

Forbedret flyt for henvendelser til Nav

Kontaktsenteret får omtrent 60.000 henvendelser i meldingstjenestene «Skriv til oss» og «Beskjed til oss» hver måned. I vinter har Team nav.no og Nav kontaktsenter samarbeidet om en ny og forbedret flyt for de ulike henvendelsene.

Forbedret flyt for henvendelser til Nav

Kontaktsenteret får omtrent 60.000 henvendelser i meldingstjenestene «Skriv til oss» og «Beskjed til oss» hver måned. I vinter har Team nav.no og Nav kontaktsenter samarbeidet om en ny og forbedret flyt for de ulike henvendelsene.

Cookie-banner på nav.no

På grunn av endringer i ekomloven, har vi nå et cookie-banner på nav.no, der vi ber om samtykke til bruk av informasjonskapsler og lignende teknologi. Det påvirker dessverre datakvaliteten i analyse- og innsiktsarbeidet vårt.

Cookie-banner på nav.no

På grunn av endringer i ekomloven, har vi nå et cookie-banner på nav.no, der vi ber om samtykke til bruk av informasjonskapsler og lignende teknologi. Det påvirker dessverre datakvaliteten i analyse- og innsiktsarbeidet vårt.

Cookie-banner på nav.no

På grunn av endringer i ekomloven, har vi nå et cookie-banner på nav.no, der vi ber om samtykke til bruk av informasjonskapsler og lignende teknologi. Det påvirker dessverre datakvaliteten i analyse- og innsiktsarbeidet vårt.

  • Aksel med oppgradert design

    Snart kommer en ny versjon av Aksel med flere stiloppgraderinger for våre komponenter. Da får vi blant annet darkmode-støtte, forbedret fargepalett, færre skygger og litt rundere hjørner.

    Aksel med oppgradert design

    Snart kommer en ny versjon av Aksel med flere stiloppgraderinger for våre komponenter. Da får vi blant annet darkmode-støtte, forbedret fargepalett, færre skygger og litt rundere hjørner.

  • Darkmode: Mer enn bare estetikk

    Darkmode har gått fra å være en kul funksjon til å bli en forventning. Det er ikke lenger bare et spørsmål om estetikk, men også et viktig aspekt ved tilgjengelighet og brukervennlighet. Nå er tiden inne for å bringe temastøtte til Aksel.

    Darkmode: Mer enn bare estetikk

    Darkmode har gått fra å være en kul funksjon til å bli en forventning. Det er ikke lenger bare et spørsmål om estetikk, men også et viktig aspekt ved tilgjengelighet og brukervennlighet. Nå er tiden inne for å bringe temastøtte til Aksel.

  • Toppoppgaver 2024

    Om toppoppgavene på nav.no i siste kvartal og resten av 2024

    Toppoppgaver 2024

    Om toppoppgavene på nav.no i siste kvartal og resten av 2024

  • Hvordan produktstrategien samler teamet vårt

    Produkstrategi er noe litt ullent. I denne artikkelen skriver vi litt om hvordan Team Datajegerne jobber med dette og viser hvordan strategien vår ser ut.

    Hvordan produktstrategien samler teamet vårt

    Produkstrategi er noe litt ullent. I denne artikkelen skriver vi litt om hvordan Team Datajegerne jobber med dette og viser hvordan strategien vår ser ut.

  • Hvordan bruker folk nav.no?

    I høst har vi lært mye nytt om hvordan folk bruker nav.no. Her er det viktigste vi har lært.

    Hvordan bruker folk nav.no?

    I høst har vi lært mye nytt om hvordan folk bruker nav.no. Her er det viktigste vi har lært.

  • Brandfilter og Brandvolum

    I arbeidet med å lage et strategisk fundament for den visuelle identiteten til NAV utforsker vi to verktøy som kan bli gull verdt i det daglige (design)arbeidet med nav.no.

    Brandfilter og Brandvolum

    I arbeidet med å lage et strategisk fundament for den visuelle identiteten til NAV utforsker vi to verktøy som kan bli gull verdt i det daglige (design)arbeidet med nav.no.

  • Farger: funksjon og identitet på nav.no

    Vi utforsker fargebruken på de nye sidemalene.

    Farger: funksjon og identitet på nav.no

    Vi utforsker fargebruken på de nye sidemalene.

  • Vi pusser opp malene: Her er det nye designet

    Etter flere runder med designiterasjoner og brukertesting er den nye malen for produktsider klar! Her er en oppsummering av de viktigste designgrepene vi har gjort.

    Vi pusser opp malene: Her er det nye designet

    Etter flere runder med designiterasjoner og brukertesting er den nye malen for produktsider klar! Her er en oppsummering av de viktigste designgrepene vi har gjort.

  • Vi pusser opp malene: Oppbygging av ny produktside

    Vi er godt i gang med å lage den nye malen for produktsider. Her er de fire viktigste grepene som er gjort så langt.

    Vi pusser opp malene: Oppbygging av ny produktside

    Vi er godt i gang med å lage den nye malen for produktsider. Her er de fire viktigste grepene som er gjort så langt.

  • Nytt søk på nav.no

    Vi har lenge ønsket å forbedre søket på nav.no. Endelig blir det en realitet, ganske snart lanserer vi en helt ny søkemotor på nav.no.

    Nytt søk på nav.no

    Vi har lenge ønsket å forbedre søket på nav.no. Endelig blir det en realitet, ganske snart lanserer vi en helt ny søkemotor på nav.no.

  • Ny innlogget meny på nav.no: vi kutter den til beinet

    Når vi gjør tekniske forbedringer i headeren på nav.no gjør vi også store endringer i innlogget meny for privatpersoner.

    Ny innlogget meny på nav.no: vi kutter den til beinet

    Når vi gjør tekniske forbedringer i headeren på nav.no gjør vi også store endringer i innlogget meny for privatpersoner.

  • Vi pusser opp malene: Justeringer i dagens produktsidemal

    Siden august, har vi jobbet med å finne ut hvordan vi kan forbedre produktsidemalen. Det er mye vi fortsatt ikke har løst, men noen ting er vi sikre på at vi bør gjøre.

    Vi pusser opp malene: Justeringer i dagens produktsidemal

    Siden august, har vi jobbet med å finne ut hvordan vi kan forbedre produktsidemalen. Det er mye vi fortsatt ikke har løst, men noen ting er vi sikre på at vi bør gjøre.

  • Vi pusser opp malene: Ny struktur fungerer!

    Vi har tretestet to utgaver av produktsidenes innholdsmeny, både dagens versjon og den nye, foreslåtte varianten. Slik gikk det:

    Vi pusser opp malene: Ny struktur fungerer!

    Vi har tretestet to utgaver av produktsidenes innholdsmeny, både dagens versjon og den nye, foreslåtte varianten. Slik gikk det:

  • Ti designprinsipper for saksbehandlingsløsning

    PO AAP bygger en ny saksbehandlingsløsning og kommer med 10 prinsipper som hendig huskeliste å ha med på reisen. Prinsippene skal hjelpe å løse dagens smertepunkter og støtte både brukere, juss og forretning.

    Ti designprinsipper for saksbehandlingsløsning

    PO AAP bygger en ny saksbehandlingsløsning og kommer med 10 prinsipper som hendig huskeliste å ha med på reisen. Prinsippene skal hjelpe å løse dagens smertepunkter og støtte både brukere, juss og forretning.

  • Vi pusser opp malene: Vi utforsker ny struktur

    I august startet vi oppussingen av sidemalene på nav.no. Her er vi nå.

    Vi pusser opp malene: Vi utforsker ny struktur

    I august startet vi oppussingen av sidemalene på nav.no. Her er vi nå.

  • Fire funn fra ny toppoppgaveundersøkelse

    Vi har gjennomført en ny toppoppgaveundersøkelse på nav.no, og det er fire funn som skiller seg spesielt ut.

    Fire funn fra ny toppoppgaveundersøkelse

    Vi har gjennomført en ny toppoppgaveundersøkelse på nav.no, og det er fire funn som skiller seg spesielt ut.

  • Aksel får mønster og maler

    Mønster og maler har lenge vært en hellig gral for Aksel. Vi har sett for oss at dette vil være det beste formatet for oss i NAV for å lage frontend på ganske lik måte.

    Aksel får mønster og maler

    Mønster og maler har lenge vært en hellig gral for Aksel. Vi har sett for oss at dette vil være det beste formatet for oss i NAV for å lage frontend på ganske lik måte.

  • Flere får gjort det de kom for på nav.no og færre ringer

    Stadig flere innbyggere klarer å få gjort det de kom for på nav.no og de får fortsatt god hjelp når de ringer. Når innbyggere klarer å bruke nettstedet, så tar også færre kontakt.

    Flere får gjort det de kom for på nav.no og færre ringer

    Stadig flere innbyggere klarer å få gjort det de kom for på nav.no og de får fortsatt god hjelp når de ringer. Når innbyggere klarer å bruke nettstedet, så tar også færre kontakt.

  • Vi pusser opp malene: Hvorfor det?

    Vi oppdaterer og videreutvikler sidemalene på nav.no. Her er bakgrunnen og litt om hvordan vi jobber fremover.

    Vi pusser opp malene: Hvorfor det?

    Vi oppdaterer og videreutvikler sidemalene på nav.no. Her er bakgrunnen og litt om hvordan vi jobber fremover.

  • Aksel v5

    Versjon 5 kommer med visuelle og funksjonelle oppdateringer til Modal, gråskala, action-farger og Table.

    Aksel v5

    Versjon 5 kommer med visuelle og funksjonelle oppdateringer til Modal, gråskala, action-farger og Table.

  • Ny skjemaoversikt på nav.no

    Det siste halvåret har vi jobbet med å samle og presentere alle NAVs nesten 300 skjemaer og søknader på en mer brukervennlig måte. Resultatet ble lansert i juni.

    Ny skjemaoversikt på nav.no

    Det siste halvåret har vi jobbet med å samle og presentere alle NAVs nesten 300 skjemaer og søknader på en mer brukervennlig måte. Resultatet ble lansert i juni.

  • Alle NAV sine lokalkontorsider har blitt nye! Men hvorfor?

    I mai fikk NAVs 264 lokalkontorer nye sider. Sidene fremhever informasjon om hva kontorene kan gjøre for deg, hvor de befinner seg og når du kan besøke dem.

    Alle NAV sine lokalkontorsider har blitt nye! Men hvorfor?

    I mai fikk NAVs 264 lokalkontorer nye sider. Sidene fremhever informasjon om hva kontorene kan gjøre for deg, hvor de befinner seg og når du kan besøke dem.

  • Vi lanserer ny ikonpakke med 800+ ikoner

    En ny ikonpakke med større fokus på utviklere og designere

    Vi lanserer ny ikonpakke med 800+ ikoner

    En ny ikonpakke med større fokus på utviklere og designere

  • Hvorfor du som leder skal slutte å ta beslutninger

    Om ledelse i digital produktutvikling og tillit som basis for å skape resultater over tid

    Hvorfor du som leder skal slutte å ta beslutninger

    Om ledelse i digital produktutvikling og tillit som basis for å skape resultater over tid

  • Om toppoppgaver på nav.no og tid

    Er det enklere å bruke nav.no på hverdager eller i helgen?

    Om toppoppgaver på nav.no og tid

    Er det enklere å bruke nav.no på hverdager eller i helgen?

  • Slik gikk det med ny forside

    Slik gikk det etter at vi lanserte ny forside sommeren 2022

    Slik gikk det med ny forside

    Slik gikk det etter at vi lanserte ny forside sommeren 2022

  • Aksel i ny drakt

    Designsystemet og Aksel slås sammen

    Aksel i ny drakt

    Designsystemet og Aksel slås sammen

  • NAV faser ut Google Analytics som webanalyse- og måleverktøy

    NAV har gjennomført en fornyet risikovurdering, og faser ut Google Analytics (GA3).

    NAV faser ut Google Analytics som webanalyse- og måleverktøy

    NAV har gjennomført en fornyet risikovurdering, og faser ut Google Analytics (GA3).

  • Tilgjengelighetserklæringer - kom i gang

    Dette er hva ditt team må gjøre for at nav.no skal kunne oppfylle kravet om tilgjengelighetserklæringer som kommer 1. februar 2023.

    3. oktober 2022

    Tilgjengelighetserklæringer - kom i gang

    Dette er hva ditt team må gjøre for at nav.no skal kunne oppfylle kravet om tilgjengelighetserklæringer som kommer 1. februar 2023.

    3. oktober 2022

  • Bli kvitt Less på 1-2-3

    En stegvis guide til hvordan du kan kompilere Less til CSS for å fjerne craco-less.

    Bli kvitt Less på 1-2-3

    En stegvis guide til hvordan du kan kompilere Less til CSS for å fjerne craco-less.

  • Designsystemet er endelig ute av beta!

    Hva vil dette si for deg?

    Designsystemet er endelig ute av beta!

    Hva vil dette si for deg?

  • Ny forside på nav.no

    Slik har vi jobbet med den nye forsiden.

    Ny forside på nav.no

    Slik har vi jobbet med den nye forsiden.