Subdomener i NAV
Oppdatert 24. feb. 2022Hvem styrer dette?
Det er Kommunikasjonsavdelingen som er eier av nav.no og tar beslutninger om hvordan NAV fremstår, og strategien er å fremstå som ett NAV.
Når kan vi vurdere bruk av subdomener?
- Når det handler om kampanjer med avgrenset varighet og klart definert målgruppe.
- Skal dele informasjon av allmenn interesse, men som ikke er en del av vårt ordinære tjenestetilbud. Eksempler: data.nav.no og design.nav.no.
- Når målgruppen er interne ansatte.
Det vurderes om subdomener skal brukes for re-branding av NAV-tjenester i gitte tilfeller som for eksempel arbeidsplassen.nav.no, som er en pilot for å se om re-branding av en tradisjonell NAV-tjeneste vil føre til at arbeidsgivere vil bruke NAV til rekruttering i større grad enn i dag.
Subdomener brukes kun etter avtale med Kommunikasjonsavdelingen (NAV intranett).
Konvensjonen som skal brukes i disse tillfeller er:
- xyz.nav.no
Eksempler:
- inkludering.nav.no
- design.nav.no
Hva med ordinære tjenester i nav.no?
NAVs ordinære tjenestetilbud bruker ikke subdomener, selv om målgruppen kan oppfattes som unikt og klart definert.
Norske tegn i URL-en
Vi har ingen klare retningslinjer på dette, men løsningen Personbruker anbefaler er denne konvensjonen:
- æ -> a
- ø -> o
- å -> a
Disse endringene gjør URL-en mer lesbar og delbar. Husk at alle URL-er kan ende opp på print, og da vil "enkodede" URL-er som dette nav.no/arbeidsgiver/s%C3%B8k-om-dagpenger
ikke være så lesbar.