Det finnes mer enn én måte å finne fram til en nettside på innenfor et sett av nettsider. Unntaket er dersom nettsiden utgjør resultatet av, eller et trinn i, en prosess.
Hvorfor er suksesskriteriet viktig?
Brukere har ulike behov—derfor er det viktig med flere navigasjonsmåter. Det kan for eksempel være lettere for svaksynte som bruker skjermforstørrer å finne innhold via et søkefelt fremfor å måtte skanne en stor meny med flere kolonner. Mennesker med kognitiv funksjonsnedsettelse kan foretrekke et nettstedskart eller innholdsfortegnelse for å lettere få oversikt over innhold på en nettside. Og mange vil oppleve at det er lettere å søke enn å navigere i en kompleks menystruktur. Dette suksesskriteriet sikrer at brukere har minst to måter å finne innhold på, slik at de kan velge den metoden som fungerer best for dem.
Anbefalinger
I tillegg til personlige preferanser, kan den letteste måten å navigere på et nettsted variere avhengig av både nettstedets art og brukerens oppgave:
Menyer og innholdsfortegnelser er bra for folk som prøver å forstå hva som finnes på nettstedet.
Lenker til relaterte sider er bra for folk som er i utforskningsmodus.
Søk kan være bedre for folk som leter etter spesifikk informasjon.
Noen navigasjonsmåter fungerer bedre enn andre for visse typer nettsteder eller innhold:
For store nettsteder med variert innhold, som for eksempel nav.no, er søk nærmest et «must».
For et tematisk sett med sider, som for eksempel lokale kontorer, kan en A-til-Å-liste gi god oversikt.
For mindre nettsteder, kan det være tilstrekkelig med en lenkeliste som lenker til alle de andre sidene på nettstedet i sidens footer.
For innhold som bør leses i rekkefølge, kan lenker til forrige og neste side være best.
Bruk gjerne de navigasjonsmåtene som passer best til din brukergruppe, de vanligste brukeroppgavene og sidens innhold. Bare sørg for at nettstedet tilbyr minst to måter å navigere til siden.
Noen tror at hver eneste side på et nettsted må ha flere måter å få tilgang til den på. Retningslinjen unntar imidlertid sider som er "resultatet av, eller et trinn i, en prosess". For eksempel trenger ikke en bekreftelsesside etter utfylling av et skjema eller en søkeresultatside flere måter å få tilgang på.
Hvordan teste kravet
Kjernespørsmålet
Finnes det mer enn én måte å navigere til siden på?
Innhold du må teste
Siden i konteksten av nettstedet.
Sider som er et resultat av eller et steg i en prosess, og nettsteder med kun én enkelt side er unntatt kravet.
Testmetode
Sjekk at nettstedet tilbyr minst to måter å finne og navigere til siden. WCAG nevner følgende godkjente navigasjonsmåter:
Søkefunksjon
En liste med lenker til relaterte sider
En liste med lenker til alle andre nettsider på nettstedet (mest relevant for små nettsteder)
En innholdsfortegnelse (lenker til seksjoner i samme dokument, enten på samme nettside eller spredt over flere nettsider)
Et nettstedskart (en nettside som lenker til tematiske deler av nettstedet. Hver side som er oppført i nettstedskartet må inneholde en lenke til nettstedskartet.)
At hjemmesiden lenker til alle sidene på nettstedet (mest relevant for små nettsteder)
Ofte-stilte spørsmål
Nei. Navigasjonsmåtene bør tilpasses konteksten og brukernes behov.
Nei. Men hver side på nettstedet, så lenge den ikke er et resultat av eller steg i en prosess, må kunne nås med to forskjellige navigasjonsmåter.
Dekoratøren har både en meny og søkefunksjonalitet. Hvis både søkefunksjonaliteten og menyen tilbyr en sti til nettsiden du tester, oppfyller siden kravet.
Ja. Nettstedet er underlagt kravet så lenge det består av flere sider som har et felles formål, og som er laget av den samme organisasjonen, gruppen eller innholdsprodusenten.
Nei, suksesskriteriet krever ikke at navigasjonsmåten lenker direkte til siden. Det viktige er at det må finnes en sti til siden gjennom hver navigasjonsmåte. For eksempel, hvis brukeren kan navigere til et skjema via hovedmenyen, som lenker til en skjemaliste, som lenker til skjemaet, teller dette som én navigasjonsmåte.
Nei. Dette er fordi brødsmulestier typisk viser hvor du er i nettsidestrukturen når du allerede har kommet til en side, i stedet for å gi en måte å finne siden på i utgangspunktet. Brødsmulestier er verdifulle for orientering og kan hjelpe brukere å forstå deres plassering i sidehierarkiet, men de regnes mer som en "nåværende plassering"-indikator enn en primær navigasjonsmåte. De er mer nyttige for å hjelpe brukere å gå tilbake eller forstå kontekst enn for å oppdage nytt innhold.