Retningslinje
3.3.4 Forhindring av feil (juridiske feil, økonomiske feil, datafeil)
Hvis en interaksjon på en nettside kan ha alvorlige konsekvenser for brukeren skal brukeren kunne angre, kontrollere eller bekrefte handlingen / dataene som sendes inn.
Hvorfor er suksesskriteriet viktig?
Mange skjemaer man sender på nett kan ha store konsekvenser for brukeren. Det er lett å blande noen tall eller bokstaver eller trykke feil, spesielt for personer med for eksempel kognitive eller motoriske utfordringer. Her må man ha mulighet for å forsikre seg at det man har skrevet er riktig, og ha mulighet for å endre hvis man oppdager feil.
Dette gjelder for eksempel når man kjøper ting, sender inn søknader til Nav eller andre, tar tester eller sletter data.
Anbefalinger
Når du lager en søknad, bruk Aksels mal for oppsummeringsside for søknadsdialoger.
Hvordan teste kravet
Kjernespørsmålet
Kan en bruker kontrollere eller angre prosesser som har finansielle, juridiske eller økonomiske konsekvenser, eller som endrer eller sletter brukerstyrt data?
Innhold du må teste
Innhold på siden der en handling:
Brukerstyrt data er data brukeren kan se og / eller endre og slette. Som for eksempel brukernavn og passord til en nettside, eget kontonummer i Navs systemer eller brukerens filer lagret på nettstedet. Tanken her er å hindre at viktige data / større datamengder går tapt uten at brukeren kan gjenopprette de.
Testmetode
Sjekk om brukeren kan foreta handlinger på siden som beskrevet over.
Hvis ja, sjekk at minst én av de følgende tre punktene gjelder:
Medvirkende