Retningslinje
Faste standardtekster i brev
Noen tekster er felles for alle brev i NAV, med noen få unntak. Disse tekstene skal benyttes dersom det er aktuelt for det konkrete brevet. Under finner du standardtekster med fast overskrift.
Noen tekster er felles for alle brev i Nav, med noen få unntak. Disse tekstene skal benyttes dersom det er aktuelt for det konkrete brevet (eksempelvis innvilgelse, avslag, stans og opphør), og skal ikke formuleres av den enkelte breveieren.
Det er breveieren som vurderer hvilke standardtekster som skal brukes i brevet, og hvor de skal plasseres. Vi anbefaler likevel at dere bruker standardtekstene i den rekkefølgen som de står i nedenfor.
Hvis brevet inneholder et vedlegg, må dette komme tydelig fram i vedtaksbrevet. Siden mange ikke leser vedlegget, bør vi som hovedregel plassere viktig informasjon i selve vedtaksbrevet. Hvis Nav pålegger brukeren noen plikter, må det imidlertid stå i selve vedtaksbrevet.
Under finner du standardtekster med fast overskrift. Husk å fylle inn aktuell tekst i hakeparentesene.
Du kan klage på vedtaket
Hvis du mener vedtaket er feil, kan du klage innen [antall uker fylles ut av breveieren] uker fra den datoen vedtaket har kommet fram til deg. Dette følge av [sett inn lovhenvisning]. Du finner skjema og informasjon på nav.no/klage.
Nav kan veilede deg på telefon om hvordan du sender en klage. Nav-kontoret ditt kan også hjelpe deg med å skrive en klage. Kontakt oss på telefon 55 55 33 33 <34> hvis du trenger hjelp.
Hvis du får medhold i klagen, kan du få dekket vesentlige utgifter som har vært nødvendige for å få endret vedtaket, for eksempel hjelp fra advokat. Du kan ha krav på fri rettshjelp etter rettshjelploven. Du kan få mer informasjon om denne ordningen hos advokater, statsforvalteren eller Nav.
Du kan lese om saksomkostninger i forvaltningsloven § 36.
Hvis du sender klage i posten, må du signere klagen.
Mer informasjon om klagerettigheter finner du på nav.no/klagerettigheter.
Få oversikt over utbetalingene dine
Du får [ytelsen] utbetalt den [dato] hver måned, eller senest siste virkedag før denne datoen.
Du kan se alle utbetalingene dine på nav.no/minside. Der kan du også endre kontonummer. Hvis du har reservert deg mot digital kommunikasjon fra det offentlige, får du utbetalingsmelding i posten. Du kan også melde fra om endring i kontonummer via post.
Kontakt oss på telefon 55 55 33 33 <34> hvis du trenger hjelp.
(Hvis ytelsen krever meldekort):
Hvis du sender meldekort på nav.no, blir pengene vanligvis utbetalt til kontoen din etter to til tre virkedager etter innsendelse. Hvis du sender meldekort i posten, kan det ta noe lengre tid. Du kan se alle utbetalingene dine på nav.no/minside. Der kan du også endre kontonummer. Hvis du har reservert deg mot digital kommunikasjon fra det offentlige, får du utbetalingsmelding i posten.
Du kan også melde fra om endring i kontonummer via post. Kontakt oss på telefon 55 55 33 33 <34> hvis du trenger hjelp.
Du bør sjekke skattekortet ditt
Hvis man må skatte av ytelsen):
Du må betale skatt av [ytelsen]. Dette vedtaket kan derfor ha betydning for beregningen av skatten din. Du kan sjekke og eventuelt endre skattekortet ditt hos Skatteetaten. Du finner mer informasjon på nav.no/skattetrekk.
Du må melde fra om endringer
Hvis det skjer endringer i inntekten eller livssituasjonen din, må du melde fra til Nav for at du skal få utbetalt riktig beløp. Dette følger av folketrygdloven § 21-3.
Du må melde fra til Nav hvis du
<Fagspesifikt avsnitt – eksempler>
- begynner å jobbe mer eller tjener mer
- avbryter tiltak eller behandling
- skal ha ferie eller permisjon
- sitter i varetekt, soner straff eller er under forvaring
- blir innlagt på sykehus eller institusjon
- skal reise eller flytte til utlandet
- mottar pensjon fra annen pensjonsordning
- mottar barnetillegg og du får ansvar for flere eller færre barn
- mottar barnetillegg og barnet får inntekt
- har andre opplysninger som kan bety noe for retten til [sett inn ytelse]
Hvis du flytter og endrer adresse så endrer du dette på skatteetaten.no/folkeregisteret.
Ta kontakt med oss hvis det har skjedd endringer som du er usikker på om du må melde fra om. Du kan kontakte oss på nav.no/kontakt eller på telefon 55 55 33 33 <34>.
Hvis du har fått utbetalt for mye fordi du ikke har meldt fra om at inntekten eller livssituasjonen din har endret seg, må du vanligvis betale tilbake pengene. Det er derfor viktig at du selv følger med på utbetalinger fra Nav og melder fra om eventuelle feil.
Du har rett til innsyn i saken din
Du har rett til å se dokumentene i saken din. Dette følger av forvaltningsloven § 18. Kontakt oss om du vil se dokumentene i saken din. Ta kontakt på nav.no/kontakt eller på telefon 55 55 33 33 <34>. Du kan lese mer om innsynsretten på nav.no/personvernerklaering.
Du har rettigheter knyttet til personopplysningene dine
Du finner informasjon om hvordan Nav behandler personopplysningene dine, og hvilke rettigheter du har, på nav.no/personvernerklaering.
Nav kan veilede deg på telefon 55 55 33 33 <34> om hvordan Nav behandler personopplysninger.
Du har rett til å få hjelp fra andre
Du kan be om hjelp fra andre under hele saksbehandlingen, for eksempel fra en advokat, rettshjelper, en organisasjon du er medlem av, eller en myndig person over 18 år. Dette følger av forvaltningsloven § 12. Hvis den som hjelper deg ikke er advokat, må du gi denne personen skriftlig fullmakt. Bruk skjemaet du finner på nav.no/fullmakt. Ta kontakt på telefon 55 55 33 33 <34> hvis du ikke kan bruke det digitale skjemaet.
Du har rett til å få veiledning fra Nav
Vi har plikt til å veilede deg om dine rettigheter og plikter i saken din, både før, under og etter saksbehandlingen. Dette følger av forvaltningsloven § 11. Ta kontakt på telefon 55 55 33 33 <34> eller på nav.no/kontakt hvis du har spørsmål.
Har du spørsmål?
Du finner mer informasjon på nav.no/[snarvei-til-aktuelt-område].
På nav.no/kontakt kan du chatte eller skrive til oss.
Hvis du ikke finner svar på nav.no, kan du ringe oss på telefon 55 55 33 33 <34> hverdager 09.00-15.00.
Endringer
Dato | Beskrivelse |
---|---|
10. desember 2024 | Faste standardtekster publisert |
6. mars 2025 | Ved en inkurie så ble henvisn til nav.no/kontakt oppdatert til kontaktoss høsten 2024. Dette er nå rettet. Vi har også rettet et par skrivefeil. |
Medvirkende