Guide
Brukerinnsikt: tenk mangfold!
Når du jobber med innsikt og analyse kan du bidra til å forsterke stemmene som ofte ikke blir hørt.
Mangfoldsperspektivet er viktig når du rekrutter til forskning og samler inn og analyserer innsikt.
Litteraturen snakker gjerne om edge-cases. I NAV bruker mange uttrykket kant-brukere: folk som av en eller annen grunn står i en sårbar situasjon. Dette kan være mennesker som opplever økte ulemper, stress eller diskriminering på grunn av kjønn, legning, utseende, økonomi, alder, hudfarge, etnisitet, religion, funksjonsevne eller kriminell status. Uavhengig av sårbarheter, kan mange av NAVs brukere stå i vanskelige situasjoner. Derfor snakker vi i dag mye om livshendelser og konkrete brukssituasjoner. Disse kalles stress-caser.
Fremfor å verifisere at mainstream-caser fungerer greit for ikke-sårbare brukere, bør du undersøke om løsningen din fungerer for kant-brukerne i stress-caser. Hvis så, vil løsningen din som regel fungere for alle brukere i alle situasjoner.
Inkluder et mangfold av brukere når du gjør brukerinnsikt
Medvirkende