Trenger du bistand til å fortstå og følge opp kravene før, underveis og etter en anskaffelse? Ta kontakt med uu-teamet på uu@nav.no eller via Slack på #nav-uu.
Både EN 301 549 [PDF, 2,2 MB] og WCAG 2.1 er sentrale dokumenter for å definere tekniske tilgjengelighetskrav til løsninger NAV anskaffer. Kravene gjelder for blant annet programvare som installeres internt og eksterne løsninger som skyløsninger. Det er viktig å få disse standardene med i våre kontrakter og avtaler med leverandører.
I tillegg må tjenester publisere en tilgjengelighetserklæring på at de er utformet etter regelverket og testet for dette.
Kravene
1. Overordnet krav: EN 301 549
Løsningen skal være i tråd med EN 301 549 (Krav til universell utforming for IKT-produkter og -tjenester).
Prioritet: Viktig Utdypende kommentar: Ja
2. WCAG 2.1 nivå A og AA
Løsningen skal være i tråd med Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG) 2.1 nivå A og AA og fremtidige lovpålagte versjoner av denne standarden.
Prioritet: Viktig Utdypende kommentar: Ja
3. Sjekkliste
Leverandøren bør bruke W3Cs WCAG-EM eller en Accessibility Conformance Report (ACR) til å dokumentere løsningsens samsvar med WCAG 2.1 nivå A og AA.
Prioritet: Viktig Utdypende kommentar: Ja
4. Støtte for WCAG 2.1 nivå AAA
Løsningen bør støtte flest mulig av AAA-nivå suksesskriteriene fra WCAG 2.1 og fremtidig lovpålagte versjoner av denne standarden.
Prioritet: Viktig Utdypende kommentar: Ja
5. Støtte for skjermlesere og forstørrelsesprogramvare
Leverandøren skal angi hvilke skjermlesere, forstørrelsesprogramvare og andre tekniske hjelpemidler løsningen støtter med navn, versjon og knytning til nettleser og operativsystem.
Leverandøren skal gi NAV tilgang til et testmiljø for den tilbudte løsningen med relevant testdata. Denne vil være gjenstand for ekspertvurderinger av universell utforming av IKT og gjennomføring av brukervennlighets- og tilgjengelighetstester med reelle brukere og NAV-ansatte.
Prioritet: Viktig Utdypende kommentar: Ja
8. Avvik
Leverandøren skal dokumentere avvik fra WCAG 2.1 nivå, A, AA og AAA. Avvik bør ha en tydelig prioritering og tilhørende framdriftsplan for når de utbedres og implementeres i den tilbudte løsningen.
Prioritet: Viktig Utdypende kommentar: Ja
9. Kompetanse på universell utforming
Leverandøren skal dokumentere hvilken kompetanse sin ansatte har på universell utforming av IKT og hvordan denne kompetansen er brukt eller skal brukes i løsningen som er tilbudt.
Prioritet: Viktig Utdypende kommentar: Ja
Leverandørens ansvar
Skulle det ved avtaleinngåelse finnes mangler i forhold til NAVs tilgjengelighetsstandard, har leverandøren ansvar for å rette feilene. Leverandøren må legge frem en plan for å fikse feil og mangler innen en avtalt frist, og de må dokumentere at de har nødvendig kompetanse og ressurser til å ordne dette.