Anskaffelser: krav til universell utforming
Løsninger NAV kjøper skal være utformet i tråd med EUs Web Accessibility Directive (WAD).
Trenger du bistand til å fortstå og følge opp kravene før, underveis og etter en anskaffelse? Ta kontakt med uu-teamet på uu@nav.no eller via Slack på #nav-uu.
Både EN 301 549 [PDF, 2,2 MB] og WCAG 2.1 er sentrale dokumenter for å definere tekniske tilgjengelighetskrav til løsninger NAV anskaffer. Kravene gjelder for blant annet programvare som installeres internt og eksterne løsninger som skyløsninger. Det er viktig å få disse standardene med i våre kontrakter og avtaler med leverandører.
I tillegg må tjenester publisere en tilgjengelighetserklæring på at de er utformet etter regelverket og testet for dette.
Kravene
1. Overordnet krav: EN 301 549
Løsningen skal være i tråd med EN 301 549 (Krav til universell utforming for IKT-produkter og -tjenester), og fremtidige versjon av denne standarden.
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
2. WCAG 2.1 nivå A og AA
Løsningen skal være i tråd med Retningslinjer for universell utforming av nettinnhold (WCAG) 2.1 nivå A og AA og fremtidige lovpålagte versjoner av denne standarden.
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
3. Sjekkliste
Leverandøren bør bruke W3Cs WCAG-EM eller en Accessibility Conformance Report (ACR) til å dokumentere løsningsens samsvar med WCAG 2.1 nivå A og AA.
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
4. Støtte for WCAG 2.1 nivå AAA
Løsningen bør støtte flest mulig av AAA-nivå suksesskriteriene fra WCAG 2.1 og fremtidig lovpålagte versjoner av denne standarden.
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
5. Støtte for skjermlesere og forstørrelsesprogramvare
Leverandøren skal angi hvilke skjermlesere, forstørrelsesprogramvare og andre tekniske hjelpemidler løsningen støtter med navn, versjon og knytning til nettleser og operativsystem.
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
6. Standarder og retningslinjer
Leverandøren skal beskrive hvordan løsningen ivaretar andre relevante standarder og retningslinjer som f.eks. HTML5, CSS3, Accessible Rich Internet Applications Suite (WAI-ARIA) og Authoring Tools Accessibility Guidelines (ATAG).
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
7. Tilgang til brukerinnsikt
Leverandør skal gi NAV tilgang til anonymisert dokumentasjon for den tilbudte løsningen fra relevant brukerinnsiktsarbeid som f.eks. brukertester, tilgjengelighetstester (det vil si brukertester med mennesker med nedsatt funksjonsevne), intervjuer og annet innsiktsarbeid.
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
8. Tilgang til tilbudt løsning
Leverandøren skal gi NAV tilgang til et testmiljø for den tilbudte løsningen med relevant testdata. Denne vil være gjenstand for ekspertvurderinger av universell utforming av IKT og gjennomføring av brukervennlighets- og tilgjengelighetstester med reelle brukere og NAV-ansatte.
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
9. Avvik
Leverandøren skal dokumentere avvik fra WCAG 2.1 nivå, A, AA og AAA. Avvik bør ha en tydelig prioritering og tilhørende framdriftsplan for når de utbedres og implementeres i den tilbudte løsningen.
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
10. Kompetanse på universell utforming
Leverandøren bes dokumentere hvilken kompetanse de har på universell utforming av IKT, og hvordan denne kompetansen er brukt, eller skal brukes, i løsningen som er tilbudt. Inkludert CV-er, aktuelle sertifiseringer, kurs og gjennomførte brukertester med mennesker med forskjellig funksjonsevne.
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
11. Leverandørens ansvar
Skulle det ved avtaleinngåelse finnes mangler i forhold til NAVs tilgjengelighetsstandard (ref. kravene ovenfor), har leverandøren ansvar for å rette feilene. Leverandøren skal legge frem en plan for å fikse feil og mangler innen en avtalt frist, og de skal dokumentere at de har nødvendig kompetanse og ressurser til å ordne dette.
Prioritet: Viktig
Utdypende kommentar: Ja
Bidragsytere