Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Retningslinje

Prinsipper for brukeropplevelse på interne flater

NAVs digitale verktøy for ansatte skal støtte fagpersoner i å utføre arbeidet sitt på en profesjonell, effektiv og trygg måte.

Innholdet kan være utdatert

Det er over 1 år siden innholdet ble revidert. Vi kan ikke være helt sikre på hvor nøyaktig artikkelen er lenger.

Profesjonelt

Som fagperson og ekspertbruker i NAV opplever jeg:

  • At jeg forstår formålet med et system, og hvordan det samhandler med andre systemer i NAV.
  • At det er tydelig for meg hvilket system som skal brukes til å utføre oppgaven min.
  • At systemet støtter meg i å utføre oppgavene mine i henhold til gjeldende regler og praksis, men tillater at jeg utviser faglig skjønn.
  • At systemet lar både uerfarne brukere og eksperter skape verdi. Jeg opplever mestring og progresjon etterhvert som jeg lærer systemet.
  • At systemet støtter at ulike fagpersoner har ulike oppgaver, bruksmønster og funksjonsevne.
  • At systemene er tilpasset min arbeidshverdag og mitt utstyr.
  • At endringer i systemene er hensiktsmessige, og skjer i takt med at rutiner og oppgaver i NAV endres.

Effektivt

Som fagperson og ekspertbruker i NAV opplever jeg:

  • At det er en enkel og effektiv arbeidsflyt mellom ulike systemer og roller.
  • At jeg ikke trenger å utføre manuelle oppgaver der systemet kan gjøre oppgaven for meg.
  • At jeg har enkel tilgang til all informasjon og funksjonalitet som er nødvendig for å utføre oppgaven min.
  • At det er enkelt for meg å fokusere på det som er viktig for at jeg skal kunne utføre oppgaven min.
  • At systemet ikke forstyrrer meg unødvendig.
  • At jeg ikke trenger å vente på systemet.
  • At systemet har konsistent bruksmønster, og at jeg også kan gjenkjenne bruksmønster fra andre NAV-systemer.

Trygt

Som fagperson og ekspertbruker i NAV opplever jeg:

  • At jeg kan stole på at systemet alltid virker, og at jeg ikke mister noe av arbeidet mitt.
  • At informasjon er korrekt og konsistent på tvers av systemer.
  • At jeg får støtte fra systemet til å ta de riktige valgene og registrere korrekte data.
  • At jeg kan oppdage og korrigere feil på en enkel måte.
  • At det er tydelig for meg hvordan det jeg gjør påvirker og vises for brukeren.
  • At automatiserte prosesser er forutsigbare og forståelige.

Medvirkende

Chris Atherton,
Kari Hamnes

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO