Retningslinje
Produktgjennomgang skal forbedre produktstrategien
For at produktstrategien skal ha god kvalitet, skal teamene diskutere den med rådgivere utenfor produktområdet.
Innholdet kan være utdatert
Produktgjennomganger skal brukes til å diskutere produktstrategien med andre fagfolk enn de som sitter i teamene. Målet er å heve kvaliteten på produktstrategien. Produktgjennomgang er en del av NAVs produktutviklingsmodell.
Hva er produktgjennomgang?
Produktgjennomgang er en møteplass for å diskutere produktstrategien. Gjennomgangen skal bidra til å sikre at vi har et godt grunnlag før det besluttes hva som bør stoppes, videreføres som planlagt, eller hva som bør videreføres med endret kurs. Vi ønsker å diskutere og dokumentere risikoene i produktgjennomgangen.
Produktgjennomgang er ikke et beslutningsforum, men et forum der de som har laget produktstrategien diskuterer den med folk som ikke sitter så tett på produktet. Eierne er ikke med på produktgjennomgang.
Vi ønsker å erstatte tiden vi i dag bruker på ustrukturert dialog, med mer strukturert dialog. Det som diskuteres på gjennomgangene skal dokumenteres i produktstrategien. Diskusjonen skal bidra til økt læring og kompetanse, og til å gi:
Hvem er rådgiverne?
Rådgiverne skal være erfarne fagpersoner innenfor sitt felt. De skal dekke forretning, teknologi, design, innsikt og juridisk kompetanse. For å unngå bekreftelsesfellen skal ikke rådgiverne sitte i samme produktområde som teamene sitter i. Hvis det er hensiktsmessig, kan rådgivere hentes fra utenfor NAV.
Det er produktområdeleder som er ansvarlig for å finne rådgivere til sine produktgjennomganger.
Hvordan gjennomføres produktgjennomgangene?
Før produktgjennomgangen velges det et tema for gjennomgangen basert på produktstrategien og hva teamene har behov for. Første produktgjennomgang vil som regel handle om problemet som skal løses. Det er produktområdeleder som bestemmer tema for produktgjennomgang.
I gjennomgangen møtes deltakere fra produktområdet og rådgivere for å diskutere problemet eller produktet. Rådgivernes rolle er å stille spørsmål som bidrar til å øke forståelsen for problemet som skal løses eller produktet som utvikles. Spørsmålene skal være åpne, som for eksempel:
Det er ikke alltid nødvendig at alle kommer på alle gjennomganger. Temaet for gjennomgangen bør styre hvem som kommer på gjennomgangen fra både produktområdet og rådgiverne. Produktområdeleder kaller inn deltakere til gjennomgang.
Hvor ofte skal vi gjennomføre produktgjennomganger?
Produktgjennomganger skal gjennomføres gjennom hele produktets levetid. Intervallene på produktgjennomganger vil variere basert på modenhet. For produkter i de tidlige fasene av utviklingsløpet, kan det være nødvendig med månedlige gjennomganger. For mer etablerte produkter kan kvartalsvise produktgjennomganger være tilstrekkelig.
Det skal alltid gjennomføres produktgjennomgang før produktet tas over i ny fase.
Medvirkende