Retningslinje
Språk og struktur i brev
Brevene fra Nav skal følge kravene til klart språk i språkloven og kravene til forståelige begrunnelser i forvaltningsloven.
Brevene fra Nav skal følge kravene til klart språk i språkloven og kravene til forståelige begrunnelser i forvaltningsloven. Vi skal møte brukerne med tillit og sette dem i stand til å ta informerte valg.
Det er vår oppgave å gjøre mottakeren trygg på hva hen skal gjøre etter å ha lest brevet. Følg disse ti budene for å skrive forståelige og brukervennlige brev. Budene gjelder for alle brev vi skriver i Nav.
De ti budene for klart språk i brev er utarbeidet av fagansvarlige for klarspråk i Kommunikasjonsavdelingen i direktoratet. Budene er også en del av Navs standard for brev som eies av Ytelsesavdelingen.
1. Plasser brevet i virkeligheten – hvem skriver du til, og hvorfor?
2. Sørg for at brevet har en informativ hovedoverskrift
3. Start brevet med det som er viktigst for leseren
4. Bruk mellomoverskrifter og punktlister til å løfte fram nøkkelinformasjon
5. Bruk faste standardtekster og sørg for at de henger godt sammen med resten av brevet
6. Gi gode forklaringer og begrunn vedtak på en forståelig måte
7. Bruk Nav, vi, du og dere for å få tydelig fram hvem som gjør hva
8. Velg ord fra hverdagsspråket
9. Forklar fagbegrepene du må bruke
10. Gi leseren konkret veiledning om hva de må gjøre etter å ha lest brevet
Endringer
Dato | Beskrivelse |
---|---|
Medvirkende