Tjenester utenfor nav.no: lag en tilgjengelighetserklæring
Tjenester utenfor nav.no må utarbeide egen tilgjengelighetserklæring og publisere denne på uustatus.no. Dette gjelder også for intranett og ekstranett som er nye eller vesentlig oppdaterte etter 1.2.2023.
1. Sett av tid til testing.
1. februar 2023 var fristen for å publisere tilgjengelighetserklæringen på uustatus.no. Du må oppdatere status ved hver stor endring til nettstedet, og minst en gang hvert år.
Vi anbefaler at dere velger en som har hovedansvar for å sette seg inn i rapporteringsverktøyet og velge ut hvilke sider skal testes.
Én effektiv tilnærming er å timebokse arbeidet. Dere setter av en bestemt mengde tid til testinga og er fornøyd med hva dere oppnår innen tidsrammen. Start så med to halvdagsøkter med de som skal bistå i testinga og se hvor langt dere kommer.
2. Logg inn til uustatus.no og opprett en utkast.
Logg inn til uustatus.no med din personlig informasjon. Deretter kobler du til virksomhetens profil med organisasjonsnummeret og PIN-koden. Disse skal dere ha fått på e-post, men det er bare å ta kontakt med uu-teamet dersom dere ikke har fått dem.
3. Velg hva dere skal teste.
For de fleste team er det ikke realistisk å teste alt. Dere får mest igjen for innsatsen dersom dere tester et representativt utvalg av sider fra løsningen deres.
Relevante lenker
4. Test løsningen din.
Bruk gjerne Tilsynets kladdeark for å samle resultatene mens du tester.
5. Rapporter testresultatene på uustatus.no.
Se tilsynets nettsider for hjelp og veiledning til hvordan dere skal bruke uustatus.no.
6. Publisér en lenke til tilgjengelighetserklæringen
Etter at du er ferdig med å fylle ut tilgjengelighetserklæringen på uustatus.no skal du publisere en lenke til den på nettsiden deres. Plasser gjerne lenken i footeren slik at denne er tilgjengelig på alle sider).
Bidragsytere