Sidene skal ligge rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/produktnavn (eventuelt kortversjon av produktnavn der disse er lange) f.eks nav.no/foreldrepenger
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/produktnavn f.eks nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger
For andre språkvarianter: nav.no/produktnavn/språk .eks nav.no/foreldrepenger/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/produktnavn/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
- æ erstattes med a
- ø erstattes med o
- å erstattes med a
Hvorfor?
Personbrukere er hovedmålgruppen vår, og hovedspråket på nav.no er bokmål. For at flertallet skal få en URL som er så enkel som mulig, dropper vi denne informasjonen i URL til denne gruppen.
Derimot angir vi målgruppe og språk i URL'er til andre grupper og for andre språkvarianter.
Vi bruker ikke område eller annet hierarki i URL siden produktene og livssituasjonene ikke har én fast plass i strukturen, men brukes og settes sammen i ulike kontekster. De ligger rett under forsiden i strukturen.
- NKS får korte, enkle lenker å dele med innbyggere
- Lenker i brev blir enklere å skrive inn i nettleseren
- Bedre brukeropplevelse for innbyggere som skal skrive inn lenker manuelt, mindre sjanse for feil
- Vi slipper å lage egne kortlenker for NKS og brev
- Ærligere URLer utifra hvordan innholdet vårt faktisk er organisert