Verktøy
Lag spørreundersøkelser med Hotjar
Hotjar lar deg måle tilfredshet og forståelse av innholdet ved hjelp av små spørreundersøkelser.
Snarveier for NAV-ansatte
Hva bør vi spørre om?
Produkt-team har frihet og ansvar for å bestemme hva dere skal logge og hvordan.
Teamet har også ansvar for å vurdere sikkerheten i sin applikasjon og personvernet til brukerne. Ta kontakt i Slack på #tryggnok om dere trenger en ROS-analyse og PVK for dataene dere ønsker å lagre.
Team som jobber med innhold bør måle både gjennomføringsgrad og tilfredshet blant de som bruker tjenestene dere lager.
Vi kan måle gjennomføringsgrad ved å spørre brukere
Dette anbefaler vi at team måler ved bruk av Task Analytics.
Relevante lenker
Hotjar egner seg for å måle tilfredshet og forståelse av innholdet.
Vi anbefaler å be brukere ta stilling til påstander for å finne ut om de klarer å forstå innhold og ta det i bruk.
Si hva du synes om disse påstandene
Disse påstandene gir oss både mulighet til å finne ut om folk forstår innholdet, om de finner informasjonen på sidene våre, og om de mener det ikke tar for lang tid.
Ved å måle dette før og etter man endrer tekster og innhold så er det både mulig å avdekke om det er noen utfordringer med innholdet og effekten av endringene.
Vi anbefaler å bruke 5-punkt Likert skala på svaralternativene
Formålet med å bruke denne skalaen er å gi folk muligheten til å uttrykke grad av enighet og uenighet, i tillegg til å gi de muligheten for å si fra om de ikke er enige eller uenige med påstandene.
I tillegg så kan det være lurt å be brukere ta stilling til disse påstandene for å forstå om de digitale tjenestene er enkle å bruke, og helt konkret om de foretrekker det digitale over andre tilgjengelige alternativer.
Hvordan installere Hotjar i din app
Om du bruker dekoratøren så er Hotjar allerede tilgjengelig i din app.
Du kan se om Hotjar er tilgjengelig i din app ved å skrive hjSiteSettings
i konsollet på nettleseren i developer tools.
Ta kontakt om Hotjar ikke er installert i din app for støtte.
Targeting og trigger for spørreundersøkelser
Når du lager en undersøkelse så kan du velge
Hvor mange som blir trukket ut til din spørreundersøkelse
Hvilke device typer som blir trukket ut: PC, mobil og tablet
Hvilke sider undersøkelsen skal dukke opp på
Når spørreundersøkelsen skal dukke opp og hvor ofte den skal dukke opp
Om undersøkelsen skal være hendelsesdrevet
Med hendelsesdrevet så mener vi at målingen starter enten på grunn av at brukeren har gjort noe, eller fordi vi gjør noe i appen som er forårsaket av en endring.
Denne funksjonaliteten er ekstremt nyttig. Man kan starte spørreundersøkelser med JavaScript Trigger i koden. Det gjør man slik
hj("trigger", "eventNavn");
Dette lar oss Målrette spørreundersøkelser til spesifikke grupper. Det kan være nyttig hvis vi vil skille på svar fra forskjellige grupper basert på kunnskap vi har om de utenom appen, eller skille på grupper som har gjort noe spesifikt i en app, som å bruke ny funksjonalitet.
Man kan også bruke JavaScript trigger og egen kode i appen til å trekke ut et representativt utvalg og følge de opp med målinger i løpet av et besøk eller over lenger tid. Til det kan man for eksempel bruke en cookie.
Risiko og sårbarhet
Vi gjennomfører jevnlig risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) — og gjør fortløpende tiltak. Til bruk utenfor NAV, anbefaler vi at det gjennomføres egne vurderinger.
Medvirkende