Guide
Brukerinvolvering av egne ansatte
Hva må du tenke på hvis du skal involvere egne ansatte i produktutviklingen?
Mange av brukerinnsikts-metodene er relevante for interne flater, men det begrensede antallet brukere åpner også for andre innsiktsmetoder.
OBS! Antall brukere kan variere svært mye i ulike deler av NAV, så vær kritisk til metodikken og tilpass til det som virker hensiktsmessig for din brukergruppe.
Rekruttering
Det er viktig å få en bred representasjon av brukerne og tenke over hvordan rekruttering kan gi en stemme til ulike deler av organisasjonen. Fordelen du har ved å ha et lavt antall brukere er å få en tett dialog med flere - over tid. Det har også vist seg nyttig å prøve og rekruttere brukere fra ulike geografiske enheter eller kontor, for å få best mulig læring om ulikheter i bruk og praksis.
Eksempler på rekruttering:
En typisk problemstilling kan være at man lurer på hvorfor det er nyttig eller viktig for et produktutviklingsteam å være i kontakt med brukerne av løsningen, siden det tar tid vekk fra andre arbeidsoppgaver. Det er mange med ulike erfaringer og tips og triks, som kan nås på Slack-kanalen #design-interne-flater.
Personvern
Ansatte har også rett til personvern når de er på jobb, og det er derfor viktig at man innhenter samtykker, anonymiserer data, har rutiner for sletting av lagrede data og passer på at man ikke kan identifisere personer i analysemateriell og/eller dokumentasjon på lik linje med eksterne brukere.
Generell informasjon om personvern finnes på NAVs intranett. Der står det også om behandlingskatalogen, personvernskonsekvensvurdering (PVK) og etterlevelses-kravene. Har dere ikke kjennskap til disse temaene i teamet, så er det lurt å sette seg inn i dem eller få hjelp til å forstå hva som er viktig for ditt team, før dere setter i gang arbeidet.
Personsensitive opplysninger og taushetsbelagt informasjon
Nesten samtlige systemer i NAV inneholder personsensitive opplysninger på et eller annet nivå. Det er derfor viktig at man setter seg inn i hva disse opplysningene er, hvordan de skal behandles og hvordan man skal forholde seg til dem når man utvkler løsningen. På NAVs interne Slack kan man stille spørsmål på Slack-kanalen #tada, Slack-kanalen #researchops eller Slack-kanalen #researchops-personvern
Bygg ned avstanden mellom bruker og produktteam
Vi anbefaler sterkt å bruke metoder for å involvere brukere, og ikke kun lene seg på fagspesialister inne i team. Flere team har hatt stor nytte (og glede) av å knytte brukerne tettere til seg, og la dem delta i utviklingsarbeidet
Eksempler på samhandling:
Mange av de ansatte i NAV ønsker å delta og bidra til utviklingsarbeidet, og opplever til gjengjeld at de får tilpasset verktøyene til sine arbeidsoppgaver.
Observasjon
I mange av løsningene på interne flater ligger kompleksiteten i økosystemet av ulike løsninger brukerne er avhengige av. Det kan være ulike interne løsninger, men også eksterne register med relevante opplysninger. Testdata har vist seg å skjule noe av denne kompleksiteten og den kognitive lasten bytte mellom systemer gir.
Mange team har hatt stort utbytte av observasjon som metode. Det er da svært viktig at du tenker over personvern, behandling av personsensitive opplysninger og er bevisst på hva det gir av læringsverdi for teamet.
Vurderer du observasjon som metode, må du og teamet ditt sette dere inn i retningslinjer for observasjon av ansatte (kun tilgjengelig for NAV ansatte).
Det er mulig å observere ved å bruke Teams. Å besøke kontorer eller enheter vil gi et bredere bilde av hvordan og i hvilken kontekst løsninger brukes.
Datadrevet utvikling
I tillegg til kvalitative metoder, er det mulig å bruke analysemetoder for å lære om bruken av produktene. I tillegg til webanalyse-verktøy, er det mulig å lage og dele egne dataprodukter og datafortellinger på dataplattformen, eller bruke Grafana for å spisse målinger eller analysere innholdet i løsningene.
Det finnes også flere andre nyttige lenker om hvordan vi jobber på intranett.
Fortsatt noe du lurer på?
Du finner en aktiv og faglig sterk gjeng å få hjelp av på Slack-kanalen #design-interne-flater
Denne artikkelen ble opprinnelig skrevet av Nina Bakken.
Medvirkende