Guide
Etikk når du analyserer og formidler brukerinnsikt
Når du analyserer og formidler dataene er det mange etiske hensyn og juridiske regler vi må overholde.
God håndtering av data er ikke noe vi gjør kun for å sikre at arbeidet gjennomføres på en innsiktsetisk god måte, men noe vi er pålagt å gjøre.
Følg planen for datahåndtering/GPA
Etter vi har fått dataene vi trenger må denne behandles i henhold til datahåndteringsplanen. Brudd på GDPR kan føre til sterke sanksjoner.
En beskrivelse av måten vi håndterer data på sikrer åpenhet og bevissthet rundt lovlighet og etiske vurderinger. Dette kan på sikt gjøre at vi kan gjøre jobben vår som innsiktsarbeidere på en enda bedre måte.
Du må huske å:
Refleksjonsspørsmål
Vær tro mot empirien
Å være tro mot empirien betyr at vi stoler og tror på det dataene vi har samlet inn og personene vi snakker med forteller oss.
Hensikten med innsiktsarbeid i en organisasjon som NAV er ofte å finne ut noe som kan bidra til å løse et problem, eller forbedre en tjeneste eller løsning. Fra tid til annen kan vi komme opp i situasjoner der oppdragsgiver eller teamet har en forventing om hva resultatet fra innsiktsarbeidet skal være.
Det finnes mange kreative måter som kan brukes for å komme frem til et resultat som gjenspeiler den informasjonen man selv eller noen andre er ute etter.
Til tross for mulige forventninger til resultat legger den Nasjonale forskningsetiske komite for samfunnsfag og humaniora (NESH) til grunn at en «oppdragsgiver har rett til å styre eller påvirke tema og problemstillinger, men ikke metodevalg, resultater og konklusjoner som forskeren trekker på grunnlag av resultatene». Dette betyr at vår oppgave som innsiktsarbeidere er å:
Lojaliteten vår som innsiktsarbeidere skal derfor være til deltakerne i arbeidet, og ikke de som har igangsatt eller står ansvarlige for at innsikten skal produseres.
Refleksjonsspørsmål
Når du formidler innsikten
Det er god praksis å lese gjennom eller se over innsikten og dataene våre en siste gang før formidling. Det er viktig å sørge for at materialet ikke kan ha konsekvenser som utfordrer personvernet til deltakerne eller på andre måter er problematiske.
Muligheten for at innsikten vi har kan skade (fysisk, sosialt, økonomisk eller annet) personer som har deltatt kan både være på grunn av noe de blir sitert på, og/eller at de ikke er tilstrekkelig anonymisert og man kan spore en uttalelse tilbake til en fysisk person.
Ivareta personvernet
Mulige risikoer rundt formidlingen av innsiktsarbeid er særlig knyttet til personvern. Om vi har gjort innsikt i egen organisasjon kan det for eksempel tenkes at visse kjennetegn vi viser til i funnene gjør at utsagn kan knyttes til en person i organisasjonen som kanskje kan bli gjenkjent. Muligheten for å avsløre hvem vi har snakket med vil ofte avhenge av hvem innsikten skal presenteres til og hvor dataene er samlet inn.
Dersom vi for eksempel har intervjuet ledere fra tre NAV-kontor i Agder kan det tenkes at noen i organisasjonen lett vil kunne koble enkelte utsagn direkte til personer. I slike tilfeller kan det være lurt å anonymisere stedet man har vært, eller ta andre grep for å sikre personvernet.
Vær tilgjengelig for oppfølging
Når et innsiktsarbeid ferdigstilles er det viktig å huske på at vi har et medansvar for konsekvensene av innsiktsarbeidet som har blitt gjennomført. Det er derfor god praksis å gjøre seg tilgjengelig for oppfølgning og formidling av funnene.
Refleksjonsspørsmål
Medvirkende