Skal du og kollegaene dine jobbe med innhold som har mange bidragsytere, lite forankring i gruppen, uklare roller og mål? Da kan the content strategy canvas være din venn.
The content strategy canvas bygger på Strategyzers Business model canvas, men er rettet mot grupper som jobber med innhold og har derfor et tydelig fokus på innhold.
Innholdsteam, kjernegrupper og andre arbeidsgrupper som har et felles ansvar for noe av NAV sin kommunikasjon med innbyggerne. I en stor organisasjon som NAV blir det lett til at vi ser verden med litt ulike briller, avhengig av hvor i organisasjonen vi jobber til daglig. For at en sammensatt arbeidsgruppe skal få en felles forståelse av både mål, utfordringer og muligheter, er the content strategy canvas et nyttig verktøy.
Når bruker du kanvaset?
Kjør øvelsen så tidlig du kan i arbeidsprosessen. Kartleggingen vil gi dere et klarere bilde av hvor dere er, hvor dere vil og hva dere trenger for å komme dit.
Slik gjør du det:
Kall inn til arbeidsmøte og kjør gule lapper-øvelse for hver del av kanvaset (tips: start med målene). Sett av cirka 10 minutter til å skrive lapper på hver del, og ha en felles gjennomgang etter hver økt.
Ta en felles oppsummering til slutt, slik at alle forlater arbeidsmøtet med en felles forståelse av hva dere har funnet ut av/blitt enige om/fått oversikt over.
Renskriver kanvaset og tar en forankringsrunde i gruppa
Oppsummerer forslag til uttak og videre arbeid
Bretter opp ermene og setter i gang, f.eks. med kjernemodellen.
Kanvaset kan formes etter hva slags ansvarsområde, oppgaver og utfordringer som gjelder for akkurat din arbeidsgruppe. Her er noen forslag til oppsett: