Uansett valg deler vi aldri dine data med andre. Mer om informasjonskapsler på aksel.nav.no

  • Godta alle: Hjelper oss gjøre tjenestene bedre for deg basert på anonymisert bruk.
  • Bare nødvendige: Sikrer at tjenesten fungerer og er trygg. Kan ikke velges bort.
Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Guide

Få tak på innholdet med strategisk kartlegging

Skal du og kollegaene dine jobbe med innhold som har mange bidragsytere, lite forankring i gruppen, uklare roller og mål? Da kan the content strategy canvas være din venn.

Hva er Content strategy canvas?

The content strategy canvas bygger på Strategyzers Business model canvas, men er rettet mot grupper som jobber med innhold og har derfor et tydelig fokus på innhold.

Dette er et kartleggingsverktøy som kan hjelpe dere til en felles situasjonsforståelse og et felles målbilde å sikte mot.
Her er artikkel som forteller mer om The content strategy canvas.

Hvem er det for?

Innholdsteam, kjernegrupper og andre arbeidsgrupper som har et felles ansvar for noe av NAV sin kommunikasjon med innbyggerne. I en stor organisasjon som NAV blir det lett til at vi ser verden med litt ulike briller, avhengig av hvor i organisasjonen vi jobber til daglig. For at en sammensatt arbeidsgruppe skal få en felles forståelse av både mål, utfordringer og muligheter, er the content strategy canvas et nyttig verktøy.

Når bruker du kanvaset?

Kjør øvelsen så tidlig du kan i arbeidsprosessen. Kartleggingen vil gi dere et klarere bilde av hvor dere er, hvor dere vil og hva dere trenger for å komme dit.

Slik gjør du det:

  • Kall inn til arbeidsmøte og kjør gule lapper-øvelse for hver del av kanvaset (tips: start med målene). Sett av cirka 10 minutter til å skrive lapper på hver del, og ha en felles gjennomgang etter hver økt.
  • Ta en felles oppsummering til slutt, slik at alle forlater arbeidsmøtet med en felles forståelse av hva dere har funnet ut av/blitt enige om/fått oversikt over.

Hvor mye må du forberede i forkant?

I forkant av øvelsen kan du se på aktuelle strategier, som NAV sin virksomhetsstrategi eller innholdsstrategien for nav.no. Du kan også tenke ut forslag til målgrupper og de overordnede målene for nettsidene/innholdet/kjernen.

Hva gjør du etterpå?

  • Renskriver kanvaset og tar en forankringsrunde i gruppa
  • Oppsummerer forslag til uttak og videre arbeid
  • Bretter opp ermene og setter i gang, f.eks. med kjernemodellen.

Kanvaset kan formes etter hva slags ansvarsområde, oppgaver og utfordringer som gjelder for akkurat din arbeidsgruppe.
Her er noen forslag til oppsett:

Forslag til oppsett


Dere ønsker å kartlegge arbeidsflyt og ansvarsområder (Mural)

Forslag til oppsett for kartlegging av arbeidsflyt, roller og ansvar
Forslag til oppsett for kartlegging av arbeidsflyt, roller og ansvar

Dere ønsker å kartlegge målgrupper, mål og viktigste innhold (Mural):

Forslag til oppsett for målgrupper, mål og kjerneinnhold
Forslag til oppsett for målgrupper, mål og kjerneinnhold

Medvirkende

Kari Breidal

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO