Helsesjekk kan, når det brukes aktivt og jevnlig være et verktøy som kan løfte teamets trivsel og produktivitet. En helsesjekk er riktig hvis dere ønsker:
- at folka i teamet skal føle seg bedre på jobb
- å øke effektiviteten i teamet
Viktig om helsesjekk!
Teamet bør lage sin egen helsesjekk, gjerne i en enkel forms, med de spørsmålene som er riktige for dem. Spørsmålene bør også justereres underveis, slik at de hele tiden oppleves som relevante og aktuelle. Helsesjekken skal gi et nåtidsbilde.
En helsesjekk må gjennomføres regelmessig, men intervallene kan settes hyppigere eller mer sjeldent avhengig av situasjon og behov
En helsesjekk er bortkastet hvis ikke den følges opp med tiltak og justeringer. Den viktigste jobben starter etterpå.
Lag en helsesjekk - slik går dere fram:
- Begynn med å bestemme hva dere ønsker å sjekke. Skal helsesjekken avdekke problemer, forbedre kommunikasjon, eller sjekke trivselen?
- Hvor ofte skal helsesjekken sendes ut - ukentlig, annenhver uke eller månedlig
- Når dere har samlet inn data, bruk tid på å se etter mønstre og trender. Hva går bra, og hvor kan vi forbedre oss?
- Planlegg møter for å dele og diskutere resultatene. Dette er en sjanse til å høre forskjellige perspektiver og finne løsninger sammen.
- Basert på diskusjonene, sett tydelige mål for forbedring og identifiser de konkrete stegene dere må ta.
- Husk at dette er en kontinuerlig reise. Evaluer hvordan endringene påvirker samarbeidet, og vær villig til å justere tiltakene etter behov.
Lyst å begynne med helsesjekk? Prøv denne malen og juster etterhvert som dere lærer.
Fagmiljø for Teamstøtte
Vi hjelper team, om dere er i oppstartfasen, om det har knotet seg til eller om dere fungerer skikkelig bra og ønsker å bli enda bedre.
Send en melding til Mona Halland på Slack (Nav-intern lenke) så finner vi ut hva vi kan hjelpe deg med.
Bidragsytere