Retningslinje
Lovverk om universell utforming
Alle NAVs innbyggertjenester må fungere for folk med funksjonsnedsettelser, også eldre løsninger, dokumenter og mobilapplikasjoner.
NAV skal bidra til et inkluderende samfunn, og løsningene våre skal fungere for alle som har rett til å bruke dem. Vi stiller derfor høye krav til løsninger vi lager og kjøper til våre ansatte og befolkningen. Kravene er annerledes avhengig av hvem skal bruke systemet.
Krav fra lovverk om universell utforming
Innbyggertjenester
I tillegg til EUs Web Accessibility Directive (WAD), er våre digitale innbyggertjenester underlagt Forskriften om universell utforming av IKT, som har sin hjemmel i Likestillings- og Diskrimineringsloven. Disse gir minimumskrav som sikrer et basisnivå av tilgjengelighet.
Men bare at en nettside er tilgjengelig betyr ikke at den tilbyr en god brukeropplevelse. Skal vi få til virkelig inkluderende tjenester, må vi derfor tenke på mer enn WCAG og lovkravene. Vi må brukerteste, ha bred brukerinnsikt og aktivt jobbe med språk. Vi må sikre at også innbyggere som ikke kan eller ønsker å benytte seg av digitale løsninger får hjelp med tjenestene de har krav på. Vi må se på hele brukerreiser og vi bør sjekke hvordan opplevelsen er for brukere med sammensatte behov, slik at vi unngår kryssdiskriminering.
Interne fagsystemer
Fagystemer rettet mot NAVs ansatte er per i dag ikke omfattet av Forskriften for universell utforming av IKT. Her gjelder det istedenfor rett til individuell tilrettelegging.
I realiteten ser vi at individuelle tilpasninger er vanskelig å oppnå, og ofte blir nedprioritert på grunn av kostnader og merarbeid. Hvis vi ikke tenker på uu og teknisk tilgjengelighet når vi lager interne systemer, risikerer vi at NAV-kolleger som bruker hjelpemidler ikke lenger kan utføre jobbene sine. Da blir det vanskelig for NAV å være en inkluderende arbeidsplass. Nye løsninger må derfor fungere sammen med hjelpeteknologi og være i tråd med forskriften så langt det er mulig, og eldre løsninger skal oppgraderes så fort som mulig.
Dessuten, selv om det ikke er et krav å lage en tilgjengelighetserklæring for disse løsningene, kan dere gjerne bruke vårt internt rapporteringsverktøy for å dokumentere status.
Løsninger NAV anskaffer
Systemer vi anskaffer må følge gjeldende lovverk basert på om de er rettet mot ansatte eller innbyggere. Dette kan være programvare som installeres internt, eller eksterne løsninger som skyløsninger.
Hva skjer hvis vi ikke møter kravene?
Digitaliseringsdirektoratet fører tilsyn med området, og sjekker at NAV og andre utvikler og kjøper løsninger som følger kravene. Brudd kan medføre høye dagsbøter. Det genererer også økt belastning for NKS og NAV-kontorene, og er ikke i tråd med vårt mål om selvstendige, digitale brukere. Enda viktigere er konsekvensene for brukerne, som delvis ikke kan bruke våre tjenester, eller opplever store vanskeligheter. Utover det er det sannsynlig med en del negative medieomtaler hvis NAV bryter lovpålagte krav for inkludering og tilgjengelighet.
Medvirkende