Uansett valg deler vi aldri dine data med andre. Mer om informasjonskapsler på aksel.nav.no

  • Godta alle: Hjelper oss gjøre tjenestene bedre for deg basert på anonymisert bruk.
  • Bare nødvendige: Sikrer at tjenesten fungerer og er trygg. Kan ikke velges bort.
Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Verktøy

Måle brukeradferd med Umami

Hvor mange er det som bruker appen? Hva gjør de i appen? Umami kan hjelpe deg med å finne ut alt av dette.

Snarveier for Nav-ansatte

Hva og hvorfor

Vet du hvor mange som bruker appen deres? Hva gjør de i appen? Hvordan navigerer de? Stemmer bruksmønsteret med deres antagelser og hypoteser?

For å svare på disse type spørsmålene så kan vi måle brukeratferd i applikasjoner som vi lager for innbyggere, som privatpersoner, arbeidsgivere, ansatte i Nav og andre målgrupper. Til dette formålet bruker vi Umami.

Umami utgaven Nav bruker er bygget på åpen kildekode, og kjører i Nav sin sky Google Cloud Platform.

Brukeratferd måles via observasjoner. Det vil si at vi kan måle hva en besøkende gjør når de besøker en nettside på nav.no, og når saksbehandlere bruker saksbehandlingsløsningene våre.

Som regel teller man

  • antall besøk på sider,
  • hvordan brukere navigerer ved å bruke menyer, lenker og søkemotor, og
  • forskjeller blant grupper, de som gjør noe annerledes eller oftere enn andre
  • tidsbruk på ulike oppgaver, og tidsbruk på en og flere oppgaver i kombinasjon

Disse tallene gir oss en forståelse av bruken, og kan både brukes til å validere hypoteser og teste antagelser vi har. Det er også mulig å se om det er flere grupper som bruker tjenestene ulikt.

Tallene egner seg spesielt godt når teamet har i forkant samlet kvalitativ brukerinnsikt og har et tydelig spørsmål de ønsker å besvare med tall.

Det er også typisk at vi begynner å stille nye spørsmål når vi har fortolket tallene. Det kan danne grunnlag for mer brukerinnsiktsarbeid.

Du kan også kombinere tall om brukeratferd med kvalitative metoder som intervjuer, observering og spørreundersøkelser.

Hvordan

Data samlet inn med Umami er tilgjengeligjort via Datamarkesplassen, og kan analyseres i Nav sine verktøy for produktanalyse, dette inkluderer Metabase, Grafana, Jupyter Notebook.

Her er et dashboard i Metabase som viser eksempler på hva vi måler idag:

I filteret til dashboardet kan du endre

  • datoperiode (standard siste 30 dager)
  • nettside
  • url-sti

I de fleste eksemplene har vi vist hvordan vi måler trafikk på sider med hendelsen besøk.

Hvordan legger jeg til målinger i vår app?

Start Umami - få sporingskode og veiledning

Taksonomi i Umami

Det anbefales å planlegge en taksonomi med hva som skal måles, hvordan og hva det bør hete. For inspirasjon se Nav sin taksonomi

Personvern

NB! Teamene har ansvaret for å vurdere sikkerheten i sin applikasjon og ivareta personvernet til brukerne.

Produkt-team har frihet og ansvar for å bestemme hva dere skal logge og hvordan. Du kan lære av andre team også, og vi har et internt miljø for å hjelpe hverandre og dele. Se #produktanalyse på Slack.

Ta kontakt i Slack på #tryggnok om dere trenger en ROS-analyse og PVK for dataene dere ønsker å behandle/lagre. Det er lurt å gjøre dette før dere tar i bruk verktøyet.

Risiko og sårbarhet

Vi gjennomfører jevnlig risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS) — og gjør fortløpende tiltak. Til bruk utenfor Nav, anbefaler vi at det gjennomføres egne vurderinger.

Medvirkende

Eilif Johansen,
Jonas Paulsen

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO