Uansett valg deler vi aldri dine data med andre. Mer om informasjonskapsler på aksel.nav.no

  • Godta alle: Hjelper oss gjøre tjenestene bedre for deg basert på anonymisert bruk.
  • Bare nødvendige: Sikrer at tjenesten fungerer og er trygg. Kan ikke velges bort.
Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Guide

Oversikt

Oversiktssidene presenterer produktdetaljer eller produktfunksjoner. Disse vises både sentralt i fellesoversikter, og i kontekst inne på den aktuelle produktsiden. Informasjonen er alltid 1:1 og oppdatert.

Om oversiktene

Oversiktene henter metadata fra produktsidene og slik gjør du det-sidene og lister de opp på en egen side. Disse metadataene brukes:

  • Produktnavn/sidetittel, eventuelt egen tittel for utlisting
  • Ingress (en kort forklaring av produktet eller slik gjør du det-siden)
  • Kategori for produkttype (denne brukes i filter på siden)
  • Områdekategori (denne brukes i filter på siden)
  • Produktdetalj eller skjemadetalj (de samme detaljene vises både i oversikten og på informasjonssiden)

Listeelementene i oversiktene er alle sidene som har den aktuelle produktdetaljen eller skjemadetaljen koblet til seg. For eksempel viser oversikten over satser alle produktsider og slik gjør du det-sider som har en produktdetalj av typen sats tilkoblet.

Gjenbruk av titler og inndelinger gjør oversiktene gjenkjennelige og bidrar til helhet på tvers av nav.no.

Sentral forvaltning av produktdetaljer og skjemadetaljer sikrer at informasjonen alltid er lik og oppdatert på tvers av nav.no.

Hvem er ansvarlig?

Team nav.no forvalter selve oversiktssidene og arkitekturen for produktdetaljene, altså visningen av informasjonen.

Kjernegrupper og innholdseiere er ansvarlige for at riktige metadata er koblet til sine sider.

Saksbehandlingstider (ukentlig), utbetalingsdatoer (årlig eller ved endring) og satser (årlig eller ved endring) oppdateres av enheten som er ansvarlig for at informasjonen er korrekt og oppdatert.

Søknader og skjema forvaltes av skjemaeiere og eventuelt produktteam. Team fyll ut forvalter skjema i fyll ut-løsningen.

Team klage forvalter skjema for klage og anke.

Søknader og skjema

Det er flere, separate oversikter til søknader og skjema for å gjøre dem mest mulig ryddige og relevante for brukerne. Det gir også tydeligere veier inn, basert på om man skal søke, ettersende eller klage.

Oversikten over søknader og skjema med filtervalg, søk og listen med elementer

Hvilke oversikter har vi?

  • Søknad og skjema (personbrukere)
  • Ettersendelse (personbrukere)
  • Klage og anke (personbrukere)
  • Søknader og skjema for arbeidsgivere​​
  • Søknader og skjema for samarbeidspartnere. Denne har rollevalg som gir mer spissede skjemaoversikter for de ulike målgruppene:
    • Hjelpemiddelformidler
    • Tiltaksarrangør
    • Lege, tannlege eller annen behandler
    • Optiker eller øyelege
    • Bostyrer
    • Ansatt i NAV-kontor, kommunen eller fylkeskommunen
    • Andre samarbeidspartnere

Oversiktene lister ut alle produkt- og slik gjør du det-sider som har den aktuelle skjematypen tilkoblet. Alle søknader og skjema som er tilknyttet et produkt, vises under dette produktet i listen.

Oppføringen for servicehund med tre skjema

Skjemainngangene

Skjemadetaljene består av:

  • tittel på skjemaet
  • en forklarende tekst om når skjemaet skal benyttes eller annet om søkeprosessen. I tilfeller der innbyggeren ikke søker selv, forklarer teksten prosessen for å søke.
  • inngang til søknaden eller skjemaet. I tilfeller der innbyggeren ikke skal søke selv, vises ikke inngang til skjema.
  • ettersendelse, hvis aktuelt
Inngangen til søknad om dagpenger
Skjemadetalj med inngang til søknad
Skjemadetalj uten inngang til søknad
Skjemadetalj uten inngang til søknad

Alle disse elementene vises i oversikten. På produkt- eller slik gjør du det-siden kan man velge om alle eller noen av disse skal vises.

Alle skjemainnganger fra produkt- og slik gjør du det-sider skal bruke skjemadetaljer.

Rekkefølgen på skjemaene tilknyttet et produkt styres redaksjonelt i metadataene i Enonic.

Valg mellom papir og digitalt

Søknader og skjema har én knapp som inngang. Der man kan velge mellom digital innsending og innsending i posten, får man dette valget i neste steg sammen med noe støtteinformasjon.

Valg mellom digital søknad og papirsøknad for dagpenger

Hvis det er flere papirsøknader som dekkes av samme digitale søknad, vises valget mellom de ulike papirsøknadene i neste steg.

Fire ulike papirsøknader

Det gjør det enklere å finne riktig søknad for de som skal søke på papir, og det skjuler kompleksiteten for de gruppene som skal søke digitalt og ikke trenger å forholde seg til at det er ulike papirsøknader.

Saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og satser

Disse oversiktene lister ut alle produkt- og slik gjør du det-sidene som har den aktuelle detaljen. Elementene i listen viser den aktuelle produktdetaljen og gir inngang til informasjonssiden. Produktdetaljen vises også på produktets informasjonsside.

Hvilke oversikter har vi?

Skjembilde av oversiktsside for saksbehandlingstider
Skjembilde av informasjon for ett produkt (dagpenger)

Pengestøtter og tjenester fra A til Å

Pengestøtter og tjenester fra A til Å viser NAVs tilbud ved å liste ut alle produkt- og slik gjør du det sider alfabetisk.

Skjembilde av produktoversikten

URL

Siden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.

Lenke til elementene i listen legges som anker etter URLen.
For eksempel: nav.no/saksbehandlingstider#barnetrygd

Medvirkende

Tuva Sverdstad

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO