Retningslinje
Standard for brev
Her finner du krav til språk, struktur og design, faste standardavsnitt, eksempler på brev, og hjelp til å skrive fritekst med gode begrunnelser.
Formål med standarden
Standarden skal sikre ivaretakelse av brukers rettssikkerhet og gode brukeropplevelser, ved at brevene er i tråd med gjeldende regelverk, oppfyller krav til klart språk og er pedagogisk oppbygd og forståelige. I tillegg skal den sikre at brev blir likere på tvers i Nav og at vi får raskere fart i produktutviklingen. Vi sikrer korrekte brev og reduserer risiko for feilutbetalinger og klager. Brev skal til enhver tid være i tråd med etterlevelseskravene.
Målgruppe for standarden
Standarden skal brukes av alle som skriver og utvikler brev på vegne av Nav (statlig).
Prinsipper for brev i Nav:
- Mottakeren forstår innholdet i brevet første gang hen leser det.
- Mottakeren vet hva hen skal gjøre etter å ha lest brevet.
- Brevet skaper tillit og inviterer til dialog.
Krav til gode brev fra Nav:
- Starter med det som er viktigst for mottakeren.
- Forklarer fagbegreper og tall.
- Viser hvilke fakta som vi har lagt til grunn og forklarer bruken av skjønn.
- Gir veiledning om hva mottakeren må og kan gjøre videre.
- Følger kravene til klart språk i språkloven.
- Følger kravene til begrunnelser i forvaltningsloven og god forvaltningsskikk.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt på nav.ytelsesavdelingen@nav.no dersom du har spørsmål eller innspill til standarden.
Endringer
Dato | Beskrivelse |
---|---|
9. desember 2024 | La til formål og målgruppe |
5. desember 2024 | Publisert |
Medvirkende