Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Retningslinje

Standard for brev

Her finner du krav til språk, struktur og design, faste standardavsnitt, eksempler på brev, og hjelp til å skrive fritekst med gode begrunnelser.

Formål med standarden

Standarden skal sikre ivaretakelse av brukers rettssikkerhet og gode brukeropplevelser, ved at brevene er i tråd med gjeldende regelverk, oppfyller krav til klart språk og er pedagogisk oppbygd og forståelige. I tillegg skal den sikre at brev blir likere på tvers i Nav og at vi får raskere fart i produktutviklingen. Vi sikrer korrekte brev og reduserer risiko for feilutbetalinger og klager. Brev skal til enhver tid være i tråd med etterlevelseskravene.

Målgruppe for standarden

Standarden skal brukes av alle som skriver og utvikler brev på vegne av Nav (statlig).

Prinsipper for brev i Nav:

  • Mottakeren forstår innholdet i brevet første gang hen leser det.
  • Mottakeren vet hva hen skal gjøre etter å ha lest brevet.
  • Brevet skaper tillit og inviterer til dialog.

Krav til gode brev fra Nav:

  • Starter med det som er viktigst for mottakeren.
  • Forklarer fagbegreper og tall.​
  • Viser hvilke fakta som vi har lagt til grunn og forklarer bruken av skjønn.
  • Gir veiledning om hva mottakeren må og kan gjøre videre.
  • Følger kravene til klart språk i språkloven.
  • Følger kravene til begrunnelser i forvaltningsloven og god forvaltningsskikk.

Kontaktinformasjon

Ta kontakt på nav.ytelsesavdelingen@nav.no dersom du har spørsmål eller innspill til standarden.

Endringer

DatoBeskrivelse
9. desember 2024La til formål og målgruppe
5. desember 2024Publisert

Medvirkende

Petter Aasheim,
Inge S. Jacobsen

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO
Standard for brev - Aksel.nav.no