Verktøy
Skjemabyggeren
Skjemabyggeren er verktøyet Nav bruker for å bygge søknader og skjemaer raskt, enkelt og effektivt.
Kort om skjemabyggeren
I Nav har vi mange søknader og skjemaer. For å utvikle gode skjemaer har vi en skjemabygger, som lar oss lage skjemaer som følger prinsipper for god brukervennlighet og universell utforming.
Skjemaene som er laget på denne måten kalles gjerne «Fyll ut»-skjemaer.
- «Fyll ut»-skjemaer kan sendes inn både på papir og digitalt – med og uten innlogging.
- Skjemabyggeren har et enkelt grensesnitt med funksjonalitet som gjør det raskt og effektivt å bygge gode skjemaer. Du drar inn enkelt inn ferdigbygde komponenter du kan bruke ut av boksen.
Fellesløsning tilgjengelig for alle
Nav har i dag over 170 skjemaer bygget på denne måten. Skjemabyggeren er tilgjengelig for alle team i Nav som har behov for å bygge skjemaer og søknader.
Funksjonalitet og muligheter
Dette er funksjonaliteten du får ved å bruke skjemabyggeren:
Når du oppretter et nytt skjema, får du disse standardelementene med en gang:
- introside
- dine opplysninger (hentes fra Folkeregisteret hvis brukeren er logget inn)
- vedlegg
- oppsummering
- kvittering
Standardelementene kan justeres og tilpasses. I tillegg til standardelementene kan du legge til alle typer spørsmål og feltvalg du måtte ha behov for.
Skjemabyggeren har funksjonalitet som gjør det enkelt å dra inn ferdige felter og komponenter som skal brukes i skjemaet, for eksempel fritekst, tall, dato, beløp og de aller fleste typer felt det er behov for.
Komponentene oppfyller krav til universell utforming og bygger på komponentene i Aksel.
Dette gjør at det ikke er behov for utviklerkompetanse for å bygge skjemaer, og dere kan bruke tiden på å brukerteste, lage godt innhold og smarte integrasjoner i stedet for å lage standard skjemafunksjonalitet.
Eksempel:
Skjemaene kan bygges med betingelser. Det betyr at du kan tilpasse skjemaet basert på hva brukeren fyller ut.
De fleste skjemaene har mange slike betingelser. Det sikrer at brukerne bare må svare på de spørsmålene som er relevante for deres situasjon.
De fleste felter har validering, som gjør at brukerne får feilmelding hvis de enten glemmer å fylle ut obligatoriske felt eller fyller ut i feil format.
Det betyr at det er innebygget validering av for eksempel fødselsnummer, norsk postnummer, tekst og tall.
Inkludert i "Fyll ut"-skjemaene har vi en en ettersendelsesløsning.
Denne gjør det mulig for dere å la brukerne ettersende dokumentasjon de ikke har tilgjengelig når de sender inn søknaden. Dette kan gjøres både digitalt og på papir.
I kommunikasjon med brukerne kan dere dermed lenke direkte til ettersendelse for å gjøre det enkelt å samle inn dokumentasjonen som mangler.
Du kan se mange av skjemaene for ettersendelse på nav.no/ettersendelse.
Ved å lage skjemaer i skjemabyggeren, blir det også mulig å sørge for at saker kommer rett inn i fagsystemer.
En digital innsending inkluderer en JSON-fil som sendes til Joark (Navs arkivsystem). Det betyr at dere kan lese strukturerte data inn i et fagsystem.
Dette innebærer at dere må lage integrasjoner selv, men Team Fyll ut bistår gjerne med å se på hvordan dette kan gjøres.
Skjemaene har støtte for bokmål, nynorsk og engelsk. Det er mulig å legge til flere språk om det er behov for det.
Verktøyet har funksjonalitet for å hente ut tekster som skal oversettes, slik at tekst kan oversettes på en rask og effektiv måte.
Skjemabyggeren har en innebygget komponent som henter data fra Folkeregisteret etter at brukeren har logget inn.
Det er mulig å gjøre tilpasninger i skjemabyggeren slik at det kan hentes data fra saksbehandlingsløsninger og andre kilder.
Dette gjør vi med det vi kaller en datafetcher-komponent. Denne har noen integrasjoner i dag, men vi vil gjerne videreutvikle denne i samarbeid med flere team.
Dette er en kort beskrivelse av funksjonalitet og muligheter som finnes i skjemabyggeren. Hvis du vil vite mer om dette kan du kontakte Team Fyll ut - Send inn.
Innsending digitalt og i posten
Når vi bruker innsending i posten, fyller brukerne ut skjemaet digitalt og sender inn i posten.
Når de er ferdige med å fylle ut, får de en PDF-versjon de skal skrive ut og sende inn.
PDF-en brukerne skal sende inn har en førsteside. Denne inneholder informasjon som gjør at saken havner riktig i våre arkiv- og saksbehandlingsløsninger når vi mottar de.
Når brukeren sender skjemaet digitalt til oss, blir dette arkivert som PDF-fil og JSON-fil i Joark (arkivsystemet vårt).
Det er mulig å åpne for innsending digitalt uten at brukerne logger inn. Da kan brukerne laste opp ID, fylle ut skjemaet og sende inn digitalt.
Dette arkiveres som PDF-fil og JSON-fil i Joark (arkivsystemet vårt).
Målet å gjøre det enklere å sende inn søknader og skjemaer for personer som ikke har mulighet til å logge inn, og å flytte brukere fra papirinnsending til digital innsending.
Dette er helt ny funksjonalitet som vi gjerne vil teste med flere team.

Felles maler og mønstre
Ved å bruke skjemabyggeren får du ut av boksen tilgang til maler og mønstre som gjør det lett å lage skjemaer med god flyt. Her er noen eksempler på innholdstyper og steg i et skjema:
Introsiden er den første siden brukerne ser når der starter på en søknad. Målet med introsiden er å gi en kort oppsummering av:
- hva slags produkt (pengestøtte, tiltak eller hjelpemiddel) brukeren er i ferd med å søke på
- om det finnes bestemt informasjon om søknaden som er nødvendig å ha før man søker
I skjemabyggeren følger vi prinsippene for introsider på samme måte som andre søknader. Se flere detaljer om introside for søknadsdialoger.
På steget «Dine opplysninger» kan vi be brukerne om å fylle inn navn, adresse, land og flere andre opplysninger.
Hvis brukeren logger inn, henter vi disse opplysningene fra Folkeregisteret.
De aller fleste steg i et skjema er egendefinerte og kan tilpasses til alle behov.
I skjemabyggeren kan vi stort sett stille alle spørsmål vi måtte ønske og la brukeren svare på den mest fornuftige måten.
Blant mulighetene er fritekst, tall, avkryssing, flervalg, nedtrekksmeny, radioknapper og alle andre felttyper du forventer av et skjema.
Brukerne kan laste opp dokumentasjon.
Hvilke vedlegg bruker blir bedt om å sende med, avgjøres av hva brukeren har svart i skjemaet.
Du kan be bruker om å kommentere hvis de velger å ikke sende inn dokumentasjon nå.
Vi kan sette spesifikke krav til hver enkelt type dokumentasjon. Vedleggene kobles opp mot Navs felles kodeverksløsning.
Du kan også sette en ettersendelsesfrist.
Oppsummeringssiden er den siste siden søkerne ser før de sender inn en søknad. Målet med oppsummeringssiden er at søkeren kvalitetssikrer svarene sine før søknaden sendes inn.
I skjemabyggeren følger vi prinsippene for oppsummeringsside for søknadsdialoger.
Kvitteringen inneholder informasjon om hva brukeren må gjøre.
For personer som har valgt papirinnsending handler dette om å laste ned, skrive ut og sende inn i posten. For personer som har valgt digital innsending, får de bekreftelse på at skjemaet er sendt inn.
Brukeren kan også få påminnelse om dokumentasjon som mangler og må ettersendes. Brukeren får også lenke til ettersendingsløsningen og vite hvilken frist som eventuelt gjelder.
Eksempler
Hvis du vurderer om skjemabyggeren kan fungere for ditt produkt, kan du se på noen av de over 170 skjemaene som er publisert i dag.
Her er noen eksempler på skjemaer som er laget på denne måten og brukes i Nav i dag:
Se oversikt over skjemaer som er laget i skjemabyggeren på nav.no
Kom i gang med skjemabyggeren
Få hjelp til å bygge og forvalte
De fleste skjemaer bygges og forvaltes av Team Fyll ut - Send inn. Det betyr at det er dette teamet som bygger skjemaet og gjør endringer. Det er fortsatt ditt team som er ansvarlig for innholdet.
Se hvordan du bestiller endringer
Bygg og forvalt selv
Teamet ditt kan også bygge og forvalte skjemaet selv. Dette ønsker vi gjerne at dere gjør. Det krever at dere må bruke litt tid på å lære dere verktøyet og forstå hvordan det fungerer.
Vi hjelper dere i gang og er tilgjengelige for støtte hele veien.
Medvirkende