Hopp til innhold
Aksel
  • God praksis
  • Grunnleggende
  • Ikoner
  • Komponenter
  • Mønster & Maler
  • Bloggen

Meny

  • God praksis
  • Grunnleggende
  • Ikoner
  • Komponenter
  • Mønster & Maler
  • Blogg
  • templates
      • 404-side
      • 5XX-side
      • Mønster for skjemavalideringBeta
      • Introside for søknadsdialoger
      • Oppsummeringsside for søknadsdialoger

Introside for søknadsdialoger

Oppdatert 9. mai 2025Stabil

Innhold på siden

  • Malen
  • Om malen
    • Malen inkluderer:
  • Brukes til
  • Faste deler
    • GuidePanel
    • Før du søker
    • Accordion
    • Bekreftelse
  • Valgfrie deler
    • Info Alert
    • Her kan du søke om
  • Eksempler på introsider

Samarbeid

Retningslinjene er klare til bruk. Når du har fått prøvd dem og høstet erfaringer ønsker vi å lære av din innsikt. Delta i diskusjonen og bli med på å forbedre retningslinjene.

Delta i diskusjonen

Introsiden er den første siden brukerne ser i en søknadsdialog. Målet med introsiden er å gi en kort oppsummering av:

  • hva slags produkt (pengestøtte, tiltak eller hjelpemiddel) brukeren er i ferd med å søke på
  • om det finnes bestemt informasjon om søknaden som er nødvendig å ha før man søker

Malen

Introsiden skal informere brukeren om hva de kan søke på, hvordan de søker og hva som skjer etter at de har sendt inn søknaden.

Åpne eksempel i nytt vindu

I noen tilfeller oppstår det akutte eller tidsbestemte forhold rundt søknaden som brukeren må vite om før de starter søknaden. Dette kan være frister, situasjonsbestemte forhold eller annen viktig informasjon som brukeren bør ha før de starter søknaden. Alerten skal være informativ og kortfattet.

I noen tilfeller finnes det søknader som dekker litt andre behov. For å redusere sjansen for at brukere søker på feil ytelse, så kan du inkludere en seksjon som sier hva du kan søke på i denne søknaden, og eventuelt hva du må bruke en annen søknad for.

Om malen

Brukerinnsikt viser at mye tekst kan virke overveldende og føre til at søkere kan gå glipp av viktig informasjon. Derfor bør introsiden til søknaden bare inneholde det aller nødvendigste av informasjon:

  • Vi viser til produktsidene som kilde til informasjon, og unngår å duplisere innholdet på introsiden.
  • Vi begrenser innholdet på introsiden til å handle om det som gjelder selve søknaden (som f.eks. at vi lagrer det som fylles inn underveis eller hvor mange steg søknaden består av).

Malen inkluderer:

Responsive layout, byggeklosser fra Aksel og veiledning. Både innholdet og byggeklossene er i tråd med NAV sin standard for søknadsdialoger, som du finner her.

Veiledningen forklarer hva slags innhold de ulike seksjonene er til (Faste deler), og hvilke seksjoner som varierer fra søknad til søknad og er valgfrie (Valgfrie deler).

Brukes til

Malen brukes til introside i søknadsdialoger.

Faste deler

Disse delene hører med på alle introsider, uavhengig av hva slags søknad det gjelder.

GuidePanel

Seksjonen GuidePanel brukes til en kort, overordnet veiledning til søkeren. Seksjonen henter inn søkerens navn, og gir en komprimert forklaring av pengestøtten, tiltaket eller hjelpemiddelet. Denne teksten hentes fra ingressen til produktsiden på nav.no.

Avslutt teksten i seksjonen med en lenke til produktsiden på nav.no som åpnes i en ny fane.

Eksempeltekst for GuidePanel


Jeg er her for å veilede deg gjennom søknaden. Svarene dine lagres underveis, slik at du trygt kan gå tilbake og endre dem.

Arbeidsavklaringspenger forkortes ofte med “AAP”.

AAP skal sikre deg inntekt når du på grunn av sykdom eller skade har behov for å få avklart mulighetene dine til å jobbe. Les mer om AAP, hvem som kan søke og hva du kan få på nav.no (åpnes i ny fane).

Før du søker

Denne seksjonen brukes til å gi søkerne informasjon de vil ha stor nytte av før de går i gang med søknaden.

Eksempler på nyttig informasjon:

  • Oppgaver brukeren må ha gjort før de søker. Du må ha meldt deg som arbeidssøker før du kan søke om dagpenger.
  • Dokumentasjon brukeren kan bli bedt om. Noen av opplysningene du gir underveis vil du bli bedt om å dokumentere. Du vil trenge xx og xx for å fullføre denne søknaden.
  • Automatisk lagring. Vi lagrer svarene dine (xx timer) mens du fyller ut, så du kan ta pauser underveis.
  • Antall steg og estimert tidsbruk. Det er XX steg i søknaden, og du kan regne med å bruke ca. XX minutter.
  • Søknadsfrister. Husk at du må søke om xx innen xx dager.
  • Saksbehandlingstider og info om gyldighet, krav osv. Vi bruker ca. xx uker på å behandle søknaden din. Husk at du må sende meldekort xx ofte selv om du ikke har fått svar på søknaden din om dagpenger ennå.

For annen, utfyllende informasjon om søknaden bør du lenke direkte til søknadskapittelet i produktsiden, som dette eksempelet for dagpenger.

tipsTips

Undersøk hvilken informasjon som ligger i selve søknadsdialogen og på kvitteringssiden søkerne kommer til etter at de har søkt, og vurder hvor informasjonen passer best. På den måten gir vi brukerne en bedre opplevelse, og unngår at de får samme beskjed flere steder.

Accordion

I denne seksjonen presenteres standardinformasjon om de tekniske delene av søknaden. Dette er med andre ord informasjon som søkere kan lese om de vil, men som ikke er nødvendig for å forstå søknaden.

Informasjon vi henter om deg

Her skal det så informasjon om hvor vi vil hente opplysninger om søkeren og hva slags opplysninger vi henter.

Hvordan vi behandler personopplysninger

Her skal det stå informasjon om hvordan vi behandler personopplysningene til søkeren.

Automatisk saksbehandling

Her skal det stå informasjon om hva automatisk behandling er, hva det betyr for søkeren og informasjon om søkerens rettigheter ved automatisk avslag.

Vi lagrer svar underveis

Her skal det stå informasjon om hvordan denne søknaden mellomlagrer informasjonen til søkeren og hvor lenge informasjonen lagres. Vi skal informere om mellomlagring ved både automatisk lagring og ved samtykke til lagring med lagre-knapp.

Bekreftelse

Før søkere kan starte på søknaden må de bekrefte at de svarer så godt de kan. Dette er en standardtekst som ikke skal redigeres.

Standardtekst


Det er viktig at du gir oss riktige opplysninger slik at vi kan behandle saken din. (Les mer om viktigheten av å gi riktige opplysninger)[https://www.nav.no/endringer].

[Checkbox] Jeg bekrefter at jeg vil svare så riktig som jeg kan.

Valgfrie deler

De valgfrie delene av introsiden bør kun være med hvis det er nødvendig. Kanskje vil det være behov for andre valgfrie deler, eller det finnes viktig informasjon som er unike for noen få søknader. I så fall kan du vurdere å legge til mer informasjon, men vær oppmerksom på prinsippene vi nevner i avsnittet "Om malen".

Info Alert

Dette feltet er til viktige meldinger om tidsbestemte eller situasjonsbestemte forhold som påvirker søknaden.
Obs! Bruk kun 1 Info Alert per side.

Eksempeltekst for Alert


Søker du for nytt skole- eller barnehageår? [heading]

Du må dokumentere utgiftene til barnepass for perioden du søker om. Vi anbefaler at du venter med å søke til du har fakturaen for det nye skole- eller barnehageåret.

Her kan du søke om

Dette feltet brukes hvis det kan være utfordrende å finne riktig søknad, for eksempel fordi det er mange søknader som er nesten lik hverandre. Bruk feltet til en kort og tydelig forklaring på hva denne søknaden gjelder.

Legg inn informasjon om hva du ikke kan søke om fra denne siden og legg inn lenke til de aktuelle søknadene man skal bruke i stedet. Bruk overskriften: Dette kan du ikke søke om her

Eksempeltekst


[H2] Her kan du søke om

- Alderspensjon

- Avtalefestet pensjon (AFP) i privat sektor

Du kan lese mer om AFP i privat sektor hos Fellesordningen for AFP

[H3] Dette kan du ikke søke om her

- Avtalefestet pensjon (AFP) i offentlig sektor [lenke]

- Tjenestepensjon [lenke]

Du kan ikke kombinere AFP i offentlig sektor og alderspensjon.

Eksempler på introsider

Dette er eksempler på hvordan introsiden til noen av søknadsdialogene kan se ut basert på ny mal.

Merk: Det er Aksel-teamet som har "oversatt" introsidene til ny mal, så dette er ikke nødvendigvis slik det vil se ut.

Åpne eksempel i nytt vindu

Endringer

DatoVersjonEndringer
15.05.20241Publiserte standardmalen, samt varianter med Alert og 'Dette søker du på her' (alternativ søknad)
30.10.20242Oppdatert bekreftelsestekst med checkbox til 'Jeg bekrefter at jeg vil svare så riktig som jeg kan.'

© 2025 Nav

Arbeids- og velferdsetaten

Snarveier

  • Skriv for Aksel
  • Prinsipper for brukeropplevelse
  • Security Playbook
  • Etterlevelse

Om nettstedet

  • Hva er Aksel?
  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring

Finn oss

  • Figma
  • Github
  • Slack