Introsiden er den første siden brukerne ser i en søknadsdialog. Målet med introsiden er å gi en kort oppsummering av:
Malen
Introsiden skal informere brukeren om hva de kan søke på, hvordan de søker og hva som skjer etter at de har sendt inn søknaden.
I noen tilfeller oppstår det akutte eller tidsbestemte forhold rundt søknaden som brukeren må vite om før de starter søknaden. Dette kan være frister, situasjonsbestemte forhold eller annen viktig informasjon som brukeren bør ha før de starter søknaden. Alerten skal være informativ og kortfattet.
I noen tilfeller finnes det søknader som dekker litt andre behov. For å redusere sjansen for at brukere søker på feil ytelse, så kan du inkludere en seksjon som sier hva du kan søke på i denne søknaden, og eventuelt hva du må bruke en annen søknad for.
Om malen
Brukerinnsikt viser at mye tekst kan virke overveldende og føre til at søkere kan gå glipp av viktig informasjon. Derfor bør introsiden til søknaden bare inneholde det aller nødvendigste av informasjon:
Malen inkluderer:
Responsive layout, byggeklosser fra Aksel og veiledning. Både innholdet og byggeklossene er i tråd med NAV sin standard for søknadsdialoger, som du finner her.
Veiledningen forklarer hva slags innhold de ulike seksjonene er til (Faste deler), og hvilke seksjoner som varierer fra søknad til søknad og er valgfrie (Valgfrie deler).
Brukes til
Malen brukes til introside i søknadsdialoger.
Faste deler
Disse delene hører med på alle introsider, uavhengig av hva slags søknad det gjelder.
GuidePanel
Seksjonen GuidePanel brukes til en kort, overordnet veiledning til søkeren. Seksjonen henter inn søkerens navn, og gir en komprimert forklaring av pengestøtten, tiltaket eller hjelpemiddelet. Denne teksten hentes fra ingressen til produktsiden på nav.no.
Avslutt teksten i seksjonen med en lenke til produktsiden på nav.no som åpnes i en ny fane.
Før du søker
Denne seksjonen brukes til å gi søkerne informasjon de vil ha stor nytte av før de går i gang med søknaden.
Eksempler på nyttig informasjon:
For annen, utfyllende informasjon om søknaden bør du lenke direkte til søknadskapittelet i produktsiden, som dette eksempelet for dagpenger.
Undersøk hvilken informasjon som ligger i selve søknadsdialogen og på kvitteringssiden søkerne kommer til etter at de har søkt, og vurder hvor informasjonen passer best. På den måten gir vi brukerne en bedre opplevelse, og unngår at de får samme beskjed flere steder.
Accordion
I denne seksjonen presenteres standardinformasjon om de tekniske delene av søknaden. Dette er med andre ord informasjon som søkere kan lese om de vil, men som ikke er nødvendig for å forstå søknaden.
Informasjon vi henter om deg
Her skal det så informasjon om hvor vi vil hente opplysninger om søkeren og hva slags opplysninger vi henter.
Hvordan vi behandler personopplysninger
Her skal det stå informasjon om hvordan vi behandler personopplysningene til søkeren.
Automatisk saksbehandling
Her skal det stå informasjon om hva automatisk behandling er, hva det betyr for søkeren og informasjon om søkerens rettigheter ved automatisk avslag.
Vi lagrer svar underveis
Her skal det stå informasjon om hvordan denne søknaden mellomlagrer informasjonen til søkeren og hvor lenge informasjonen lagres. Vi skal informere om mellomlagring ved både automatisk lagring og ved samtykke til lagring med lagre-knapp.
Bekreftelse
Før søkere kan starte på søknaden må de bekrefte at de svarer så godt de kan. Dette er en standardtekst som ikke skal redigeres.
Valgfrie deler
De valgfrie delene av introsiden bør kun være med hvis det er nødvendig. Kanskje vil det være behov for andre valgfrie deler, eller det finnes viktig informasjon som er unike for noen få søknader. I så fall kan du vurdere å legge til mer informasjon, men vær oppmerksom på prinsippene vi nevner i avsnittet "Om malen".
Info Alert
Dette feltet er til viktige meldinger om tidsbestemte eller situasjonsbestemte forhold som påvirker søknaden.
Obs! Bruk kun 1 Info Alert per side.
Her kan du søke om
Dette feltet brukes hvis det kan være utfordrende å finne riktig søknad, for eksempel fordi det er mange søknader som er nesten lik hverandre. Bruk feltet til en kort og tydelig forklaring på hva denne søknaden gjelder.
Legg inn informasjon om hva du ikke kan søke om fra denne siden og legg inn lenke til de aktuelle søknadene man skal bruke i stedet. Bruk overskriften: Dette kan du ikke søke om her
Eksempler på introsider
Dette er eksempler på hvordan introsiden til noen av søknadsdialogene kan se ut basert på ny mal.
Merk: Det er Aksel-teamet som har "oversatt" introsidene til ny mal, så dette er ikke nødvendigvis slik det vil se ut.
Endringer
Dato | Versjon | Endringer |
---|---|---|
15.05.2024 | 1 | Publiserte standardmalen, samt varianter med Alert og 'Dette søker du på her' (alternativ søknad) |
30.10.2024 | 2 | Oppdatert bekreftelsestekst med checkbox til 'Jeg bekrefter at jeg vil svare så riktig som jeg kan.' |