Retningslinje
Standardtekster for digitale søknader
Her finner du standardtekster som er felles for alle digitale søknader.
Innholdet kan være utdatert
Det er over 1 år siden innholdet ble revidert. Vi kan ikke være helt sikre på hvor nøyaktig artikkelen er lenger.
Søkers erklæring
Vi ønsker bekreftelse før søker fyller ut søknaden for å sikre at søker er innstilt på å svare korrekt hen kan på spørsmål, men samtidig ikke skape utrygghet.
Standardteksten skal brukes på introsiden til søknaden og ikke når søknad er ferdig utfylt. Søkeren skal bare avgi erklæring én gang per søknad.
Standardtekst for søkers erklæring
Det er viktig at du gir oss riktige opplysninger slik at vi kan behandle saken din. [Les mer om viktigheten av å gi riktige opplysninger](https://www.nav.no/endringer).
[Checkbox] Jeg bekrefter at jeg vil svare så riktig som jeg kan.
Innhente registeropplysninger
Vi henter registerinformasjon om søker som vi må informere om i søknaden. Siden ulike ytelser bruker forskjellige opplysninger i saksbehandlingen, har vi laget en oppskrift på hva som må være med i teksten:
- Hva kommer vi til å gjøre?
- Hvorfor henter vi inn opplysninger om deg (formål)?
- Hvem henter vi opplysninger fra?
- Konkret hva man potensielt henter inn for hver stønad.
Standardteksten skal brukes på introsiden til søknaden.
Standardtekst for innhenting av registeropplysninger
For å behandle søknaden din henter vi inn opplysninger både fra deg og [relevante tredjepersoner som arbeidsgiver eller lege og offentlige registre] om [ytelse/tjeneste]. [Slik behandler vi personopplysningene dine](https://www.nav.no/personvernerklaering).
Rette registeropplysninger
Det er ikke alltid registre hvor NAV henter opplysninger fra er riktig/oppdatert. I de tilfellene er det viktig å gi søkere veiledning til hvordan de kan rette opp det som er registrert, slik at vi får tilgang til riktig opplysninger i vår saksbehandling.
Det vil være ulikt fra ytelse til ytelse hvordan man finner det best å informere om hvilke registerdata man benytter og hvordan man kan endre disse. Vi vil derfor anbefale noen prinsipper som bør være felles for alle.
- Vi bør så tidlig som mulig presentere de aktuelle registerdataene som benyttes i søknadsdialogen.
- Vi bør informere om hvor vi har hentet registerdataene fra allerede der vi presenterer dette for søkeren.
- Vi bør etter beste evne informere søkeren om hvordan opplysningene kan rettes dersom de er feil og lenke til aktuelt sted hvor informasjonen kan endres.
- Vi bør ikke hindre søkeren å gå videre i søknadsdialogen. Det vil være opp til søkeren om hen vil fortsette å fylle ut, eller rette opplysningene før hen går videre. Vi bør gi søkeren informasjon om konsekvensen av å gå videre i søknaden når informasjonen ikke er riktig.
Veiledningstekst skal brukes underveis i søknaden der vi viser registeropplysninger.
Standardtekst for å rette registeropplysninger
Informasjonen er hentet fra [register]. Hvis noe ikke stemmer, kan du [kontakte eller endre informasjonen] hos [register].
Ettersende dokumenter
Vi skal informere om muligheten til å ettersende opplysninger og dokumentasjon, og om konsekvensen av å ikke sende dette.
Standardteksten skal brukes på kvitteringssiden til søknaden. Det er også anbefalt at samme tekst vises på innsynssiden til saken.
Standardtekst for å ettersende dokumentasjon
Du har ikke lastet opp all dokumentasjon som vi trenger for å behandle søknaden din. Du må laste opp dokumentasjonen her [link] før [dato i fulle dager, ikke timer]. Etter dette vil vi starte behandlingen av søknaden med de opplysningene vi har.
Kontaktinformasjon
Ta kontakt på nav.ytelsesavdelingen@nav.no dersom du har spørsmål eller innspill til standardtekstene.
Endringer
Dato | Beskrivelse |
---|---|
20. juni 2024 | Standardtekster publisert |
24. juni 2024 | Endret overskrifter for standardtekster |
Medvirkende