Test min løsning
Inkluderer du mennesker med funksjonsvariasjon i innsiktsarbeidet ditt?
"Test min løsning" er et tilbud til alle teamene i NAV fra UU-Teamet og Team ResearchOps. Vi stiller NAVs Testlab i Fyrstikkallèen 1 til disposisjon for teamene - ferdig rigget og klar. Vi henter inn testdeltakere og sørger for det praktiske. Dere lager oppgaver og gjennomfører innsiktsarbeidet selv mens vi er tilstede for å bistå med det tekniske.
Det som skiller "Test min løsning" fra andre brukertester og tilgjengelighetstester, er at brukerne er såkalte "edge-case-users" eller "ytterkantbrukere". Det vil si at noen av de trenger for eksempel veldig avanserte, tekniske hjelpemidler for fungere i hverdagen. De kan også ha litt mer sammensatte utfordringer enn andre.
Disse brukerne bruker gjerne mye energi for å gjennomføre testene, så vi har begrenset til maks 90 minutter per testdeltaker med pause. Derfor henter vi inn to personer om gangen slik at vi vanligvis gjennomfører tester slik:
- kl 10.00 til 11.30 - Bruker 1
- kl 13.00 til 14.30 - Bruker 2
Eksterne testdeltakere med forskjellige funksjonsnedsettelser og utfordringer
UU-Teamet og Team ResearchOps har inngått samarbeid med blant annet personer i Digjobb (se http://www.digjobb.no). De har litt forskjellige utfordringer og funksjonsnedsettelser, og bruker mye spennende og avanserte, tekniske hjelpemidler. Det jobbes også med å etablere samarbeid med andre interesseorganisasjoner med mer.
Noen eksempler:
- Kvinne, ca 20 år, har ikke språk og liten bevegelse i kroppen, rullestolbruker, bruker blikket til å styre alt i hverdagen. Har blant annet skrevet barnebok.
- Mann, ca 25 år, har veldig begrenset språk, rullestolbruker, bruker spesialtastatur og spesialmus. Liker å lage musikk.
- Mann, ca 20 år, har ikke språk, rullestolbruker, bruker blikket til å styre alt i hverdagen, bruker blant annet Facebook og Messenger
Hvorfor tilbyr vi dette?
Det er flere grunner til at vi tilbyr denne muligheten til teamene. Noen av disse er:
- Det er alt for mange med funksjonsvariasjon av en eller annen grad som står ufrivillig utenfor arbeidslivet. Mange av dem ønsker å jobbe. Ofte er dette på grunn av manglende tilrettelegging av arbeidsplass eller IT-løsninger som jobben krever. Eller fysisk tilrettelegging av lokaler. Her får de en mulighet.
- Fungerer løsningene og tjenestene vi i NAV utvikler for "edge-case-users" og deres tekniske hjelpemidler, er det store muligheter for at løsningene også fungerer for andre målgrupper og andre tekniske hjelpemidler.
- Det er så mye kult, spennende og avansert innenfor hva som tilbys av tekniske hjelpemidler fra Hjelpemiddelsentralene våre. Med "Test min løsning" får vi en kjempemulighet til å se hvordan de brukes i praksis.
Hva vil det kreve av teamet ditt?
Dere må:
- Avklare med oss om det er ledig tid, se #testlab på Slack (NAV-intern).
- Lage testplan og testoppgaver i akkurat samme format som ved andre brukertester.
- Gjennomføre en kort sjekk om alt fungerer i løsningen deres fra NAVs Testlab.
- Stille med en testleder som kjører selve testen.
- Observatører i naborommet (helst så mange som mulig).
Resten fikser vi.
Vil det ta mye ressurser?
Nei. Dere bestemmer selv omfanget og hva dere ønsker å teste. Dere kan benytte dere av kun en eller eventuelt begge testdeltakere, men vi setter stor pris på om dere får med de "rette" observatørene i naborommet. Det er plass til mange.
Ønsker dere å bruke denne tjenesten?
Kontakt
- Team ResearchOps
- researchops@nav.no
- NAV-intern Slack-kanal: #testlab
- UU-Teamet:
- uu@nav.no
- NAV-intern Slack-kanal: #nav-uu
Bidragsytere