Hopp til innhold
Aksel

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Nye kontorsider for arbeidslivssentrene på nav.no

Målet er å gjøre det enklere for arbeidsgivere å finne kontaktinformasjon og forstå hva arbeidslivssentrene kan bidra med.

6. november 2025

TeamNav.no

Hvorfor gjør vi dette?

I 2023 fikk lokalkontorsidene på nav.no en ny og forbedret mal. Året etter oppdaterte vi hjelpemiddelsentralene med samme mal. Nå står sidene for Nav arbeidslivssentre for tur. Vi ønsker å oppgradere og standardisere disse sidene i tråd med den samme malen.

De nye sidene er en del av det pågående arbeidet med å forbedre og strukturere innholdet på nav.no. Endringene bygger på innholdsstrategien for nav.no, og har som mål å gi mer helhetlige og brukervennlige sider.

Hva blir bedre?

  • Færre sider: Informasjonen samles på én kjerneside per arbeidslivssenter, slik at innholdet presenteres i kontekst og blir lettere å finne.
  • Lik informasjon på tvers av fylker: En felles mal gir mer gjenkjennbar og konsistent informasjon – både for arbeidsgivere og Nav kontaktsenter.
  • Bedre synlighet i søkemotorer: Strukturert og samlet innhold gir bedre treff i Google og andre søkemotorer.
  • Enklere forvaltning: Sammenslåing av sider reduserer behovet for både redaksjonelt og teknisk vedlikehold.

Hva er utfordringen med de gamle sidene?

I dag er informasjonen om Nav arbeidslivssentre er spredt over mange sider. Det gjør det vanskelig for arbeidsgivere å finne kontaktinformasjon, åpningstider på telefon og annen relevant informasjon.

Skjermbilder av de gamle mobilsidene til Nav arbeidslivssenter Trøndelag


Malene som er brukt, ble utviklet i 2014 og har ikke blitt oppdatert siden. Flere sider er utdaterte, som for eksempel oversikter over ansatte og tomme kursoversikter. Det er også store forskjeller i hvordan de ulike sentrene presenterer seg, og det kan være noe uklart hva de kan hjelpe arbeidsgivere med.

Etter hvert som de sentrale arbeidsgiversidene på nav.no har blitt forbedret, har det oppstått overlapp med innholdet på de lokale sidene. Dette gjelder særlig informasjonen om hva arbeidslivssentret kan hjelpe med, og tilbudene HelseIArbeid og Ekspertbistand. Slike duplikater er uheldige for søketreff og for den generelle brukervennligheten.

Hva inneholder de nye sidene?

De nye sidene vil gi arbeidsgivere svar på de viktigste spørsmålene: Hvordan kommer jeg i kontakt med Nav arbeidslivssenter, og hva kan de bistå med?

Skjermbilde av ny kontorside for Nav arbeidslivssenter Trøndelag

Dette finner arbeidsgiverne på sidene:

  • Kontaktinformasjon: Telefonnummer og kontaktskjema
  • Kontorinformasjon: Beliggenhet, postnummer og organisasjonsnummer
  • Kort beskrivelse av Nav arbeidslivssenter og hvilke tjenester de tilbyr
  • Lenker til sentrale sider, som Oppfølging fra Nav arbeidslivssenter

Sidene gir også tydeligere innganger til arbeidsgivere som skal sende inn søknader eller skjemaer, og viser også til saksbehandlingstider for dem som venter på refusjon.

Hvordan har vi jobbet?

Vi startet med å kartlegge det eksisterende innholdet på sidene for Nav arbeidslivssentre i hvert fylke. Flere av sidene lenket allerede til sentrale sider, og noen hadde fjernet enkelte innganger på landingssiden.

Deretter analyserte vi besøksstatistikken for å se hva arbeidsgivere faktisk leter etter, og hvilke sider som blir brukt. Kartleggingen viste at dagens landingssider har lave besøkstall, og at trafikken til undersidene er enda lavere.

Besøkstall per uke for arbeidslivssentrene mars-august 2025
Besøkstall per uke for arbeidslivssentrene i hvert fylke, fra mars til august 2025.

Vi så også på innsikten fra hvordan den eksisterende kontorsidemalen har fungert for lokalkontor og hjelpemiddelsentraler. Behovene til arbeidslivssentrene samsvarer godt med denne malen, som gir et ryddig og gjenkjennbart oppsett. Derfor har det vært naturlig å bygge videre på den.

For å gjøre kontorsidene mer oversiktlige og gjenkjennelige for arbeidsgivere, har vi landet på en ny og standardisert mal som brukes på tvers av fylkene. Arbeidsgiverseksjonen i Arbeidsavdelingen har bidratt med innspill til malen.

Vi kommer også til å fjerne oversiktene over ansatte knyttet til arbeidslivssentrene på nav.no. Dette gjør vi av flere grunner:

  • Det finnes nå en egen skriftlig kanal (kontaktskjema) for arbeidsgivere på nav.no, og Nav kontaktsenter har et direktenummer som kan sette arbeidsgivere i kontakt med rådgivere ved Nav arbeidslivssenter.
  • Ansattoversiktene har svært lav trafikk, og det er krevende å holde dem oppdaterte.
  • Åpen kontaktinformasjon som e-postadresser og telefonnummer kan være uheldig med tanke på personvern.

Når planlegger vi å lansere sidene?

Vi vil i løpet av senhøsten ta kontakt med kommunikasjonsrådgivere i fylket, eller de som publiserer på dagens sider for arbeidslivssentrene, for å avtale veien videre og tidspunkt for lansering.