I begge våre målinger etter sommeren og før jul så er det 11 prosentpoeng flere som sier at de finner ut hva de har rett til.
Grafen viser andelen som skal "finne ut hva jeg har rett til" på nav.no. Gjennomføringsgraden har økt fra 45% til 56% henholdsvis for Q3 i 2021 og 2022, en økning på 11 prosentpoeng.Kilde: Toppoppgavemåling på nav.no Q3 2021 og 2022
Grafen viser andelen som skal "finne ut hva jeg har rett til" på nav.no. Gjennomføringsgraden har økt fra 41% til 52% henholdsvis for Q4 i 2021 og 2022, en økning på 11 prosentpoeng. Kilde: Toppoppgavemåling på nav.no Q4 2021 og 2022
Forsiden blir en god og funksjonell inngangsport til innholdet
På ny forside har vi gruppert innganger til livssituasjoner innenfor 6 hovedområder. Besøkstall og logger for menyer og lenker viser at flere innbyggere bruker inngangene til hovedområdene, slik vi hadde håpet. Her får innbyggere bedre oversikt på hva de kan ha rett på i sin situasjon.
I tillegg er det færre som bruker snarveien "søknad og skjema" når vi sammenligner tall før og etter lansering og sesongene i 2022 med 2021. Det kan være et tegn på at flere orienterer seg om sine rettigheter før de sender en søknad til NAV.
Slik så den gamle forsiden ut
Den nye forsiden
Like god brukeropplevelse på PC og mobil
Det er viktig at det er like lett for innbyggere å bruke nav.no på mobil og PC. Andelen besøk på mobil har økt fra 54% før lansering til 58%.
Det er flere måter å måle tilfredshet og opplevelse på. Vi har både målinger som viser at flere synes det er enklere å navigere, og målinger som viser at nå finner flere frem til kjerneinnholdet raskere på PC og på mobil.
For de som bruker PC så klarer halvparten å finne frem innen 8 sekunder på ny forside, mens det før tok 36 sekunder. For mobilbrukere finner halvparten frem innen 12 sekunder på ny forside, mens det før tok 58 sekunder.
I tillegg ser vi at nå er det like lett og raskt å finne frem på mobil som på PC. Det er en klar sammenheng mellom om folk synes det er enklere å finne frem og tiden det tar å orientere seg og finne frem.
Bildet viser tiden det tok innbyggere å navigere til kjerneinnholdet før og etter lansering.Kilde: Median tidsbruk for å finne kjerneinnhold fra forsiden, før og etter lansering. Logget med Amplitude
Forsiden oppleves som ryddig, oversiktlig og vennlig
Målingene våre fra geriljatest og umodererte skissetester viser at flere synes den nye forsiden er ryddig, oversiktlig og vennlig
Grafen viser andel av respondenter som mener at forsiden oppleves som vennlig, og andel som mener at forsiden er ryddig og oversiktligKilde: Måling fra skissetester utført med Uxtweak
Etter lansering har andelen som bruker søket doblet seg, og tilsvarende har andelen som bruker chatbot blitt halvert.
Grafen viser antallet som bruker søket og chatbot på nav.no i løpet av 2022. Etter lansering 28 juni så vi at andelen som bruker søket doblet seg mens bruk av chatbot ble tilsvarende halvert.Kilde: Logging av søk og chatbot-økter med Amplitude
Dette tyder på at ganske mange brukte chatbot som et søkefelt før lansering, og at de nå bruker søket istedet for å finne frem på nav.no.
Vi tolker det som en forbedring at innbyggere bruker søket, og at det har blitt enklere å fokusere på og lese innholdet på siden uten svevende chatbot-ikon.
I mai fikk NAVs 264 lokalkontorer nye sider. Sidene fremhever informasjon om hva kontorene kan gjøre for deg, hvor de befinner seg og når du kan besøke dem.