Uansett valg deler vi aldri dine data med andre. Mer om informasjonskapsler på aksel.nav.no

  • Godta alle: Hjelper oss gjøre tjenestene bedre for deg basert på anonymisert bruk.
  • Bare nødvendige: Sikrer at tjenesten fungerer og er trygg. Kan ikke velges bort.
Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Slik gikk det med ny forside

Slik gikk det etter at vi lanserte ny forside sommeren 2022

20. januar 2023
Tobias Mcvey

Dette er andre del av arbeidet med ny forside på nav.no. Første del kan du lese om her

Målene for ny forside var

  • At flere får gjort det de kom for på nav.no
  • At forsiden blir en god og funksjonell inngangsport til innholdet, i tråd med innholdsstrategien
  • Like god brukeropplevelse på PC og mobil
  • At forsiden oppleves som ryddig, oversiktlig og vennlig

Nå kan vi avsløre at vi har nådd alle målene!

Flere finner ut hva de har rett til

Vi bruker toppoppgavemetoden for å finne ut hva innbyggere gjør på nav.no og om de får det til.

I takt med at stadig mer av innholdet er skrevet om og samlet på færre sider så ser vi at gjennomføringsgraden stiger gradvis på hele nav.no

I begge våre målinger etter sommeren og før jul så er det 11 prosentpoeng flere som sier at de finner ut hva de har rett til.

En graf med svar fra spørsmål. Grafen er beskrevet i neste avsnitt.
Grafen viser andelen som skal "finne ut hva jeg har rett til" på nav.no. Gjennomføringsgraden har økt fra 45% til 56% henholdsvis for Q3 i 2021 og 2022, en økning på 11 prosentpoeng.Kilde: Toppoppgavemåling på nav.no Q3 2021 og 2022
En graf med svar fra spørsmål. Grafen er beskrevet i neste avsnitt.
Grafen viser andelen som skal "finne ut hva jeg har rett til" på nav.no. Gjennomføringsgraden har økt fra 41% til 52% henholdsvis for Q4 i 2021 og 2022, en økning på 11 prosentpoeng. Kilde: Toppoppgavemåling på nav.no Q4 2021 og 2022

Forsiden blir en god og funksjonell inngangsport til innholdet

På ny forside har vi gruppert innganger til livssituasjoner innenfor 6 hovedområder. Besøkstall og logger for menyer og lenker viser at flere innbyggere bruker inngangene til hovedområdene, slik vi hadde håpet. Her får innbyggere bedre oversikt på hva de kan ha rett på i sin situasjon.

I tillegg er det færre som bruker snarveien "søknad og skjema" når vi sammenligner tall før og etter lansering og sesongene i 2022 med 2021. Det kan være et tegn på at flere orienterer seg om sine rettigheter før de sender en søknad til NAV.

Slik så den gamle forsiden ut
Slik så den gamle forsiden ut
Den nye forsiden
Den nye forsiden

Like god brukeropplevelse på PC og mobil

Det er viktig at det er like lett for innbyggere å bruke nav.no på mobil og PC. Andelen besøk på mobil har økt fra 54% før lansering til 58%.

Det er flere måter å måle tilfredshet og opplevelse på. Vi har både målinger som viser at flere synes det er enklere å navigere, og målinger som viser at nå finner flere frem til kjerneinnholdet raskere på PC og på mobil.

For de som bruker PC så klarer halvparten å finne frem innen 8 sekunder på ny forside, mens det før tok 36 sekunder. For mobilbrukere finner halvparten frem innen 12 sekunder på ny forside, mens det før tok 58 sekunder.

I tillegg ser vi at nå er det like lett og raskt å finne frem på mobil som på PC. Det er en klar sammenheng mellom om folk synes det er enklere å finne frem og tiden det tar å orientere seg og finne frem.

Bildet viser skjermbilder av forsiden på PC og mobil, og tiden det tok brukere å navigere til kjerneinnholdet før og etter lansering. Funn oppsummert i neste avsnitt.
Bildet viser tiden det tok innbyggere å navigere til kjerneinnholdet før og etter lansering.Kilde: Median tidsbruk for å finne kjerneinnhold fra forsiden, før og etter lansering. Logget med Amplitude

Forsiden oppleves som ryddig, oversiktlig og vennlig

Målingene våre fra geriljatest og umodererte skissetester viser at flere synes den nye forsiden er ryddig, oversiktlig og vennlig

En graf med svar fra spørsmål. Grafen er beskrevet i neste avsnitt.
Grafen viser andel av respondenter som mener at forsiden oppleves som vennlig, og andel som mener at forsiden er ryddig og oversiktligKilde: Måling fra skissetester utført med Uxtweak

Andre funn

Etter lansering har andelen som bruker søket doblet seg, og tilsvarende har andelen som bruker chatbot blitt halvert.

Graf som viser antallet som bruker søket og chatbot på nav.no. Funn oppsummert i neste avsnitt.
Grafen viser antallet som bruker søket og chatbot på nav.no i løpet av 2022. Etter lansering 28 juni så vi at andelen som bruker søket doblet seg mens bruk av chatbot ble tilsvarende halvert.Kilde: Logging av søk og chatbot-økter med Amplitude og statistikk fra kontaktsenteret

Dette tyder på at ganske mange brukte chatbot som et søkefelt før lansering, og at de nå bruker søket istedet for å finne frem på nav.no.

Vi tolker det som en forbedring at innbyggere bruker søket, og at det har blitt enklere å fokusere på og lese innholdet på siden uten svevende chatbot-ikon.

Bidragsytere

Tobias Mcvey

Publisert: 20. januar 2023

Slik gikk det med ny forside - Aksel.nav.no