Uansett valg deler vi aldri dine data med andre. Mer om informasjonskapsler på aksel.nav.no

  • Godta alle: Hjelper oss gjøre tjenestene bedre for deg basert på anonymisert bruk.
  • Bare nødvendige: Sikrer at tjenesten fungerer og er trygg. Kan ikke velges bort.
Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Ny forside på nav.no

Slik har vi jobbet med den nye forsiden.

15. juni 2022
Tuva Sverdstad

Dette er første del om hvordan og hvorfor vi endret forsiden på nav.no. I andre del kan du lese om resultatene

Hver måned er det 1 million mennesker som starter besøket sitt på forsiden av nav.no. Forsiden får 70% av sidetreffene hver dag. For mange er det den første siden de ser på nav.no.

Men hvis forsiden er så viktig, hvorfor har vi ikke tatt tak i den før nå?

Veien frem til ny forside

Små justeringer og et eksperiment i 2020

De fleste kjenner ikke til alle de omtrent 170 forskjellige pengestøttene, tjenestene og hjelpemidlene NAV tilbyr. Og navnene på disse er ofte lange og vanskelige å forstå.

Det gjør det vanskelig eller umulig å benytte seg av rettighetene sine. Vi hadde en hypotese om at det ville bli enklere for folk å finne frem på nettstedet hvis vi rammet inn tjenestene i situasjoner de kjenner seg igjen i.

I august 2020 gjorde vi et eksperiment: vi la noen nye innganger på forsiden der vi hadde byttet ut navn på ytelser med situasjoner folk er i. For eksempel byttet vi ut "Dagpenger" med "Arbeidssøker" og "Permittert". Situasjonene var basert på kvalitativ innsikt utført tidligere i NAV.

Eksperimentet resulterte i at:

  • Flere folk tok forsiden i bruk, fra 80% til 90%.
  • Fluktraten (bounce rate) falt fra 22% til 9.4%.
  • Og viktigst av alt: flere folk fikk gjort det de kom for på nettsiden, fra 52.5% til 57%.

Innholdsstrategi og opprydding i 2021

Eksperimentet var vellykket, og gjorde oss trygge på at situasjonsinnganger var verdt å utforske videre. Innholdet under disse inngangene var imidlertid fortsatt i gammel struktur og drakt.

Selv om forsiden er en viktig side, blir den aldri bedre enn innholdet som ligger under den. For å virkelig kunne løfte forsiden, måtte vi rydde opp på bakrommene først.

Det siste halvannet året har vi jobbet med nytt konsept og en innholdsstrategi for innhold til personbrukere på nav.no. Strategien ble vedtatt på direktørmøtet i NAV i desember 2021.

Det første innholdet i ny drakt og struktur ble publisert 23. juni 2021. Det var en pilot for å se hvordan det nye konseptet for livssituasjoner ville fungere. Spoiler: det funket!

Siden har vi ryddet oss gjennom hundrevis av gamle artikler og skrevet om innhold sammen med ulike fagområder i NAV. Samtidig har vi videreutviklet design og funksjonalitet i de nye sidemalene.

Og etterhvert som vi har ryddet i innholdet, har andelen innbyggere som oppgir at de klarer å finne ut hva de har rett til i sin situasjon økt. Fra 41 % i desember 2021 til 62 % i mai 2022.

Graf som viser antall sider i ny mal, fra 0 i mai 2021 til over 80 i juni 2022. Sammen med dette vises utvikling i gjennomføringsgrad for brukeroppgaven "Finne ut hva jeg har rett til i min situasjon" Q3 2021: 45 %, Q4 2021: 41 %, Q1 2022: 53 %, Q4 2022: 62 %
Grafen viser antall sider i ny struktur og mal på nav.no. Gjennomføringsgraden viser andel brukere som oppgir at de fant ut hva de hadde rett til på nav.no.

Men forsiden har stått mer eller mindre urørt. Frem til nå.

Den gamle forsiden

Mye og uprioritert innhold

Forsiden hadde mye innhold. Veldig mye. Og innholdet reflekterte i for stor grad hva NAV er opptatt av, og i for liten grad hva folk kommer til nettsiden for å gjøre. Viktige brukeroppgaver var lite fremhevet i design og prioritering på forsiden.

Skjermbilde av forsiden på nav.no
Slik så forsiden ut

Livssituasjonene fungerte, men…

Situasjonsinngangene fungerte, men representerte bare et utvalg situasjoner. Mange ville ikke finne sin situasjon i oversikten. Likevel var det for mange situasjoner til at det var enkelt å få oversikt.

Sammen med de ulike fagområdene i NAV og kontaktsenteret har vi skisset opp hvilke situasjoner vi bør dekke på nettsidene. Det er omtrent 40 situasjoner. Disse vil gi god og spisset informasjon til ulike grupper.

Men vi kunne ikke ha 40 situasjoner på forsiden. Det blir for uoversiktlig. Designet skalerer med andre ord ikke godt.

Oversikt over de 37 livssituasjonene som er kartlagt for nav.no
Livssituasjonene vi har kartlagt

Forsiden fungerte dårligere for mobilbrukerne

Over halvparten (54 %) av de som bruker nav.no, gjør det på mobilen. Men forsiden fungerte dårligere på små skjermer enn på store.

Med så mye innhold, ble forsiden veldig lang å scrolle igjennom på mobil, og dermed vanskeligere å få oversikt over. Mobilbrukerne brukte 30 sekunder lenger på å velge en situasjon enn brukerne på PC.

Grått design

Bare halvparten av brukerne opplevde forsiden som vennlig. Det var mye grått og få andre farger.

Forsiden hadde også lite visuelt hierarki som kunne bidra til å skille elementer fra hverandre, og kun 56 % av brukerne opplevde forsiden som ryddig og oversiktlig.

Resultater fra spørreundersøkelse. Respondentene har tatt stilling til påstandene "Forsiden oppleves som vennlig" og "Forsiden oppleves som ryddig og oversiktlig".
Kilde: Skissetest av eksisterende forside, mai 2022

Det var på tide å gjøre noe

I et år nå har nav.no vært en blanding av gammel og ny tilnærming til innhold. Det kommer det til å fortsette å være en stund mens vi rydder oss gjennom innholdet side for side og område for område.

Men nå har vi ryddet oss gjennom nok innhold til at tiden er moden for å reflektere den nye strukturen på forsiden og i navigasjonen.

Vi har tatt innholdsstrategien ut på forsiden.

Den nye forsiden

Målene våre for en ny forside er:

  • At flere får gjort det de kom for på nav.no
  • At forsiden blir en god og funksjonell inngangsport til innholdet, i tråd med innholdsstrategien
  • Like god brukeropplevelse på PC og mobil
  • At forsiden oppleves som ryddig, oversiktlig og vennlig

Hovedgrepene vi har tatt:

  • Strengere prioritering av innhold, basert på brukerinnsikt
  • Tydeligere visuelt hierarki og inndeling i seksjoner
  • Møte gruppen som er nye for NAV på en inviterende og oversiktlig måte
  • Gjøre det raskt og enkelt for de rutinerte brukerne å løse oppgavene sine.
  • Gi direkte inngang til sentralt innhold for innloggede brukere
  • Et friskere og vennligere visuelt design som henger bedre sammen med designet av de nye innholdstypene vi har introdusert på nav.no gjennom året.
Bilde av den nye forsiden
Den nye forsiden

Områdeinnganger

Vi vet at å finne ut hva du har rett til i din situasjon er en av de vanskeligste brukeroppgavene på nav.no. Samtidig er det en av de viktigste fordi det er inngangsporten til å få brukt rettighetene dine.

Derfor er det første som møter deg på forsiden inngang til de 6 store områdene der NAV tilbyr tjenester.

Skjermbilde av områdeinngangene på forsiden
Områdeinngangene på forsiden

Innenfor hvert område finner du de ulike situasjonene som finnes på området. For eksempel finner du situasjonene «Venter eller har nylig fått barn», «Er helt eller delvis alene med barn» og «Har mistet noen i nær familie» i området «Familie og barn».

Lenker

Skjermbilde av områdeside med inngang til livssituasjoner
Områdeside for Familie og barn

På den måten gir vi enkel og tydelig inngang til alle situasjonene fra forsiden, uten at det blir overveldende og vanskelig å finne din situasjon.

Hvordan har vi sjekket om inndelingen i situasjoner og områder fungerer?

Snarveier

Områdeinngangene er ment å fange opp dem som befinner seg i en ny situasjon eller møter NAV for første gang og ikke vet hva de har rett til.

Flesteparten av de som bruker nettsidene er imidlertid folk som allerede har søkt om, eller får, støtte fra NAV. Mange av disse vet nøyaktig hva de er på jakt etter.

Noen av brukeroppgavene som aller flest forsøker å løse på nettsidene er å sjekke utbetalinger, sende skjema eller søknad og sjekke status på saken sin.

Hvordan vet vi hva folk kommer til nav.no for å gjøre?

Skjermbilde av
Snarveiene

Derfor har vi nå lagt tydelig inngang til oversiktene over saksbehandlingstider og utbetalingsdatoer på forsiden, slik at folk kommer raskt til den informasjonen de trenger.

Disse sidene er også pusset opp slik at inndelingene her matcher inndelingen i produkter på produktsidene. Informasjon om saksbehandlingstider og utbetalingsdatoer vises både i oversiktene og på de respektive produktsidene. Slik støtter vi flere mentale modeller og gir flere veier til mål.

Lenker

Pengestøtter og tjenester fra A til Å er ny, og gir inngang til en førsteversjon av den nye produktoversikten som på sikt skal erstatte skjemaveilederen. Her lister vi opp inngang til alle produktsider og slik gjør du det-sider (skjema). Du kan søke og filtrere resultatene.

Vi tilgjengeliggjør denne fra forsiden i tillegg til inngangen til Skjema og søknad (skjemaveilederen).

Innsikten vår viser at denne inngangen ble mye brukt, men at den ga dårlig forventningsstyring og at mange trodde de ville få mer hjelp til å velge riktig støtte enn de får.

Innlogget innhold

Snarveiene til utbetalingsdatoer og saksbehandlingstider gir deg imidlertid bare generisk, åpen informasjon.

Så for deg som er logget inn med BankID, har vi sammen med Ditt NAV-teamet, laget en egen modul som gir deg inngang til sentralt innhold på de innloggede sidene. Den dukker opp på toppen av forsiden når du er logget inn.

Skjermbilde av Min side-seksjonen med inngang til Mine utbetalinger, Innboks og Send meldekort
Min side-innganger på forsiden

Her får man inngang til Dine utbetalinger og Dine saker. Å sjekke utbetalinger eller status på søknaden eller saken min er toppoppgave nummer 2 og 5 i spørreundersøkelsen Task Analytics.

Den soleklare toppoppgaven på nav.no er å sende meldekort. Så alle som sender meldekort får i tillegg snart inngang til Dine meldekort.

Disse inngangene til innlogget innhold direkte fra forsiden er bare starten. Sammen med Ditt NAV-teamet vil vi videreutvikle dette og se på hvordan vi kan vise innhold direkte og tilpasse bedre til den enkelte.

Aktuelt

Når folk besøker nav.no har de en konkret oppgave de forsøker å løse, for eksempel finne ut hva de har rett til i sin situasjon eller sjekke når de får utbetalt penger denne måneden. Ingen er der for å sjekke om det er noen generelle nyheter fra NAV.

Derfor er nyhetsfokuset nedjustert på forsiden. Det er i tråd med innholdsstrategien som slår fast at vi informerer i kontekst fremfor å lage nyhetssaker.

Skjembilde av Aktuelt-seksjonen på forsiden. Bildet viser inngang til to nyhetssaker
Aktuelt-seksjonen på forsiden

Aktueltseksjonen på forsiden er strengt prioritert. Den skal brukes til å fremheve viktige saker om angår mange privatpersoner, eller er særlig viktig for en mindre gruppe.

Aktueltseksjonen kan også brukes til å fronte saker i årshjulet vårt, slik som informasjon om viktige frister eller oppdateringer som skjer hvert år. For eksempel informasjon om den årlige reguleringen av grunnbeløpet i folketrygden eller årets feriepenger.

Viktig informasjon skal selvfølgelig også vises i kontekst, slik at man ikke er avhengig av å fange den opp på forsiden, i henhold til beredskapsplanen vår.

Kontakt oss

Vi har løftet frem kontaktinformasjonen til NAV nederst på forsiden. Det har vi gjort for å gjøre det enkelt for folk å ta kontakt i riktig kanal hvis de ikke får gjort det de kom for på nettsiden.

På forsiden er det direkteinngang til chat og til Kontakt oss-siden der man får oversikt over alle kanaler.

Skjembilde av inngang til chat og inngang til kontakt oss-siden

På områdesidene og andre sider i ny mal viser vi et utvalg kanaler. Kanalene vil variere, avhengig av behov og muligheter på området.

Kontaktinformasjon på områdesider og andre sider

Visuelt design

Målet med de visuelle justeringene

  • At forsiden oppleves som ryddig, oversiktlig og vennlig
  • Bedre visuell sammenheng mellom forsiden og de nye innholdstypene vi har introdusert på nav.no gjennom året.
  • Støtte og forsterke både den nye innholdsarkitekturen og navigasjonsstrukturen på forsiden også i det visuelle.

Hovedgrepene vi har tatt

  • En rikere og varmere fargepalett som fjerner det grå uttrykket og gir et friskere og vennligere inntrykk.
  • Nye illustrasjoner. Disse er større, mer komplekse og mer fargerike enn piktogrammene vi bruker forøvrig på nye innholdstyper. Det har vi gjort for å skape et tydelig hierarki der områdene er overordnet situasjoner og produkter.
  • Nye varianter av designkomponenter, i tråd med målene for de visuelle justeringene.
  • Tydeligere visuelt hierarki gjennom bevisst fargebruk og inndeling i seksjoner som grupperer innholdet
  • Ny layout i samme gridsystem som de andre nye sidemalene skaper helhet og gir et oversiktlig og mer harmonisk visuelt hierarki.
Fargepalett med hovedfarger og støttefarger
Visuelt hierarki for illustrasjoner (nivå 1), piktogram (nivå 2) og ikoner (nivå 3)

Vi har samtidig gjort visuelle justeringer i header og footer.

Innsikten vår viser at de tre målgruppene i headeren, privatperson, arbeidsgiver og samarbeidspartner er lite synlige. De lå også langt fra hovedinnholdet og det gjorde koblingen mellom målgruppe og innhold utydelig.

Ved å flytte ned kategoriene i samme felt blir koblingene til målgruppene tydeligere.

Samtidig har vi krympet headerens totalhøyde for å bruke mer av skjermplassen på kjerneinnholdet på nav.no. Dette er særlig en forbedring på mobil der headeren tok unødvendig mye plass.

I header og footer bruker vi en versjon av NAV-logoen uten sirkel og diagonale linjer. Denne versjonen bruker vi på (mindre) digitale flater for bedre lesbarhet. Det er en videreføring av den samme prinsipielle endringen som tidligere er gjort for NAV-logoen i sosiale medier. Les mer om logoen på identitet.nav.no

Forsiden på nav.no for PC
Nav.no på mobil

Hvordan har vi testet den nye forsiden?

Jevnlig toppoppgavemåling

Den nye forsiden er basert på brukerinnsikt. Vi har prioritert innholdet ut ifra hva folk kommer til nav.no for å gjøre, og de viktigste brukeroppgavene får direkte inngang fra forsiden.

Tretesting

Inndelingen i områder og livssituasjoner har vi kvalitetssikret gjennom tretesting.

Skissetesting av gammel og ny forside

Vi gjennomførte skissetester (first click tests) av den gamle forsiden og den nye. Her brukte vi samme oppgavesett for test av både den gamle og den nye forsiden. Slik kan vi sammenlikne svar og se om flere finner frem.

Slik testet vi

Brukertest av den nye forsiden

Vi har geriljetestet den nye forsiden på mange brukere. Det har vi gjort på venterommet på NAV Gamle Oslo.

Utføring av test

Veien videre

Innsikten vi har samlet og testene vi har gjort tyder på at den nye forsiden vil fungere bedre enn den gamle.

Men den ekte testen får vi først når folk begynner å ta i bruk den nye forsiden. Når vi lanserer forsiden og områdesidene, vil vi gjennomføre en ny Task Analytics for å se om det har blitt enklere å få gjort det man kom for på nettsidene. Vi vil også ha tett kontakt med Kontaktsenteret underveis.

Vi i Team personbruker, som eier og forvalter forsiden, kommer til å fortsette å følge med på resultatene samtidig som vi jobber videre med innhold og funksjonalitet på andre sider på nav.no. Og vi vil justere forsiden hvis vi oppdager ting som ikke fungerer slik vi hadde håpet. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Bidragsytere

Tuva Sverdstad,
Tobias Mcvey

Publisert: 15. juni 2022