Retningslinje
3.3.3 Forslag ved feil
Når løsningen oppdager en feil en bruker har gjort, tilbys konkret hjelp til hvordan feilen kan rettes.
3.3.3 Forslag ved feil (nivå AA)
Dersom en inndatafeil oppdages automatisk og det finnes forslag til hvordan den kan korrigeres, presenteres forslagene for brukeren, med mindre dette innebærer risiko for sikkerheten eller formålet med innholdet.
Hvorfor er suksesskriteriet viktig?
Har du noen gang blitt bedt om å lage et passord, men uten konkret informasjon om hvilke type tegn som måtte være med? Og så fikk du tilbakemelding at passordet ikke var godt nok, men ikke hva som konkret var feil?
Slike opplevelser kan være veldig frustrerende, og kan også oppstå når man skal legge in telefonnummer, e-post eller andre type informasjon i et bestemt format. Dette gjelder ekstra mye for personer med kognitive utfordringer, men alle kan ha vansker med å skjønne hva som er galt og hvordan de kan rette opp feil.
Gi derfor helt konkret informasjon om hvordan en feil kan rettes, hvis feilen kan oppdages automatisk. Da er det større sannsynlighet for at alle kan få gjort det de skal på siden.
Anbefalinger
- Gi spesifikke forslag når det er mulig.
- Hvis du for eksempel har et felt der brukeren skal taste inn et månedsnavn, men taster inn «4»:
- Vis en liste over tillatte verdier, for eksempel «januar, februar, mars, april, mai, juni, juli, august, september, oktober, november, desember»
- Gi en beskrivelse av godkjent format, som «Skriv navnet på måneden». Hvis du etterspør en konkret dato, kan du for eksempel skrive "Oppgi dag, måned og år som DD.MM.ÅÅÅÅ."
- Konverter inntastet data til godkjent format – «Mente du april?»
- Ved stavefeil, foreslå korrekt stavemåte
- Bruk tydelig og forståelig språk
- Unngå tekniske termer
- Forklar hva som er feil og hvordan det kan rettes


Kravet gjelder ikke dersom:
- Det ikke finnes eksakte eller kjente måter å rette feilen på, for eksempel stavemåte, hvordan man skal skrive et navn og lignende.
- Inndata er knyttet til sikkerhet, for eksempel passord.
- Forslag til retting undergraver formålet, for eksempel svar i en quiz.
Tips
I Nav har vi en del anbefalinger og beste praksis når det gjelder skjemaer. Dette gjelder blant annet hvordan feilmeldinger bør kodes og vises. Se våre andre artikler på Aksel om skjema.
Vanlige misforståelser
Dette suksesskriteriet omfatter bare selve teksten til feilmeldingen, ikke at det skal vises en feilmelding i det hele tatt eller hvordan denne bør kodes. Se også suksesskriterium 3.3.1 identifikasjon av feil.
Hvordan teste kravet
Kjernespørsmålet
Hvis brukeren gjør noe feil i et skjemafelt, og det oppstår valideringsfeil: Er det tydelig for brukeren hvordan feilen kan rettes?
Innhold du må teste
Alle skjemafelt som krever input fra brukeren og som kan gi valideringsfeil.
Testmetode
- Identifiser skjemaer på nettsiden
- Gjør bevisste feil ved utfylling:
- Skriv feil format i datofelt
- Bruk ugyldige tegn i e-postadresse
- La obligatoriske felt stå tomme
- Send inn skjemaet
- Evaluer feilmeldingene:
- Gis det konkrete forslag til løsning?
- Er forslagene relevante?
- Er språket forståelig?
Ofte stilte spørsmål
Medvirkende