Retningslinje
Dekoratøren
Oversikt over hvilke funksjoner som ligger i dekoratøren, hvilke fordeler den gir og hvordan teamene kan ta den i bruk.
Hva er dekoratøren?
Kort oppsummert er dekoratøren toppen og bunnen av nav.no, dvs logoen, menyen, innloggingsknappen, søkefunksjonen og alle lenkene i det blå feltet i bunnen av siden.
Målet med dekoratøren er å gi brukeren en helhetlig opplevelse på nav.no. Nav.no består av mange individuelle applikasjoner og tjenester som eies av mange forskjellige team. For innbyggerne er det derimot viktig at nav.no oppleves som én side hvor det er lett å kjenne seg igjen, enten man skal finne informasjon om AAP, sende inn meldekort eller søke om svangerskapspenger.
Vi har en egen Slack-kanal for dekoratøren. Den finner du på #dekoratøren_på_navno. Her poster vi nyheter om endringer og oppdateringer som gjøres. I tillegg fungerer den som en support-kanal for alle som har spørsmål eller trenger hjelp.
Hvorfor er det en fordel for team å bruke dekoratøren?
Når team bruker dekoratøren slipper de å vedlikeholde ting som søk, menyer og innlogging – det får de automatisk. Dessuten inneholder dekoratøren også en rekke hjelpefunksjoner som gjør at teamene slipper å lage alt dette selv. Eksempler på slike funksjoner er utloggingsvarsel, samtykkebanner («cookie-banner»), analyse og språkvelger.
Hvordan ta i bruk dekoratøren
Team som vil ta i bruk dekoratøren, kan besøke https://github.com/navikt/nav-dekoratoren og finne teknisk dokumentasjon og forklaring på hvordan de kommer i gang. Denne artikkelen fokuserer på den overordnede intensjonen med dekoratøren og hvordan den hjelper med å skape ett enhetlig nav.no.
Slik er dekoratøren bygget
Rent teknisk er dekoratøren en egen applikasjon. Det kan du se hvis du besøker www.nav.no/dekoratoren. Når teamene bruker dekoratøren, hentes alle delene som JavaScript-kode, html og stilsett fra denne applikasjonen. Det betyr at alle team alltid vil ha en oppdatert versjon av dekoratøren. Hver gang vi i Team Personbruker gjør en endring, legger til en ny funksjon eller oppdaterer lenker, vil disse oppdateringen vises i alle applikasjoner som bruker dekoratøren uten at teamene trenger å gjøre noe selv.
Grønn dekoratør
Dagens dekoratør er bygget for å sende minst mulig kode. Den er bygget med webcomponents, helt vanlig javascript og annen standardisert webteknologi. Det sparer mange kilobyte pr visning, og dekoratøren logget 97M sidevisninger i 2024, så disse reduksjonene merkes godt! Derfor skryter vi litt av at dekoratøren er ganske så grønn!
Håndtering av samtykke («cookie-banner»)
Den nye ekomloven krever at Nav henter inn samtykke fra brukeren før vi kan bruke cookies og lignende teknologi til analyse og logging i forbindelse med innsiktsarbeid. Loven omfatter alle måter å lagre data på i brukerens nettleser (cookies, localstorage, sessionstorage etc.), men for enkelhets skyld bruker vi begrepet “cookie” i denne artikkelen.
Team Personbruker har laget et felles cookie-banner som vises i alle applikasjoner som bruker dekoratøren. På denne måten kan vi sentralisere og organisere samtykkene, slik at team enkelt kan sjekke hvilke samtykker brukeren har gitt, og være sikker på at lagring og lesing kun skjer i samsvar med brukerens samtykke.
Verktøy for webstatistikk og spørreundersøkelser
Dekoratøren tilbyr Amplitude for logging og innsikt i tillegg til Hotjar og Task Analytics for undersøkelser. Disse scriptene lastes inn automatisk i dekoratøren (forutsatt brukers samtykke) slik at de er klar til bruk i teamenes applikasjoner.
Innlogging
Dekoratøren har ikke egen mekanisme for innlogging. Innloggingsknappen som ligger i headeren sender brukeren til login.nav.no, hvor ID-porten håndterer hele prosessen. Deretter sendes brukeren tilbake til den opprinnelige siden eller applikasjonen vedkommende var på. Dekoratøren sjekker hva slags innloggingsstatus brukeren har for å kunne vise navnet til brukeren i topp av siden, og for å kunne vise en egen innlogget meny.
Hvis team ønsker å sjekke innloggingsstatus eller finne token for kall mot andre tjenester, må de gjøre dette via felles innloggingstjenester. Dekoratøren tilbyr ikke noe API for dette. Informasjon om felles innloggingstjenester finner på nais.io.
Utloggingsvarsel
En innlogging varer i 60 minutter før den må fornyes (såkalt «token refresh»). 5 minutter i forkant vil brukeren få et utloggingsvarsel, som gir mulighet til enten å fornye innloggingen med nye 60 minutter eller logge ut umiddelbart.
Denne funksjonen er slått på som standard i dekoratøren, men team som bruker dekoratøren kan velge å slå den av.
En total innlogging varer i 6 timer (såkalt «session»). Denne kan ikke fornyes. Brukere som har vært logget inn lenge ved å stadig fornye innloggingen sin, vil til slutt måtte logge ut og logge inn på nytt.
Språk
Språk i dekoratøren
Dekoratøren støtter bokmål og engelsk i det visuelle grensesnittet, det vil si topp, bunn, søkefelt, meny, utloggingsvarsel, cookie-banner etc. Det finnes også delvis støtte på samisk.
Hvis du har en side hvor selve innholdet (f.eks. artikkelteksten) er oversatt til polsk, så vil språket i dekoratøren-grensesnittet vises på engelsk, mens innholdet vises på polsk.
Språkvelger
Dersom du har innhold på flere språk, tilbyr dekoratøren en språkvelger. Dette er en nedtrekksmeny som lar brukeren skifte språk på én side til et av de andre språkene som teamet har gjort tilgjengelig. Teamet kan selv angi hvilke språk som er tilgjengelige for en gitt side ved å sende inn språkene som innstilling til dekoratøren. Teknisk dokumentasjon om språk finnes her.
Språkvelgeren støtter en rekke språk og målformer: bokmål, nynorsk, samisk, engelsk, polsk, ukrainsk og russisk.
Søk
Dekoratøren tilbyr søk direkte fra menyen. I tillegg kan brukeren velge å åpne søkeresultat på en egen side, som også tilbyr avanserte søkefiltere.
Søket inkluderer innhold på alle sider i Enonic XP (redaktørplattformen på nav.no). I tillegg er det mulig å legge inn ekstra treff for team som ønsker at søk på spesielle nøkkelord skal lede brukeren til deres egen applikasjon. Ta kontakt med #team-personbruker for hjelp med dette.
Prioriteringer i søk
Søket bruker Opensearch. Denne analyserer innhold og nøkkelord og rangerer søkeresultatene avhengig av hvilke ord brukeren har skrevet inn. I hovedsak er prioriteringene hensiktsmessige, men i enkelte tilfeller kan man oppleve at treff som burde komme øverst vil havne lenger ned på listen.
Søk og personvern
Vi vet at noen brukere misforstår meningen med søket og skriver lange setninger, oppgir personinformasjon osv. For å unngå at slik informasjon lagres, filtrerer vi vekk innhold som for eksempel kan likne på fødselsnummer, telefonnummer etc. I tillegg har vi satt en begrensning på 100 tegn i søkefeltet.
Meny
Menyen i topp og bunn hentes fra Enonic XP. Dersom du har spørsmål eller ønsker å endre lenker i menyen, ta kontakt med #team-personbruker.
Brødsmulesti
For sider som ligger under flere andre nivåer, kan det være til hjelp å legge inn en brødsmulesti. Dette kan fungere som et veikart for brukeren, spesielt hvis vedkommende kommer inn på en side via organisk søk på Google. Et eksempel på en slik side kan være «Om statistikken - Barnetrygd».
Dersom siden har en kort-url, for eksempel www.nav.no/barnetrygd anbefaler vi å ikke bruke brødsmulesti. Brødsmulestier er også slått av på sider med redaksjonelt innhold som kommer fra Enonic XP.
Det finnes mer teknisk informasjon om brødsmulesti i dokumentasjonen.
Chatbot Frida
Chatboten er skjult som standard, og vises dersom det finnes en pågående chat med veileder. Det er også mulig å slå chatbot helt av. Husk at dersom chatbot slås helt av, så vil den ikke vises på den aktuelle siden eller applikasjonen, selv om brukeren har en pågående samtale.
Medvirkende