Hovedmålet med produktsidene på nav.no er å samle all informasjon om hvert enkelt produkt, slik at innbyggeren slipper å hoppe rundt for å samle informasjon på egenhånd.
Sidetypen produktside brukes til både pengestøtter, tjenester, hjelpemiddel og tiltak.
Når vi har én side per produkt på samme mal:
reduserer vi usikkerhet for innbyggerne og øker sjansen for at de får all viktig informasjon.
bedrer vi søket vårt, både internt på nav.no og hos søkemotorene.
gir vi kontaktsenteret én lenke å dele med innbyggere når de tipser om en konkret stønad eller tjeneste.
gjør vi det mulig å bruke produktene våre som «byggeklosser» på nav.no. Produktene kan for eksempel settes sammen for en livssituasjon, i et område, eller med lignende produkttyper. Dette gir innbyggerne får flere veier til mål når de orienterer seg i hva NAV kan tilby.
forenkler vi forvaltningen av sidene, og får bedre oversikt over innhold og ansvar internt.
gjør vi det enklere for innbyggere å forstå hvor på siden de kan forvente å finne det de leter etter. (Se “Forslag til innhold”)
frigjør vi tid hos Kontaktsenteret til mer komplekse henvendelser, fordi innbyggerne finner frem til mer overordnet informasjon på egenhånd.
Kjernegrupper har ansvaret for sine egne produktsider.
Innholdsstruktur
Innholdet på produktsiden er delt opp i meningsfulle underkapitler.
Samme type innhold om ulike produkter bør, så langt det er fornuftig, bruke mest mulig like titler og inndeling av innhold. Teamet strukturerer innholdet slik det er mest hensiktsmessig å strukturere det for det aktuelle produktet.
Strukturen for produktsider om pengestøtter, tiltak og tjenester og hjelpemidler kan med fordel legges opp litt ulikt. Dere kan ta utgangspunkt i forslagene til innholdsstruktur for de ulike typene, og justere slik at det passer for produktsiden dere jobber med.
Kort om [produkt] / [produkt] - in brief (obligatorisk)
En kort beskrivelse som hjelper innbyggeren å forstå de mest sentrale aspektene ved produktet. Typisk et par setninger. Her er også mikrokort med inngang til en eller flere situasjoner der produktet er sentralt.
Ankerlenke: #kort / #in-brief
Ikon: Ingen
Hvem kan få? / Who is entitled to [produkt]?
Vilkår for å få stønaden/tjenesten. Også medlemsskapsvilkår. Inngang til eventuelle veivisere som kan hjelpe innbyggeren å forstå om de kan få produktet.
Ankerlenke: #hvem / #who
Ikon: People
Når kan du få? / When can you recieve this support?
Hvis det er ulike situasjoner som kan trigge behovet for produktet eller om det er ulike situasjoner som vil gjøre at produktet oppfører seg annerledes.
Ankerlenke: #situasjon / #when / #situation
Ikon: Helptext, evt 'Bag' hvis relatert til ulike arbeidssituasjoner
Hva kan du få støtte til? / What can you receive support for?
Hvis det er behov for å beskrive en eller flere typer utgifter stønaden dekker.
Ankerlenke: #hva / #what
Ikon: Her kan det velges relevant ikon utifra hva hva man kan få støtte til (f.eks transport, materiell, etc)
Hvor lenge kan du få? / How long can you receive [produkt] for?
Informasjon om når man tidligst kan få produktet (første utbetaling) og hvor lenge man kan få. Informasjon om mulige forlengelser eller utvidelser.
Ankerlenke: #hvor-lenge / #how-long
Ikon: Sandglass
Hvor mye kan du få? / How much are you entitled to?
Beregningsmodeller, informasjon om hva som tas med i beregningen (type inntekt, andre stønader etc), satstabeller (kan hentes sentralt i Enonic), eventuelle kalkulatorer kan integreres på siden eller lenkes til herfra. Informasjon om feriepenger og skatt.
Ankerlenke: #hvor-mye / #how-much
Ikon: Calculator
Når utbetales pengene? / When is the money paid out?
Her legges produktdetaljen for utbetalingsdatoer. Eventuell tabell med utbetalingsdatoer legges i ekspanderende panel.
Annen informasjon, slik som informasjon om skatt, feriepenger og lenke til Dine utbetalinger på Ditt NAV legges åpent. Dette kan hentes inn fra delte tekster i produktdetaljer.
Ankerlenke: #utbetaling / #payment
Ikon: Calender
Meld fra om endringer / Duty to report changes
Endringer innbyggere som får produktet må melde fra om. Inngang til Skriv til oss (eller annet sted man evt skal melde fra)
Ankerlenke: #melde / #report
Ikon: DialogDots
Til og fra utlandet / To and from abroad
Informasjon om reiseregler og utenlandsopphold, samt eventuelle regler for EØS-land.
Ankerlenke: #utland / #abroad
Ikon: Globe
Ditt ansvar / Your responsibilities
Plikter innbyggeren har når de får stønaden/tjenesten. Eventuell informasjon om forhold som kan påvirke retten til stønad.
Ankerlenke: #ansvar / #responsibility
Ikon: Warning
Søknad og dokumentasjon / Application and documentation
Informasjonen kan gjerne struktureres kronologisk.
Før du søker: Informasjon om når man kan sende søknad
Søknad: Inngang til søknaden(e) og fullstendig liste over alle dokumentasjonskrav (hva som trigger behov for dokumentasjon og hvordan det skal dokumenteres).
Etter at du har søkt: Saksbehandlingstider. Denne hentes som produktdetalj og legges i ekspanderende panel.
Ankerlenke: #soke / #apply
Ikon: Task
Klagerettigheter
Ankerlenke: #klage
Ikon: Dialog report
Se eksempelside for tiltak eller tjeneste: Arbeidstrening
Kort om [tiltak eller tjeneste] / [tiltak eller tjeneste] - in brief (obligatorisk)
En kort beskrivelse som hjelper innbyggeren å forstå de mest sentrale aspektene ved tiltaket eller tjenesten. Typisk et par setninger. Her er også mikrokort med inngang til en eller flere situasjoner der produktet er sentralt.
Ankerlenke: #kort / #in-brief
Ikon: Ingen
Hvem kan få? / Who is entitled?
Vilkår for å få tiltaket/tjenesten. Også medlemsskapsvilkår. Inngang til eventuelle veivisere som kan hjelpe innbyggeren å forstå om de kan få produktet.
Ankerlenke: #hvem / #who
Ikon: People
Hva er tilbudet? / When can you recieve this support?
Beskrivelse av tiltaket eller tjenesten, og hvordan det fungerer.
Ankerlenke: #hva / #what
Ikon: Ruler
Hvor lenge kan du få? / How long can you receive [produkt] for?
Informasjon om hva som bestemmer hvor lenge du kan få tiltaket eller tjenesten. Informasjon om mulige forlengelser eller utvidelser.
Ankerlenke: #hvor-lenge / #how-long
Ikon: Sandglass
Aktuelle pengestøtter når du er på [produkt] / Relevant support if you are receiving [produkt]?
Informasjon om ulike pengestøtter som kan være aktuelle for de som kan få tiltaket eller tjenesten. Dette kan både være informasjon om hvordan tiltaket/tjenesten påvirker pengestøtter man allerede har, og informasjon om pengestøtter en selv eller arbeidsgiver kan ha rett til dersom man kvalifiserer til å få tiltaket eller tjenesten.
Ankerlenke: #utbetaling / #payment
Ikon: Calender
Hvordan får du [produkt]?/ How to get [produkt]?
Informasjon om hvor tilbudet finnes, og hvordan du går frem for å søke på tiltaket eller tjenesten.
Ankerlenke: #soke / #apply
Ikon: Calender
Klagerettigheter
Ankerlenke: #klage
Ikon: Dialog report
I tillegg finnes det to kapitler som kan være aktuelle for denne typen produktsider:
Inngå avtale
Informasjon om hvordan man inngår avtale, med inngang tilavtalen.
Ankerlenke: #innga-avtale
Ikon: Ruler
Hvor finnes tilbudet?
Informasjon om hvor i landet det aktuelle tilbudet finnes. Inngang til Finn ditt NAV-kontor.
En kort beskrivelse som hjelper innbyggeren å forstå de mest sentrale aspektene ved produktet. Typisk et par setninger. Her er også mikrokort med inngang til en eller flere situasjoner der produktet er sentralt.
Ankerlenke: #kort
Ikon: Ingen
Hva kan du få?
Beskrivelse av hva slags hjelpemidler du kan få, informasjon om det er ulike rettigheter for voksne og barn, beløpsgrenser og satser for de ulike variantene av hjelpemiddelet.
Ankerlenke: #hva
Ikon: Her kan det velges relevant ikon utifra hva hva man kan få (f.eks hørsel, syn, bevegelse etc)
Hvem kan få?
Vilkår for å få hjelpemiddelet. Også medlemsskapsvilkår. Inngang til eventuelle veivisere som kan hjelpe innbyggeren å forstå om de kan få hjelpemiddelet.
Ankerlenke: #hvem
Ikon: People
Hvordan søker du?
Informasjonen kan gjerne struktureres kronologisk.
Før du søker: Informasjon om når og hvordan man skal gå frem for å søke.
Søknad: Inngang til søknaden(e) og fullstendig liste over alle dokumentasjonskrav (hva som trigger behov for dokumentasjon og hvordan det skal dokumenteres) i de tilfellene der innbyggeren kan søke på egenhånd. For hjelpemidler der innbyggeren ikke kan søke på egenhånd, legger vi inngang til søknaden til målgruppen som skal bruke den, for eksempel samarbeidspartnere.
Etter at du har søkt: Saksbehandlingstider. Denne hentes som produktdetalj og legges i ekspanderende panel.
Ankerlenke: #soke
Ikon: DirectionSign
Levering og ventetid
Informasjon om f.eks. ventetid hos spesialist, valg av behandlingssted, hvor hjelpemiddelet utleveres og eventuell prøvetid for hjelpemiddelet.
Ankerlenke: #levering
Ikon: Sandglass
Tilpasning og opplæring
Informasjon om hvem som har ansvar for å gi opplæring og individuell tilpasning av hjelpemiddelet.
Ankerlenke: #tilpassing-opplaering
Ikon: SingleParent
Reparasjon, service og vedlikehold
Informasjon om hva man gjør hvis hjelpemiddelet går i stykker eller trenger vedlikehold. Opplysninger om hva innbyggeren har ansvar for og må dekke selv, og hva som dekkes av NAV.
Ankerlenke: #reparasjon
Ikon: Wrench
Bytte, levere tilbake og skaffe ny
Informasjon om hvordan går frem for å bytte ut, levere tilbake og søke om nytt hjelpemiddel.
Ankerlenke: #bytte-og-retur
Ikon: Refresh
Forsikring og tyveri
Informasjon om hva som forsikres av NAV og hva du må forsikre selv.
Ankerlenke: #forsikring-tyveri
Ikon: SystemError
Refusjon av reiseutgifter
Informasjon om hvorvidt innbyggeren kan få dekket reiseutgifter i forbindelse med reise til spesialist, utprøving og tilpasning av hjelpemiddel etc.
Ankerlenke: #reiseutgifter
Ikon: Baggage
Meld fra om endringer
Endringer innbyggere som får produktet må melde fra om. Informasjon om hvor man skal melde fra.
Ankerlenke: #melde
Ikon: DialogDots
Klagerettigheter
Ankerlenke: #klage
Ikon: Dialog report
Tips
Har du spørsmål om bruk av produktsider? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg!
Ankerlenker til kapitlene i innholdsstrukturen
Ankerlenkene trenger ikke å ha samme ordlyd som tittelen på kapittelet
Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell (Navet). Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Eksempel: kapittel om utbetalingsinformasjon har ankerlenke nav.no/produktnavn#utbetaling, enten tittelen på kapittelet er «Når utbetales pengene?» eller noe annet, og om tittelen endres.
Bakgrunn
Korte lenker og ankerlenker er nyttig i brev eller dialog med kontaktsenteret eller andre situasjoner der innbyggeren skal skrive inn lenken manuelt i nettleseren. Det reduserer også sjansen for feil og dårlig brukeropplevelse.
Produktheader
Inneholder
Produktnavnet
Produkttype (f.eks «Pengestøtte», «Tjeneste» eller «Hjelpemiddel»)
Unikt piktogram for produktet
Bakgrunn
Produktheaderen er med på å skille produktsiden fra andre innholdstyper på nav.no.
Et produkt skal være mulig å identifisere som et produkt både i headeren på produktsiden og når det presenteres som et produktkort (inngang til produktsiden) i ulike kontekster.
Navn, type og ikon er alltid med og er alltid lik for det enkelte produktet. Unntakene er minikort og mikrokort, der kun tittel og ikon er med.
Disse ikonene må tegnes ut for hvert enkelt produkt. Ta kontakt med Team personbruker eller Designsystemteamet.
Innholdsmeny
Produktsiden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende kapittel på siden.
Bakgrunn
Innholdsmenyen skal gjøre det enklere å få overblikk over innholdet på siden og navigere raskt til det man lurer på.
Den følger med nedover siden (kun på desktop foreløpig, vi ser på løsninger for mobil) slik at innbyggeren raskt kan navigere til en annen del av siden.
Lenkemeny (hvis relevant)
Lenker til andre sider med støtteinformasjon, som oftest inngang til lovtekst om produktet. Lenkemenyen kan brukes til å lenke til denne typen tilleggsinformasjon som ikke er dekket på produktsiden.
Bakgrunn
Produktsiden skal i utgangspunktet være «selvforsynt» slik at innbyggere ikke skal måtte oppsøke andre sider for å finne ut om de har rett til ytelsen.
Det kan likevel være behov for noen få lenker til mer utfyllende informasjon. Den separate lenkemenyen skiller denne navigasjonen fra internnavigasjonen på siden i innholdsmenyen, slik at det blir tydeligere at disse lenkene ikke går til innhold på denne siden.
Inngang til sentrale situasjoner
Mikro-produktkort med inngang til situasjoner der produktet er sentralt settes i bunnen av Kort om-seksjonen.
Før kortet bør det være en innledning, slik som "[Produkt] er aktuelt for deg som".
Bakgrunn
Situasjonskort binder produkter og situasjoner sammen slik at brukere kan gå via det ene til det andre.
Mange kommer rett inn på produktsiden via google eller direktelenker. Da er det nyttig å få inngang til den eller de situasjonene som kan gi mer overblikk og vise hvilke andre tilbud som finnes i situasjonen.
Inngang til andre situasjoner, produkter eller verktøy (hvis relevant)
For å gi inngang til andre produkter eller relevante situasjoner, setter man inn mini-produktkort i løpende tekst. Før kortet bør det være tekst som setter det i kontekst - hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette produktet eller denne situasjonen?
Du kan også bruke minikort som inngang til kalkulatorer eller veivisere.
I Enonic: opprett en ny side med malen “Verktøy-side”
I venstrekolonnen på denne siden skriver du lenken til kalkulatoren eller veiviseren i feltet for videresending
På produktsiden: sett inn minikort og velg det aktuelle verktøyet fra listen over sider
Produktkort i kontekst gjør det enklere for brukeren å identifisere unike produkter og skille dem fra hverandre.
Det gjør det også tydeligere for innbyggeren at det dreier seg om et annet, men relevant produkt enn om man kun hadde lagt inn en ordinær lenke. Det samme gjelder situasjoner.
Verktøy gjør det enklere for innbyggerne å skape seg et bilde av både hva de har rett til og - i enkelte tilfeller - økonomisk størrelsesorden.
Ved å plassere verktøy i kontekst på samme måte som produktkortene, blir det tydeligere for innbyggerne hvordan de selv kan regne ut for eksempel stønadsstørrelse.
Hva er situasjonen din? / filter (hvis relevant)
Tilpasningsfunksjonen tar utgangspunkt i innbyggerens situasjon, og gjør det mulig for innbyggere å tilpasse innholdet på siden til sin situasjon ved å filtrere bort situasjoner som ikke er relevante.
Hvis brukeren ikke gjør noen valg i filteret, vises alt innhold på siden.
Bare én boks
Vi bruker bare én «Hva er situasjonen din»-boks per produktside. Denne boksen har blå kant og skal plasseres rett etter «Kort om»-kapittelet. Boksen skal ikke plasseres i et innholdsfelt, men er en selvstendig boks.
Tekstforslag i boksen
Tekstforslag norsk
Hva er situasjonen din? Fortell oss litt om situasjonen din, så viser vi bare den informasjonen som er relevant for deg.
Tilpass innhold
Tekstforslag engelsk
What is your situation? Tell us a little about your situation so we can show you only information that is relevant to your case.
Customise content
Mulighet for flere spørsmål og alternativ
Hva er situasjonen din-boksen kan inneholde flere spørsmål med flere alternativer. Hvilke spørsmål og hvilke alternativer som er relevante for de ulike produktene vil variere.
Filtervalg i kapitler
I kapitlene der et eller flere spørsmål fra filteret er i bruk, vises de ulike alternativene før teksten som er knyttet til filterne. Brukeren kan også justere hva som er relevant her, selv om de ikke tok i bruk filteret i "Hva er situasjonen din?"
Det er viktig at innholdet / tekstavsnittene som er knyttet til spesifikke filter kun omhandler temaet innenfor disse filterne. Hvis ikke risikerer du at innhold som faktisk var relevant for innbyggeren filtreres bort. Et godt tips kan være å unngå lange enkeltavsnitt som omtaler for mange temaer på én gang.
Beskrivelsen av alternativer og overskrifter på siden må henge tydelig sammen
Alternativene til et spørsmål i filteret korresponderer med en H3-overskrift inne i et kapittel. Ikke valgte alternativer i dette kapittelet filtreres da bort.
Koblingen mellom et filteralternativ og innhold bør gjenspeiles i ordlyden. Eksempel: filteralternativet "Jeg er i arbeid" korresponderer til H3-overskriften "Hvis du er i arbeid".
Siden filtervalgene ofte er alternativer som ikke vil gjelde alle, er det lurt å bruke "Hvis..." for å tydeliggjøre også i teksten at dette er noe som gjelder en spesiell gruppe. Da blir det synlig selv om brukeren ikke velger å bruke filteret.
Du kan velge hvilke kapitler som bruker filter
Man kan velge hvilke spørsmål og alternativer som skal knyttes til de ulike kapitlene, og man trenger ikke å bruke alle spørsmål i samme kapittel. Men bruker du et spørsmål i et kapittel, så må alle alternativ til dette spørsmålet være gjenspeilet i kapittelet.
Kategorien "Hvor gammelt er det yngste barnet ditt?" er relevant for kapittelet "Barnas alder". H3-overskriftene her reflekterer de ulike alternativene til dette spørsmålet.
Kategorien "Hva er situasjonen din?" er relevant for kapittelet "Arbeid, utdanning og andre aktiviteter". H3-overskriftene her reflekterer de ulike alternativene til dette spørsmålet.
Du kan knytte flere alternativer til samme tekst
Man kan knytte flere filter til samme H3. Bare pass på å tydeliggjøre det i teksten.
Eksempel: Det er 3 alternativer i et spørsmål, men for dette kapittelet er det kun én av gruppene som har egne regler. Da kan man knytte to av alternativene til samme tekst.
H3-overskriftene kan da være "Hvis du [alternativ 1 og 2]" og "Hvis du [alternativ 3]".
Produktsidene blir lange med mye tekst. Innbyggerne er ofte usikre på om generisk informasjon på nav.no også gjelder i deres situasjon.
Ved å gjøre det mulig å filtrere bort innhold basert på hvilken situasjon man er i, blir det både mindre tekst å lese og forstå, og innholdet oppleves mer relevant.
Søknader, skjema, klage og anke
For å lenke til søknader, skjema, klage og anke, bruker vi komponenten skjemadetaljer. Disse er vedlikeholdt sentralt og vises både på produktsiden og i sentrale oversikter.
Skjemadetaljene har én knapp som leder til søknaden. Hvis det er mulig å velge mellom digital innsending og innsending via post, får man dette valget i neste steg. Det samme gjelder for inngang til ettersendelse.
Mer om hvordan skjemadetaljene fungerer finner du i e-læringen.
Søknader og skjema
Alle produktsider skal som hovedregel ha et kapittel med inngang til alle relevante søknader og skjema for produktet.
Søknadskapittelet på siden bør ha en enkel og tydelig overskrift så det blir enkelt å identifisere i innholdsmenyen.
På den måten får man en tydelig inngang til søknadene fra innholdsmenyen og får se disse i kontekst, med søknadsinformasjon og innganger til både søknad og ettersendelse.
Det er i tillegg til dette mulig å bruke skjemadetaljer for å promotere inngang til søknader andre steder på siden hvis det er relevant. Men det bør gjøres i begrenset grad for å ikke bli overveldende.
Alle produkter som har klage og eventuelt ankerett skal ha et eget kapittel om dette nederst på siden. Her skal det være direkteinngang til klage og anke for produktet, i tillegg til inngang til den generelle informasjonen om klagerettigheter. Dette erstatter generell inngang til klagerettigheter som tidligere lå under nyttig å vite.
Informasjon om regelverk som skal endres legger du inn som brødtekst på produktsiden, under kapittelet som er mest relevant. Den som eier innholdet avgjør detaljnivået og hvor i kapittelet informasjonen bør stå, avhengig av når endringen vil skje.
Parallelle regelverk
Når det er flere gjeldende regelverk samtidig, bør informasjonen om de ulike regelverkene legges i relevante kapitler. Her kan du bruke underoverskrifter for å tydeliggjøre hva som gjelder for hvilke grupper. Informasjon som er til alle, kan du gjerne legge først.
Eksempel:
Hvor lenge kan du få [produkt]? (kapittel) [Eventuell informasjon som er lik for begge grupper]
Hvis barnet ditt er født før 1. oktober 2021 (underoverskrift) [Egne regler for denne gruppen]
Hvis barnet ditt er født etter 1. oktober 2021 (underoverskrift) [Egne regler for denne gruppen]
Ved å bruke filterløsningen kan du gjøre det lettere for brukeren å se hva som gjelder den ene eller andre gruppen. I dette eksempelet kunne filtervalgene være:
Barnet er født før 1. oktober 2021
Barnet er født etter 1. oktober 2021
Bakgrunn
Vi samler informasjon som hører sammen på én side - en kjerneside, i henhold til innholdsstrategien for personbrukerinnhold på nav.no.
Informasjonen om et produkt skal være samlet på en strukturert måte, slik at det er forutsigbart, trygt og oversiktlig for brukeren.
Brukerne slipper kognitiv belastning ved å samle informasjon fra flere sider i hodet for å sammenstille den selv
Vi øker sjansen for at brukerne får all informasjonen de skal ha
Spørsmål besvares i kontekst når folk har dem
Vi reduserer sjansen for at informasjon ikke oppdateres alle steder den skal
Metadata
Alle produktsider skal ha disse metadataene:
Navnet på produktet. Hvis produktet har et navn som er definert i lovverket, er det dette navnet som brukes.
Hvis det er hensiktsmessig å vise en annen tittel i oversikter der produktet dukker opp, kan man legge inn en egen tittel for utlisting.
Dette kan du bruke for å legge produktet mer naturlig alfabetisk eller for å starte med triggerord. Et eksempel på dette er produktet "Digitalt jobbsøkerkurs" som i oversikter bruker listetittelen "Jobbsøkerkurs - digitalt".
Hovednavnet for siden vil fortsatt bli brukt på produktkort, i søk og som tittel på produktsiden.
Innholdstypen er "produktside".
Dette er kategoriene:
Pengestøtte: Brukes om ytelser og støtteordninger som involverer penger, både inntektssikring og dekning av utgifter.
Forsikring: Brukes om forsikringsordninger
Tiltak: Brukes om arbeidsmarkedstiltak for å komme i jobb.
Veiledning: Brukes om veiledningstjenester og rådgiving der du får hjelp av et menneske.
Tjeneste: Brukes om tjenester der du får hjelp av et menneske til noe.
Hjelpemiddel: Brukes for fysiske hjelpemidler i forbindelse med funksjonsvariasjon og tilrettelegging. En ting som hjelper deg med noe.
Produktet skal ha minimum én kategori. Det kan ha flere hvis det er aktuelt.
Kategoriene brukes i oversikter slik at man kan filtrere produktene utifra kategori.
Områdene:
Arbeid
Helse og sykdom
Familie og barn
Pensjon
Sosiale tjenester og veiledning
Hjelpemidler og tilrettelegging
På tvers
Produktet skal knyttes til minimum ett område. Det kan knyttes til flere hvis det er aktuelt.
Områdetilknytningen brukes i oversikter slik at man kan filtrere produktene utifra område.
Dette er målgruppene på nav.no:
Privatperson
Arbeidsgiver
Samarbeidspartner
Produktet skal kun ha én målgruppe.
Merking av hvilket språk artikkelen er skrevet på:
Norsk (bokmål)
Norsk (nynorsk)
Engelsk
Eventuelt andre språk
Alle produkter som har saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og/eller satser skal ha disse som produktdetaljer. Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises produktet i relevante oversikter.
Produktdetaljene kan også settes inn i teksten på siden for å vises i kontekst:
Saksbehandlingstider for søknader i kapittel "Søknad og dokumentasjon" eller tilsvarende
Saksbehandlingstider for klage og anke i kapittel "Klagerettigheter"
Utbetalingsdatoer i kapittel "Når utbetales pengene" eller tilsvarende
Satser i kapittel "Hvor mye kan du få?" eller tilsvarende
Alle søknader, skjema, klage- og ankeløsninger tilknyttet produktet.
Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises produktet i relevante oversikter.
Skjemadetaljene settes også inn i teksten på siden for å vises i kontekst og gi inngang til skjemaene.
Ingressen skal være kort og skrives på formatet [Dette gjør produktet] når du [situasjon eller målgruppe]. Eksempler:
Sikrer deg inntekt når du må være borte fra jobb fordi barnet ditt er sykt.
Dekker utgifter til studieavgift, semesteravgift og eksamensgebyr når du tar utdanning og er alene med barn.
Ingressteksten bør ikke gjenta produktnavnet.
Ingressteksten brukes på produktkort, i oversikter og i søketreff.
Dette er eierkategoriene:
Ytelsesavdelingen
Ytelsesavdelingen / Arbeid og ytelser styringsenhet
Ytelsesavdelingen / Familie- og pensjonsytelser styringsenhet
Arbeids- og tjenesteavdelingen
Juridisk avdeling
Kunnskapsavdelingen
Kommunikasjonsavdelingen
Økonomi
Statistikk
Hjelpemidler og tilrettelegging
Kontaktsenteret
Team personbruker
IT-avdelingen
Fylke
Hjelpemiddelsentralen
Arbeidslivssenter
Min Side
Direktoratet
Annet
Produktet skal ha minimum én eier. Det kan ha flere hvis det er aktuelt.
Eieroversikten brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
Hvis innholdet forvaltes av noen andre enn eieren, skal det markeres hvem som forvalter det. Det er disse kategoriene:
PO AAP
PO Arbeid
PO Familie
PO Helse
PO Pensjon
PO Arbeidsgiver
Digisos
Det kan være flere som forvalter innholdet sammen.
Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
I Enonic blir metadataene ivaretatt ved å legge inn denne informasjonen i redaktørgrensesnittet. Velger man eget publiseringssystem, må dette ivaretas av teamet.
Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.
Designmal og publiseringssystem
Alle produktsider skal ha samme visuelle design, men teamet avgjør selv hvilket publiseringssystem (CMS) de vil bruke for sine produktsider.
Alternativ 1: Innhold og design I Enonic (det sentrale publiseringssystemet)
I Enonic ligger produktsiden som en mal med eget redaktørgrensesnitt. Denne malen forvaltes teknisk av Team personbruker slik at teamene ikke behøver å utvikle funksjonalitet eller vedlikeholde visuelt design og kode.
Alternativ 2: Designmal fra designsystemet kombinert med innhold i eget CMS
Team som har innholdet sitt i andre CMS kan velge å beholde innholdet der det er, og bruke designmaler på toppen. Teamet må da utvikle funksjonaliteten de trenger og oppdatere designet selv.
Funksjonalitet i malalternativene
Funksjonalitet
Produktside i Enonic
Designsystemet kombinert med innhold i eget CMS
Oppdatert design og funksjonalitet som er likt på tvers av områder.
Ja
Ja
Automatisk oppdatering av grid, design og typografi
Utført av Team personbruker
Teamet har selv ansvar for å oppdatere
Enkelt redaktørgrensesnitt med drag and drop.
Ja
Avhengig av CMS.
Livssituasjonsside i samme redaktørgrensesnitt som stønadsinnhold
Ja
Livssituasjonssider ligger i Enonic for å gi alle team og områder som er involvert lik tilgang til denne.
Innholdsmeny
Ja
Tilgjengelig i Figma. Funksjonalitet må utvikles av teamet.
Lenkemeny
Ja
Tilgjengelig i Figma. Funksjonalitet må utvikles av teamet.
Automatisk oppdatering av G-beløp, satser, utbetalingsdatoer og saksbehandlingstider
Ja
Støttes foreløpig ikke
Mulighet for gjenbruk av innhold på egne sider
Ja
Hvis man bruker hodeløst CMS.
Mulighet for gjenbruk av innhold på andre sider på nav.no
Ja
Nei
Tilpasningsfunksjonalitet (filter)
Ja
Tilgjengelig i Figma. Funksjonalitet må utvikles av teamet.
Kalkulator integrert på siden
Kalkulator er redigerbar i redaktørgensesnittet, og kan bruke satser og G-beløp som oppdateres sentralt.
Tilgjengelig i Figma. Funksjonalitet må utvikles av teamet.
Metadata for produktside
Ivaretas av Enonic
Teamet må sørge for at dette er ivaretatt.
URL
Produktsiden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/produktnavn (eventuelt kortversjon av produktnavn der disse er lange) f.eks nav.no/foreldrepenger
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/produktnavn f.eks nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger
For andre språkvarianter: nav.no/produktnavn/språk .eks nav.no/foreldrepenger/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/produktnavn/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
æ erstattes med a
ø erstattes med o
å erstattes med a
Bakgrunn
Personbrukere er hovedmålgruppen vår, og hovedspråket på nav.no er bokmål. For at flertallet skal få en URL som er så enkel som mulig, dropper vi denne informasjonen i URL til denne gruppen.
Derimot angir vi målgruppe og språk i URLer til andre grupper og for andre språkvarianter.
Vi bruker ikke område eller annet hierarki i URL siden produktene og livssituasjonene ikke har én fast plass i strukturen, men brukes og settes sammen i ulike kontekster. De ligger rett under forsiden i strukturen.
NKS får korte, enkle lenker å dele med innbyggere
Lenker i brev blir enklere å skrive inn i nettleseren
Bedre brukeropplevelse for innbyggere som skal skrive inn lenker manuelt, mindre sjanse for feil
Vi slipper å lage egne kortlenker for NKS og brev
Ærligere URLer utifra hvordan innholdet vårt faktisk er organisert