Hva møter personer som logger inn på nav.no?
En oversikt over innhold og prinsipper for innloggede tjenester for privatpersoner.
Min side
Privatpersoner som logger inn på nav.no kommer til en innlogget forside. I menyer og oversikter kalles denne Min side. I annen type kommunikasjon som brev eller varsler, anbefaler vi å bruke uttrykket "logg inn på nav.no".



Oversikt og varsler
På Min side får den som har logget inn oversikt over hvilke oppgaver som må gjøres, og hva som har skjedd siden sist. Inngang til varsler ligger derfor lett tilgjengelig på Min side.
Du vil også kunne se aktive varsler i varselbjella på alle sider som bruker dekoratøren.
Et aktivt varsel kan være en uløst oppgave, eller en ulest beskjed. En oppgave skal ta deg rett inn til tjenesten der du kan gjøre oppgaven. En beskjed kan sende deg til en side der du får mer informasjon, men det er ikke påkrevd.


Relevante lenker
Toppoppgaver og tilpasset informasjon
På Min side får du inngang til innloggede tjenester. Alle får tilgang til generelle og viktige tjenester som å se sine saker, utbetalinger, og innboks.

I eksempelet får personen inngang til varsler, og informasjon om at det er uløste oppgaver og uleste beskjeder. I tillegg får hen inngang til "Utkast" fordi vedkommende har søknader som ikke er sendt inn.
"Dine utbetalinger" og "Innboks" er noe mange logger inn for å finne. Derfor er disse plassert langt opp. Under disse er det en inngang til de to nyeste sakene , og mulighet for å se alle.
Innholdet skal også være tilpasset den som har logget inn. I eksempelet over viser innholdet at testbrukeren har sendt en søknad om AAP. Status om at søknaden er mottatt og at den mangler dokumentasjon vises i egen microfrontend.
Hvis personen for eksempel skal sende meldekort eller er under arbeidsrettet oppfølging, vil innholdet bli tilpasset denne situasjonen.

Innholdet viser at testbrukeren er registrert som arbeidssøker og skal sende meldekort. Hen får egne lenker til aktivitetsplan og dialog med veileder.
Menyer og sidestruktur, navigasjon
- Min side gir inngang til de mest aktuelle tjenestene. I tillegg finnes det, gjennom dekoratøren som brukes på alle sider på nav.no, en meny med oversikt over alle innloggede tjenester.

- Det finnes egne områdesider også for innloggede brukere. For eksempel Ditt sykefravær, Din pensjon og Hjelpemidler.
- For noen pengestøtter, tema eller livssituasjoner finnes det egne innloggede produktsider. For eksempel Mine dagpenger, Mine AAP og Dine foreldrepenger.
Hvordan få innhold inn på Min side?
Kort oppsummert finnes det fire ulike innholdstyper for Min side:
- Varsel om noe som har skjedd som du må forholde deg til.
- Widget/microfrontend - som gir inngang til en relevant innlogget løsning med mer informasjon.
- Lenke til tjeneste fra f.eks innlogget meny (navigasjonselementer).
- Utkast gir tilgang til ditt eget innhold. Det kan være påbegynte søknader, ikke fullførte registreringer eller annet som er en midlertidig lagret, men ikke sendt inn.
- Team personbruker jobber med å tilpasse inngangene på Min side, og styrer oppsett, maler og rekkefølge.
- Teamene som eier og forvalter de ulike løsningene, avgjør hva slags innhold som møter brukerne. Eksempler på innhold kan være tekst og url i et varsel, eller tag, lenker og tekst i en microfrontend.
Relevante lenker
Relevante lenker
Innloggede tjenester til privatpersoner
Min side er én felles inngang til de digitale tjenestene NAV har til personbrukere. Innholdet i varsler, microfrontends eller tjenester personer oppsøker, utvikles av produktområdene og fageierne.
Hva finnes, og hvem jobber med de ulike tjenestene?
Hvilke prinsipper jobber vi etter?
- Toppoppgaver, bruk og prioritering av innhold på sidene
- Retningslinjer for navngivning av tjenester og i menyer
- Maler for innloggede produktsider
Kontakt oss på #team-personbruker på Slack for å få vite mer.
Bidragsytere