Privatpersoner som logger inn på nav.no kommer til en innlogget forside. I menyer og oversikter kalles denne Min side. I annen type kommunikasjon som brev eller varsler, anbefaler vi å bruke uttrykket "logg inn på nav.no".
Eksempel på sms-varsel med anbefalt tekst
Forsiden på nav.no med inngang til å logge inn
Min side etter innlogging på nav.no. Inngang til varsler, utbetalinger, innboks og saker.
På Min side får den som har logget inn oversikt over hvilke oppgaver som må gjøres, og hva som har skjedd siden sist. Inngang til varsler ligger derfor lett tilgjengelig på Min side.
Du vil også kunne se aktive varsler i varselbjella på alle sider som bruker dekoratøren.
Et aktivt varsel kan være en uløst oppgave, eller en ulest beskjed. En oppgave skal ta deg rett inn til tjenesten der du kan gjøre oppgaven. En beskjed kan sende deg til en side der du får mer informasjon, men det er ikke påkrevd.
Innlogget testperson med aktive varsler. Rød markering vises i varselbjella i toppmenyen. Varsel-panelet på Min side viser antall varsler gruppert etter type.
Når du trykker på varselbjella, åpnes en liste med aktive varsler.
På Min side får du inngang til innloggede tjenester. Alle får tilgang til generelle og viktige tjenester som å se sine saker, utbetalinger, og innboks.
Min side for en innlogget testperson som har sendt søknad om AAP.
I eksempelet får personen inngang til varsler, og informasjon om at det er uløste oppgaver og uleste beskjeder. I tillegg får hen inngang til "Utkast" fordi vedkommende har søknader som ikke er sendt inn.
"Dine utbetalinger" og "Innboks" er noe mange logger inn for å finne. Derfor er disse plassert langt opp. Under disse er det en inngang til de to nyeste sakene , og mulighet for å se alle.
Innholdet skal også være tilpasset den som har logget inn. I eksempelet over viser innholdet at testbrukeren har sendt en søknad om AAP. Status om at søknaden er mottatt og at den mangler dokumentasjon vises i egen microfrontend.
Hvis personen for eksempel skal sende meldekort eller er under arbeidsrettet oppfølging, vil innholdet bli tilpasset denne situasjonen.
Innlogget forside for en testperson som er arbeidssøker.
Innholdet viser at testbrukeren er registrert som arbeidssøker og skal sende meldekort. Hen får egne lenker til aktivitetsplan og dialog med veileder.
Menyer og sidestruktur, navigasjon
Min side gir inngang til de mest aktuelle tjenestene. I tillegg finnes det, gjennom dekoratøren som brukes på alle sider på nav.no, en meny med oversikt over alle innloggede tjenester.
Innlogget meny for en privatperson.
Det finnes egne områdesider også for innloggede brukere. For eksempel Ditt sykefravær, Din pensjon og Hjelpemidler.
For noen pengestøtter, tema eller livssituasjoner finnes det egne innloggede produktsider. For eksempel Mine dagpenger, Mine AAP og Dine foreldrepenger.
Hvordan få innhold inn på Min side?
Kort oppsummert finnes det fire ulike innholdstyper for Min side:
Varsel om noe som har skjedd som du må forholde deg til.
Widget/microfrontend - som gir inngang til en relevant innlogget løsning med mer informasjon.
Lenke til tjeneste fra f.eks innlogget meny (navigasjonselementer).
Utkast gir tilgang til ditt eget innhold. Det kan være påbegynte søknader, ikke fullførte registreringer eller annet som er en midlertidig lagret, men ikke sendt inn.
Team personbruker jobber med å tilpasse inngangene på Min side, og styrer oppsett, maler og rekkefølge.
Teamene som eier og forvalter de ulike løsningene, avgjør hva slags innhold som møter brukerne. Eksempler på innhold kan være tekst og url i et varsel, eller tag, lenker og tekst i en microfrontend.
Min side er én felles inngang til de digitale tjenestene NAV har til personbrukere. Innholdet i varsler, microfrontends eller tjenester personer oppsøker, utvikles av produktområdene og fageierne.
Hva finnes, og hvem jobber med de ulike tjenestene?
Hvem jobber med dette området?
PO Arbeid
PO AAP
PO Arbeidsoppfølging
Hva slags innhold finnes?
AIA-modulen - Veien til arbeid. Team paw jobber med brukere under arbeidsrettet oppfølging som kan klare seg selv-
Team dagpenger og team AAP har innloggede produktsider for pengestøtter. Der vises blant annet innsendte søknader, status og mulighet for å ettersende dokumentasjon.
Team meldeplikt eier meldekort-løsningen. Denne håndterer blant annet innsending av meldekort og etterregistrering.
Team arbeidsmarkedet viser blant annet oversikter over Ledig stilling, CV og arbeidsmarkedsinformasjon.
team DAB Aktivitetsplanen, dialog med veileder
team Jobbsporet, IPS
Hvem jobber med dette området?
PO Helse
Hva slags innhold finnes?
Ditt sykefravær - sykepengesøknader, sykmeldinger og oppfølgingsplaner
Team flex, team sykemelding jobber med området Ditt sykefravær og innhold til personbrukere
Team esyfo - arbeidsgivere og andre
Hvem jobber med dette området?
PO Pensjon
Hva slags innhold finnes?
"Din pensjon" er en områdeside som dekker pensjonsområdet for privatpersoner. Her finnes blant annet oversikt over pensjonssaker, søknad om alderspensjon, utbetalinger, innboks og saksoversikt.
Din uføretrygd er en tilsvarende områdeside for uføretrygd.
Hvem jobber med dette området?
PO Familie
Hva slags innhold finnes? Innloggede produktsider med blant annet søknadsdialog og ettersendelse.
Foreldrepenger
Barnetrygd
Kontantstøtte
Enslig forsørger
Sykdom i familien - Pleiepenger, Omsorgspenger
Hvem jobber med dette området?
Prosjekt Digihot
Hva slags innhold finnes?
Her finnes blant annet søknader om hjelpemidler, innsynssider og ettersendelse.
Hvem jobber med dette området?
team Digisos
Hva slags innhold finnes?
Her finnes blant annet søknader om økonomisk sosialhjelp, innsynssider og ettersendelse.
Hvem jobber med dette området?
Flere produktområder og team jobber med ulike tjenester
Hva slags innhold finnes?
Innboks - Svar og referater fra Skriv til oss-løsningen. Forvaltes av team NKS støtte
Personopplysninger. Innsyn i registeropplysninger og mulighet for å endre enkelte av disse. For eksempel adresse, kontonummer, arbeidsforhold med mer. Forvaltes av team nav.no
Utbetalinger. Oversikt over utbetalinger til privatperson. Forvaltes av PO Økonomi og team Min side
Dokumenter. Innsyn i saksdokumenter fra arkivet. Forvaltes av team dokumentløsninger og team Min side
Søknadsutfylling og innsending. team "Fyll ut send inn" forvalter fellesløsning for søknadsdialog og innsending på papir og digitalt.
Hvilke prinsipper jobber vi etter?
Toppoppgaver, bruk og prioritering av innhold på sidene
Retningslinjer for navngivning av tjenester og i menyer
Maler for innloggede produktsider
Kontakt oss på #team-personbruker på Slack for å få vite mer.