Verktøy
Lederskap
Lederskap handler om å lede seg selv, lede andre, lede et fagområde eller lede prosesser.
Å ta lederskap handler om å være bevisst sin egen innflytelse, ta eierskap til og sette retning, og ta ansvar for handling.
Hvorfor er det viktig?
For NAV IT er det viktig at medarbeidere bygger kompetanse på flere aspekter innenfor lederskap.
Det å få folk med seg, hvordan motivere folk, og det å ansvarliggjøre hver enkelt er til sammen viktig for å få til det vi driver med.
I kompetanseutvikling blir derfor lederskap noe som gjelder for alle, uavhengig av personalansvar.
Fokusområder
- Trygghet i lederrollen
- Strategisk kommunikasjon og endringsledelse
- Selvledelse
- Forståelse og innsikt i hvordan vi jobber og hvilken betydning det har for lederskapet: matrise, smidig, produktutvikling, fagansvar, rolleforståelse
- Kunnskap, holdninger og ferdigheter om den praktiske og grunnleggende personallederrollen (utdypes under faglig mestring for personalledere)
For ledere med personalansvar gjelder i tillegg:
- Kunnskap, holdninger og ferdigheter om den praktiske og grunnleggende personallederrollen (utdypes under faglig mestring for personalledere)
- NAV ITs lederforventninger med tilhørende kompetansehevingstiltak: Realiser retning, ta tak i utfordringer, snakk sammen, tilrettelegg for mestring, avklar og ta ansvar
Medvirkende