Modenhetsskalaen skal hjelpe oss til å stoppe opp
Modenhetsskalaen illustrerer fasene et produkt beveger seg gjennom fra start til slutt. Den viser hvor vi bør stoppe opp for å forsikre oss om at vi er på rett vei.
Produktstrategien skal gi oss et bedre beslutningsgrunnlag i produktutviklingen, men i dag er det uklart hvem som skal beslutte og prioritere på hvilket nivå, og hva de må vite for å kunne ta en god beslutning. Modenhetsskalaen er et styrings- og prioriteringsverktøy som skal hjelpe eierne av produktet med å se dette. Den er en del av NAVs produktutviklingsmodell.
Modenhetsskalaen skal bidra til å skape en felles forståelse i organisasjonen for at vi av og til må stoppe opp for å forsikre oss om at vi er på rett vei. Samt en kultur der det er aksept for vi kan ende opp med å forkaste problemet eller løsningen vi jobber med.
Hva er modenhetsskalaen?
Modenhetsskalaen illustrerer fasene et produkt beveger seg gjennom fra start til slutt, og hvilken tilstand produktet eller problemforståelsen må være i før vi går videre til ny fase. Den bygger på «tight-loose-tight»-modellen, men inkluderer flere og tydeligere beslutningspunkter underveis i et utviklingsløp. Den skal tvinge oss til å stoppe opp for å se at vi er på rett vei. Hvis vi ikke stopper opp av og til, øker risikoen for at vi jobber med ting som ikke gir verdi.

Mellom hver fase er det lagt opp til beslutninger. Hvem som tar beslutninger vil blant annet avhenge av:
- Størrelsen på problemet eller produktet. Hvorvidt man skal gå i gang med å utvikle en ny saksbehandlingsløsning vil for eksempel kreve beslutning på et høyere nivå, enn et problem/produkt i mindre skala.
- Om det er et potensielt nytt produkt eller et eksisterende produkt.
Utfallet av beslutningene som tas mellom fasene kan være:
- Fortsette som planlagt.
- Fortsette med endret kurs.
- Stanse - forkaste problemet/produktet.
Hvordan skal modenhetsskalaen brukes?
Modenhetsskalaen skal bidra til et felles språk og en felles kultur for produktutvikling i NAV, men den er først og fremst et styringsverktøy.
Skalaen skal hjelpe eierne av produktene til å forstå tilstanden problemet eller produktet skal være i, før de tar en beslutning:
- Har vi kommet så langt at vi har forstått problemet?
- Har vi utforsket løsninger før vi velger en?
- Har vi realisert gevinsten? Skal vi likevel fortsette om vi ikke har gjort det?
Det er i produktstrategien, som kommer fra produktområdene, grunnlaget for å svare på disse spørsmålene ligger. Modenhetsskalaen synliggjør at vi må stoppe opp og svare på dem. Eierne må kjenne godt til strategien og lese den når den oppdateres i forkant av et beslutningsmøte.
Bidragsytere