Retningslinje
Modenhetsskalaen skal hjelpe oss til å stoppe opp
Modenhetsskalaen illustrerer fasene et produkt beveger seg gjennom fra start til slutt. Den viser hvor vi bør stoppe opp for å forsikre oss om at vi er på rett vei.
Innholdet kan være utdatert
Produktstrategien skal gi oss et bedre beslutningsgrunnlag i produktutviklingen, men i dag er det uklart hvem som skal beslutte og prioritere på hvilket nivå, og hva de må vite for å kunne ta en god beslutning. Modenhetsskalaen er et styrings- og prioriteringsverktøy som skal hjelpe eierne av produktet med å se dette. Den er en del av NAVs produktutviklingsmodell.
Modenhetsskalaen skal bidra til å skape en felles forståelse i organisasjonen for at vi av og til må stoppe opp for å forsikre oss om at vi er på rett vei. Samt en kultur der det er aksept for vi kan ende opp med å forkaste problemet eller løsningen vi jobber med.
Hva er modenhetsskalaen?
Modenhetsskalaen illustrerer fasene et produkt beveger seg gjennom fra start til slutt, og hvilken tilstand produktet eller problemforståelsen må være i før vi går videre til ny fase. Den bygger på «tight-loose-tight»-modellen, men inkluderer flere og tydeligere beslutningspunkter underveis i et utviklingsløp. Den skal tvinge oss til å stoppe opp for å se at vi er på rett vei. Hvis vi ikke stopper opp av og til, øker risikoen for at vi jobber med ting som ikke gir verdi.
![Modell som viser fasene gjennom et utviklingsløp: Forstå problemet, utforske løsning, bekrefte verdi, bygge produkt, opprettholde produktverdi.](https://cdn.sanity.io/images/hnbe3yhs/production/d1a3af4c34f20adeae47b0b60ac81c6cf7cbfe14-1000x720.png?auto=format)
Mellom hver fase er det lagt opp til beslutninger. Hvem som tar beslutninger vil blant annet avhenge av:
Utfallet av beslutningene som tas mellom fasene kan være:
Hvordan skal modenhetsskalaen brukes?
Modenhetsskalaen skal bidra til et felles språk og en felles kultur for produktutvikling i NAV, men den er først og fremst et styringsverktøy.
Skalaen skal hjelpe eierne av produktene til å forstå tilstanden problemet eller produktet skal være i, før de tar en beslutning:
Det er i produktstrategien, som kommer fra produktområdene, grunnlaget for å svare på disse spørsmålene ligger. Modenhetsskalaen synliggjør at vi må stoppe opp og svare på dem. Eierne må kjenne godt til strategien og lese den når den oppdateres i forkant av et beslutningsmøte.
Medvirkende