Retningslinje
Produktstrategi skal gi bedre beslutningsgrunnlag
For at vi skal få bedre diskusjoner, beslutninger og prioritereringer, skal vi lage produktstrategi for produktene våre.
Innholdet kan være utdatert
Produktstrategien skal hjelpe oss med å redusere risikoen for at vi jobber mot urealistiske mål, eller i retninger som ikke fungerer.
Hva er en produktstrategi?
Produktstrategien er der vi skal dokumentere det vi vet om problemet som skal løses, løsningsalternativer og mulige gevinster. Den skal bidra til at vi i NAV får mer opplyste diskusjoner før det tas viktige beslutninger om retning og prioritering. Produktstrategien er en del av NAVs produktutviklingsmodell.
Produktstrategien vil være styringsinformasjon som beslutningstakere, for eksempel eiermøte, skal prioritere basert på. Det skal være et levende dokument som oppdateres jevnlig. Vi skal lage produktstrategi både for nye produkter og for etablerte produkter.
Hvorfor trenger vi produktstrategi?
I produktutviklingen i dag opplever vi at vi tar beslutninger på for tynt grunnlag, som i verste fall fører til at vi lager løsninger som ikke har verdi. Vi er gode til å jobbe i «loosene» i «tight-loose-tight-modellen», altså hvordan vi bygger det vi har bestemt oss for å bygge.
Produktstrategien skal hjelpe oss med å lukke «tightene» bedre, slik at vi er mer sikre på at det vi bygger faktisk gir verdi. Det skal den gjøre ved å bidra til at vi får en felles forståelse både for dagens situasjon og hvilken retning vi skal med de ulike produktene våre. For å få det til må den utformes slik at folk som ikke jobber med produktet, kan forstå den. Både deltakere i produktgjennnomganger, eiermøter og andre interessenter skal ved å lese strategien få en god forståelse for produktets bakgrunn, dagens situasjon og hvor vi skal.
Hvem lager produktstrategien?
Det er produktområdelederen som eier produktstrategien for produktet eller produktene i sitt område, og har ansvar for at den treffer riktig nivå. Produktstrategien skal gi god styringsinformasjon. Derfor må informasjonen komme fra de som kjenner problemet, har foretatt løsningsvalg, og eventuelt bygget løsning. Dette er det i hovedsak teamene som gjør.
Produktområdelederen bidrar til å lage strategien sammen med teamene og andre fagpersoner i produktområdet, som tech-lead, legal-coach og gevinst-coach. De ulike teamene som jobber med ulike deler av det samme produktet, vil bidra til en og samme produktstrategi. De følger malen for produktstrategi. Det jobbes for tiden med ny versjon av malen. Det blir lagt ut lenke når den er klar.
Produktstrategien oppdateres jevnlig, blant annet i forbindelse med at teamet og rådgivere diskuterer den i produktgjennomgangene. Beslutningstakere, som eiermøtet, er ikke med på å lage strategien. De skal prioritere og ta beslutninger basert på den.
Hvordan lages produktstrategien?
I malen for produktstrategien stilles det krav til hva som skal være dokumentert før det satses videre på et produkt. Malen er basert på begreper som er kjent for team som jobber med produktutvikling: brukbarhet, gjennomførbarhet, verdi og levedyktighet.
Produktstrategien er delt opp i seks deler, som tilsvarer fasene i produktutviklingen. Til hver fase er det spørsmål som teamene må dokumentere at de har vurdert og analysert, som for eksempel:
Ulike spørsmål til ulike faser
I produktstrategimalen er spørsmålene samlet og strukturert etter hvilken fase det er relevant å adressere de ulike risikoene og temaene i. I alle fasene handler spørsmålene om hva vi bør lære om problemet eller produktet før vi kan gå videre. I første fase handler det kun om å forstå problemet. Da skal vi ikke tenke på løsning. Dokumentasjon av etterlevelse vil for eksempel ikke være relevant før vi har valgt en løsning.
Spørsmålene til de første fasene krever færre ressurser å gjennomføre, men er også veldig risikoreduserende. Når vi forstår problemet vi skal løse godt, reduserer vi risikoen for at vi utforsker, velger, og til slutt bygger, feil løsning. Derfor må vi bruke nok tid på å forstå problemet før vi går videre.
Selv om vi har gått inn i en ny fase, skal vi se oss tilbake og oppdatere svarene i de tidligere fasene etter hvert som vi lærer mer. Team som jobber med etablerte produkter, skal også svare på spørsmålene som ligger til de tidlige fasene. Det er fordi vi skal være så sikre som vi kan på at vi er på rett kurs for å løse problemet vi skal løse.
Hvordan brukes produktstrategien?
Produktstrategien skal brukes for styring i team, produktområde og eiermøte. Eierne av produktet skal lese og kjenne godt til produktstrategien for produktet de eier. De skal bruke den til å forstå produktet de skal ta beslutninger om.
Produktstrategien oppdateres jevnlig, og det er endringen i strategien siden forrige møte, som blir diskutert i eiermøte. Det er derfor viktig at den blir lest i forkant av hvert eiermøte, eller annet beslutningsforum.
Produktstrategiene skal være åpen for alle i NAV og kan også brukes til å:
Medvirkende