Retningslinje
Hva er NAVs produktutviklingsmodell?
Vi har utviklet en produktutviklingsmodell som skal hjelpe oss med å redusere risikoen for at vi bygger feil ting.
Innholdet kan være utdatert
Å drive med produktutvikling i en stor og kompleks offentlig organisasjon som NAV, er ikke alltid en lett øvelse. Digital produktutvikling har blitt en integrert del av forretningen, men styringsprosessene som omgir oss er ikke tilpasset moderne produktutvikling.
For å bringe styringsprosessene tettere på produktutviklingen, har vi utviklet en produktutviklingsmodell. Målet er at modellen skal hjelpe oss med å ta bedre beslutninger, som igjen bidrar til at vi kan lage bedre og mer treffsikre produkter og tjenester til brukerne våre.
Hvorfor trenger vi en produktutviklingsmodell?
I dag har vi en for høy risiko for å lage ting vi egentlig ikke trenger, eller utvikler på ting som ikke gir verdi eller gevinst, og som bør kastes. Dette har vi opplevd, og det fører til at brukerne får dårlige tjenester eller får tjenester de ikke egentlig har behov for.
Vi har identifisert noen årsaker til hvorfor det har blitt sånn:
Vi har behov for et felles språk for produktutvikling i NAV, og for å bygge en kultur der det er rom for å stoppe med det vi ikke har tro på.
Hvordan skal produktutviklingsmodellen løse dette?
Produktutviklingsmodellen skal hjelpe oss med å ta ned risikoen for at vi begynner å bygge, eller fortsetter å bygge, feil ting. Det er ikke et mål at modellen alltid skal lede til et nytt produkt. Det er vel så viktig at vi identifiserer og stopper tiltak som ikke gir verdi. Modellen er utviklet for å passe både til nye og etablerte produkter.
Modellen består av tre deler: Produktstrategi, produktgjennomgang og modenhetsskala. Sammen skal de bidra til å:
Produktstrategi skal gi bedre beslutningsgrunnlag
Produktstrategien er beslutningsgrunnlaget organisasjonen trenger for å ha mer opplyste diskusjoner og ta bedre beslutninger.
Den skal brukes som styringsinformasjon, og må derfor komme fra de som kjenner problemet, har foretatt løsningsvalg, og eventuelt bygget løsning. Les mer om produktstrategi.
Produktgjennomgang for å forbedre produktstrategien
Produktgjennomgang er en jevnlig dialog om produktstrategien mellom deltakere fra produktområdet og rådgivere som hentes fra utenfor produktområdet. Hensikten er å forbedre produktstrategien. Les mer om produktgjennomgang.
Modenhetsskalaen skal hjelpe oss til å stoppe opp
Modenhetsskalaen bygger på «tight-loose-tight» og illustrerer fasene et produkt beveger seg gjennom fra start til slutt. Skalaen har tydeligere beslutningspunkter der vi stopper opp for å vurdere om vi er på rett vei. Les mer om modenhetsskalaen.
Hvem skal bruke produktutviklingsmodellen?
Modellen skal støtte både produktutvikling og styring i NAV. Som styringsverktøy vil modellen hovedsakelig berøre ledere og eiere i NAV. De vil få styringsinformasjon ut av den.
Som produktutviklingsverktøy vil både produktområdene og selvstendige tverrfaglige team i IT bruke den. De skal lage produktstrategi og ha produktgjennomganger. I tillegg vil andre nøkkelpersoner med fagkompetanse bli berørt i form av å delta på produktgjennomganger. Det kan være folk innenfor områder som juss, teknologi, design, gevinst, økonomi med mer.
Hva er produktutviklingsmodellen ikke?
Produktutviklingsmodellen er en styrings- og prioriteringsmodell. Den er utviklet fordi organisasjonen må tilpasse seg rundt produktutviklingen, slik at NAV kan prioritere bedre i det store bildet. Det er derimot ikke en modell som sier noe om produktutviklingsprosessen som skjer i det enkelte team. Den sier ikke noe om:
Medvirkende