Guide
Situasjonsside
Målet med situasjonssidene på nav.no er å gjenskape et møte med veileder. Det vil si å gi best mulig informasjon ut fra en gitt situasjon.
Hva ville vi for eksempel fortalt en bruker som kom inn døren på et NAV-kontor og sa de var blitt alene med barn, eller at de har blitt syke?
- Hva trenger brukeren å vite om?
- Hvilke produkter, pengestøtter, tiltak og tjenester kan vi tilby?
- Hvilke andre aktører kan bidra med tjenester som NAV ikke tilbyr?
Dette er viktige spørsmål å stille seg for å gjøre innholdet på situasjonssiden mest mulig relevant og spisset. Når vi bygger opp informasjonen rundt situasjoner folk kjenner seg igjen i, blir det enklere å finne frem på nav.no, også for dem som ikke kjenner til NAVs produkter fra før.
Vi setter brukerne i førersetet ved å vise frem hele NAVs tilbud, på tvers av kapitler i lovverket og NAVs interne organisering.
Tips
Ved å sette produktene i konteksten av en livssituasjon blir det enklere for folk å forstå hva de kan ha rett til, og gjennom det å få hjelpen de har rett til fra NAV.
Dette støtter også regjeringens digitaliseringsstrategi, som blant annet sier at "ved å ta utgangspunkt i en livshendelse setter vi brukeren i sentrum.»
Tips
Har du spørsmål om bruk av situasjonssider? Ta kontakt med Team nav.no, så hjelper vi deg!
Eksempler på situasjonssider
Hvem er ansvarlig?
Kjernegruppene som har ansvar for et eller flere produkter som er presentert på siden, har sammen ansvar for situasjonssiden.
Innholdsstruktur
Innholdet på livssituasjonssiden er delt opp i meningsfulle underkapitler. Underkapitlene kan deles opp i undersituasjoner, eller i temaer ettersom hva som gir mening for den aktuelle livssituasjonen.
Ankerlenker til innholdsseksjoner
- Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet/seksjonen
- Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
- Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell. Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Bakgrunn
Elementer på siden
Header for livssituasjon

Headeren inneholder:
- Unikt piktogram for livssituasjonen
- «Dette kan du ha rett til» (situasjoner for innbyggere) eller "Dette må du som arbeidsgiver vite nå" (situasjoner for arbeidsgivere)
- Situasjonsnavnet
Innholdsmeny

Situasjonssiden har en innholdsmeny med snarvei til kapittelet den tilhører på siden.
Bakgrunn
Situasjonsbestemt informasjon eller lister med utdyping
Til situasjonsbestemt informasjon eller til ulike alternativer på samme nivå, bruker vi trekkspill (accordion). Det skal være minst to trekkspill i listen.

Utdyping av en prosess eller tema
Til nødvendig utdyping av en prosess eller tema, bruker vi les mer (read more). Dette brukes sparsomt på siden og til tydelig avgrensede tema.
For å tydeliggjøre innholdet i elementet best mulig for brukerne, bør lenketeksten være så konsis som mulig, for eksempel “Slik gjør du x”, “Slik beregner vi y“, “Dette regnes som inntekter”. Unngå formuleringen "Les mer om ...".
Vi bruker kun én les mer-komponent av gangen. Det skal være annet innhold, slik som brødtekst, mellom to les mer-komponenter.

Inngang til produkter som er relevante

De sentrale produktene i livssituasjonen legges som produktkort i «varehyllen».
Mindre aktuelle produkter kan settes inn i løpende tekst som mini-produktkort. Før du setter inn et produktkort bør du legge til en liten tekst som forklarer hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på produktet.
Bakgrunn
Inngang til tilgrensende situasjoner

Tilgrensende livssituasjoner kan lenkes til i løpende tekst med mini-livssituasjonskort. Før kortet bør det være tekst som forklarer hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på den livssituasjonen.
Bakgrunn
Inngang til tilbud fra andre aktører
Når det er aktuelt å henvise til andre aktører, kan vi gjøre det på to måter:
Bakgrunn
Video
Vurderer du bruk av video på siden? Les mer om retningslinjer, bruk og anbefalinger for bruk av video på nav.no her.
Metadata
Alle situasjonssider skal ha disse metadataene:
Metadataene legges inn i redaktørgrensesnittet i Enonic.
Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.
Designmal og publiseringssystem
Alle situasjonssider ligger i det sentrale publiseringssystemet. Malen forvaltes teknisk av Team nav.no slik at teamene ikke behøver å utvikle funksjonalitet eller vedlikeholde visuelt design og kode.
Bakgrunn
URL
Situasjonssiden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål:
nav.no/livssituasjon (eventuelt kortversjon av situasjonstittel der disse er lange) f.eks nav.no/syk-lenge
For andre målgrupper:
nav.no/målgruppe/livssituasjon f.eks nav.no/arbeidsgiver/syk-lenge
For andre språkvarianter:
nav.no/livssituasjon/språk .eks nav.no/syk-lenge/en
For både andre målgrupper og språkvarianter:
nav.no/målgruppe/livssituasjon/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/syk-lenge/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
- æ erstattes med a
- ø erstattes med o
- å erstattes med a
Bakgrunn
Medvirkende