Situasjonsside (sidetype)
Målet med situasjonssidene på nav.no er å gjenskape et møte med veileder. Det vil si å gi best mulig informasjon ut fra en gitt situasjon.
Hva ville vi for eksempel fortalt en bruker som kom inn døren på et NAV-kontor og sa de var blitt alene med barn, eller at de har blitt syke?
- Hva trenger brukeren å vite om?
- Hvilke produkter, pengestøtter, tiltak og tjenester kan vi tilby?
- Hvilke andre aktører kan bidra med tjenester som NAV ikke tilbyr?
Dette er viktige spørsmål å stille seg for å gjøre innholdet på livssituasjonssiden mest mulig relevant og spisset. Når vi bygger opp informasjonen rundt situasjoner folk kjenner seg igjen i, blir det enklere å finne frem på nav.no, også for dem som ikke kjenner til NAVs produkter fra før.
Vi setter brukerne i førersetet ved å vise frem hele NAVs tilbud, på tvers av kapitler i lovverket og NAVs interne organisering.
Ved å sette produktene i konteksten av en livssituasjon blir det enklere for folk å forstå hva de kan ha rett til, og gjennom det å få hjelpen de har rett til fra NAV.
Dette støtter også regjeringens digitaliseringsstrategi, som blant annet sier at "ved å ta utgangspunkt i en livshendelse setter vi brukeren i sentrum.»
Har du spørsmål om bruk av situasjonssider? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg!
Eksempler på situasjonssider
Er helt eller delvis alene med barn
Tar vare på noen som er syk eller skadet
Hvem er ansvarlig for innholdet?
Teamene og/eller styringsenheter som har ansvar for et eller flere produkter som er presentert på siden, har sammen ansvar for livssituasjonssiden.
Innholdsstruktur og ankerlenker
Innholdet på livssituasjonssiden er delt opp i meningsfulle underkapitler. Underkapitlene kan deles opp i undersituasjoner, eller i temaer ettersom hva som gir mening for den aktuelle livssituasjonen.
Ankerlenker til innholdsseksjoner
- Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet/seksjonen
- Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
- Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell. Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Header for livssituasjon

Headeren inneholder:
- Situasjonsnavnet
- «Dette kan du ha rett til» (situasjoner for innbyggere) eller "Dette må du som arbeidsgiver vite nå" (situasjoner for arbeidsgivere)
- Unikt ikon for livssituasjonen
Innholdsmeny

Livssituasjonssiden har en innholdsmeny med snarvei til kapittelet den tilhører på siden.
Inngang til produkter som er relevante (produktkort og varehylle)

De sentrale produktene i livssituasjonen legges som produktkort i «varehyllen» (feltet med grønn bakgrunn).
Mindre aktuelle produkter kan settes inn i løpende tekst som mini-produktkort. Før du setter inn et produktkort bør du legge til en liten tekst som forklarer hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på produktet.
Inngang til tilgrensende livssituasjoner (livssituasjonskort)

Tilgrensende livssituasjoner kan lenkes til i løpende tekst med mini-livssituasjonskort. Før kortet bør det være tekst som forklarer hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på den livssituasjonen.
Inngang til tilbud fra andre aktører
Når det er aktuelt å henvise til andre aktører, kan vi gjøre det på to måter:
I løpende tekst
Slik kan vi sette aktørens tilbud i kontekst eller i en kronologisk fremstilling av en prosess. Vi beskriver ikke andre aktørers tilbud i detalj, men gjør oppmerksom på at de finnes og lenker til relevant side på aktørens egne nettsider.
Formatet på lenken skal være [meningsbærende lenketekst][(domene)].

I feltet Andre som kan hjelpe
Her kan vi bruke kort for å vise frem komplimenterende tilbud som er relevante for brukere i denne situasjonen. Kortet skal ha:
- meningsbærende overskrift for tilbudet. Tittelen kan gjerne nevne tilbudet + aktøren, for eksempel Bostøtte fra Husbanken eller Foreldresupport fra Mental Helse.
- en kort ingress som beskiver tilbudet, typisk én setning
- kategori for tilbudet, for eksempel Pengestøtte fra Husbanken eller Rådgivingstjeneste fra Mental Helse
- lenke til aktuell side på aktørens nettsider

Metadata
Alle situasjonssider skal ha disse metadataene:
I Enonic blir metadataene ivaretatt ved å legge inn denne informasjonen i redaktørgrensesnittet.
Designmal og publiseringssystem
Alle livssituasjonssider ligger i det sentrale publiseringssystemet (per nå Enonic). Malen forvaltes teknisk av Team personbruker slik at teamene ikke behøver å utvikle funksjonalitet eller vedlikeholde visuelt design og kode.
URL
Livssituasjonssiden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål:
nav.no/livssituasjon (eventuelt kortversjon av situasjonstittel der disse er lange) f.eks nav.no/syk-lenge
For andre målgrupper:
nav.no/målgruppe/livssituasjon f.eks nav.no/arbeidsgiver/syk-lenge
For andre språkvarianter:
nav.no/livssituasjon/språk .eks nav.no/syk-lenge/en
For både andre målgrupper og språkvarianter:
nav.no/målgruppe/livssituasjon/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/syk-lenge/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
- æ erstattes med a
- ø erstattes med o
- å erstattes med a
Bidragsytere