Hopp til innhold

Guide

Situasjonsside

Målet med situasjonssidene på nav.no er å gjenskape et møte med veileder. Det vil si å gi best mulig informasjon ut fra en gitt situasjon.

Hva ville vi for eksempel fortalt en bruker som kom inn døren på et NAV-kontor og sa de var blitt alene med barn, eller at de har blitt syke?

  • Hva trenger brukeren å vite om?
  • Hvilke produkter, pengestøtter, tiltak og tjenester kan vi tilby?
  • Hvilke andre aktører kan bidra med tjenester som NAV ikke tilbyr?

Dette er viktige spørsmål å stille seg for å gjøre innholdet på situasjonssiden mest mulig relevant og spisset. Når vi bygger opp informasjonen rundt situasjoner folk kjenner seg igjen i, blir det enklere å finne frem på nav.no, også for dem som ikke kjenner til NAVs produkter fra før.

Vi setter brukerne i førersetet ved å vise frem hele NAVs tilbud, på tvers av kapitler i lovverket og NAVs interne organisering.

Tips

Ved å sette produktene i konteksten av en livssituasjon blir det enklere for folk å forstå hva de kan ha rett til, og gjennom det å få hjelpen de har rett til fra NAV.

Dette støtter også regjeringens digitaliseringsstrategi, som blant annet sier at "ved å ta utgangspunkt i en livshendelse setter vi brukeren i sentrum.»

Tips

Har du spørsmål om bruk av situasjonssider? Ta kontakt med Team nav.no, så hjelper vi deg!

Eksempler på situasjonssider

Hvem er ansvarlig?

Kjernegruppene som har ansvar for et eller flere produkter som er presentert på siden, har sammen ansvar for situasjonssiden.

Innholdsstruktur

Innholdet på livssituasjonssiden er delt opp i meningsfulle underkapitler. Underkapitlene kan deles opp i undersituasjoner, eller i temaer ettersom hva som gir mening for den aktuelle livssituasjonen.

Ankerlenker til innholdsseksjoner

  • Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet/seksjonen
  • Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
  • Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell. Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.

Bakgrunn

Elementer på siden

Header for livssituasjon

Header for situasjonen "Venter eller har nylig fått barn"

Headeren inneholder:

  • Unikt piktogram for livssituasjonen
  • «Dette kan du ha rett til» (situasjoner for innbyggere) eller "Dette må du som arbeidsgiver vite nå" (situasjoner for arbeidsgivere)
  • Situasjonsnavnet

Innholdsmeny

Innholdsmeny for situasjonen "Venter eller har nylig fått barn"

Situasjonssiden har en innholdsmeny med snarvei til kapittelet den tilhører på siden.

Bakgrunn

Situasjonsbestemt informasjon eller lister med utdyping

Til situasjonsbestemt informasjon eller til ulike alternativer på samme nivå, bruker vi trekkspill (accordion). Det skal være minst to trekkspill i listen.

Bilde av trekkspill/accodion-komponent

Utdyping av en prosess eller tema

Til nødvendig utdyping av en prosess eller tema, bruker vi les mer (read more). Dette brukes sparsomt på siden og til tydelig avgrensede tema.

For å tydeliggjøre innholdet i elementet best mulig for brukerne, bør lenketeksten være så konsis som mulig, for eksempel “Slik gjør du x”, “Slik beregner vi y“, “Dette regnes som inntekter”. Unngå formuleringen "Les mer om ...".

Vi bruker kun én les mer-komponent av gangen. Det skal være annet innhold, slik som brødtekst, mellom to les mer-komponenter.

Bilde av les mer/read more-komponent

Inngang til produkter som er relevante

Varehyllen gir inngang til fem produkter: svangerskapspenger, foreldrepenger, engangsstønad, barnetrygd og kontantstøtte

De sentrale produktene i livssituasjonen legges som produktkort i «varehyllen».

Mindre aktuelle produkter kan settes inn i løpende tekst som mini-produktkort. Før du setter inn et produktkort bør du legge til en liten tekst som forklarer hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på produktet.

Bakgrunn

Inngang til tilgrensende situasjoner

Brødtekst og kort som lenker videre til aktuelle tilgrensende situasjoner

Tilgrensende livssituasjoner kan lenkes til i løpende tekst med mini-livssituasjonskort. Før kortet bør det være tekst som forklarer hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på den livssituasjonen.

Bakgrunn

Inngang til tilbud fra andre aktører

Når det er aktuelt å henvise til andre aktører, kan vi gjøre det på to måter:

Slik kan vi sette aktørens tilbud i kontekst eller i en kronologisk fremstilling av en prosess. Vi beskriver ikke andre aktørers tilbud i detalj, men gjør oppmerksom på at de finnes og lenker til relevant side på aktørens egne nettsider.

Formatet på lenken skal være [meningsbærende lenketekst (domene)].

Inngang til tilbud fra andre aktører i løpende tekst
Eksempel på inngang til tilbud fra andre aktører i løpende tekst, hentet fra situasjonen "Trenger hjelp til å fullføre utdanning"

Her kan vi bruke kort for å vise frem komplimenterende tilbud som er relevante for brukere i denne situasjonen. Kortet skal ha:

  • meningsbærende overskrift for tilbudet. Tittelen kan gjerne nevne tilbudet + aktøren, for eksempel Bostøtte fra Husbanken eller Foreldresupport fra Mental Helse.
  • en kort ingress som beskiver tilbudet, typisk én setning
  • kategori for tilbudet, for eksempel Pengestøtte fra Husbanken eller Rådgivingstjeneste fra Mental Helse
  • lenke til aktuell side på aktørens nettsider
Inngang til andre aktører i seksjonen Andre som kan hjelpe
Eksempel på inngang til tilbud fra andre aktører hentet fra situasjonen "Venter eller har nylig fått barn"

Bakgrunn

Video

Vurderer du bruk av video på siden? Les mer om retningslinjer, bruk og anbefalinger for bruk av video på nav.no her.

Metadata

Alle situasjonssider skal ha disse metadataene:

Tittelen på situasjonen formuleres med verb, men uten pronomen, for eksempel "Vil registrere far eller mor" eller "Trenger tilrettelegging på skolen eller i barnehagen".

På den måten kan situasjonen settes inn i ulike kontekster, for eksempel Utvidet barnetrygd er aktuelt for deg som "Er helt eller delvis alene med barn".

Situasjonstitlene blir også enklere å skanne med blikket når ikke alle begynner med "Jeg".

Innholdstypen er "Situasjonsside".

Områdene:

  • Arbeid
  • Helse og sykdom
  • Familie og barn
  • Pensjon
  • Sosiale tjenester og veiledning
  • Hjelpemidler og tilrettelegging

Situasjonen skal knyttes til minimum ett område. Den kan knyttes til flere hvis det er aktuelt.

Situasjonen vil vises på alle områdesider der den er aktuell.

Dette er målgruppene på nav.no:

  • Privatperson
  • Arbeidsgiver
  • Samarbeidspartner (flere undergrupper)

Situasjonen skal kun ha én målgruppe.

Merking av hvilket språk artikkelen er skrevet på:

  • Norsk (bokmål)
  • Norsk (nynorsk)
  • Engelsk
  • Eventuelt andre språk

Ingressen skal være kort og brukes på situasjonskortet på områdesidene.

Dette er eierkategoriene:

  • Arbeidsavdelingen
  • Arbeidsavdelingen / Seksjon for arbeid og helse
  • Arbeidsavdelingen / Seksjon for arbeidsgivertjenester
  • Arbeidsavdelingen / Seksjon for arbeidsmarkedstiltak
  • Arbeidsavdelingen / Seksjon for arbeidsoppfølging
  • Arbeidsavdelingen / Nav kontaktsenter styringsenhet
  • Avdeling for brukeropplevelse
  • Avdeling for mennesker og organisasjon
  • Direktoratet
  • Juridisk avdeling
  • Kommunikasjonsavdelingen
  • Kunnskapsavdelingen
  • Kunnskapsavdelingen / Statistikkseksjonen
  • Nav klageinstans
  • Teknologiavdelingen
  • Velferdsavdelingen
  • Velferdsavdelingen / Seksjon for hjelpemidler og tilrettelegging
  • Velferdsavdelingen / Seksjon for sosiale tjenester
  • Velferdsavdelingen / Hjelpemidler og tilrettelegging styringsenhet
  • Ytelsesavdelingen
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for arbeidsavklaringspenger
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for arbeidsytelser
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for familieytelser
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for helseytelser
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for kontroll og internasjonalt
  • Ytelsesavdelingen / Seksjon for pensjon og uføretrygd
  • Ytelsesavdelingen / Arbeid og ytelser styringsenhet
  • Ytelsesavdelingen / Familie- og pensjonsytelser styringsenhet
  • Ytelsesavdeling / Nav kontroll
  • Økonomi- og styringsavdelingen

Situasjonen skal minimum ha én eier. Den kan ha flere hvis det er aktuelt.

Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.

Hvis innholdet forvaltes av noen andre enn eieren, skal det markeres hvem som forvalter det. Det er disse kategoriene:

  • Arbeidslivssenter
  • Digisos
  • Fylke
  • Hjelpemiddelsentralen
  • Kjernegruppe arbeid
  • Kjernegruppe ekspertbistand
  • Kjernegruppe familie
  • Kjernegruppe hjelpemidler
  • Kjernegruppe medlemskap
  • Kjernegruppe oppfølging
  • Kjernegruppe ortopediske hjelpemidler
  • Kjernegruppe pensjon
  • Kjernegruppe sosiale tjenester
  • Kjernegruppe språktolk
  • Kjernegruppe sykepenger
  • Kjernegruppe tiltak
  • Kjernegruppe tiltakspenger
  • Kjernegruppe uføretrygd
  • Kjernegruppe yrkesskade
  • Kjernegruppe AAP
  • Team Min side
  • Team nav.no
  • Innholdsteam arbeidsgivertjenester

Det kan være flere som forvalter innholdet sammen.

Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.

Metadataene legges inn i redaktørgrensesnittet i Enonic.

Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.

Designmal og publiseringssystem

Alle situasjonssider ligger i det sentrale publiseringssystemet. Malen forvaltes teknisk av Team nav.no slik at teamene ikke behøver å utvikle funksjonalitet eller vedlikeholde visuelt design og kode.

Bakgrunn

URL

Situasjonssiden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.

For personbruker og på bokmål:

nav.no/livssituasjon (eventuelt kortversjon av situasjonstittel der disse er lange) f.eks nav.no/syk-lenge

For andre målgrupper:

nav.no/målgruppe/livssituasjon f.eks nav.no/arbeidsgiver/syk-lenge

For andre språkvarianter:

nav.no/livssituasjon/språk .eks nav.no/syk-lenge/en

For både andre målgrupper og språkvarianter:

nav.no/målgruppe/livssituasjon/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/syk-lenge/en

Norske bokstaver i URL

Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.

  • æ erstattes med a
  • ø erstattes med o
  • å erstattes med a

Bakgrunn

Medvirkende

TeamNav.no

Innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen

Logg inn med Nav SSO