Farger: funksjon og identitet på nav.no

5. juni 2024
Skjermbilde fra NAVs designmanual som viser de opprinnelige fargene i NAVs visuelle identitet.
Opprinnelige hovedfarger, støttefarger og ekstrafarger i NAVs visuelle identitet.Kilde: NAVs designmanual, retningslinjer for elektroniske medier, 2006.
Skjermbilder av forsiden til nav.no fra 2006-2024
Ulike versjoner av forsiden til nav.no siden 2006
Brandfilter, en tabell som viser retningslinjer for visuell formgivning på nav.no. Rad 1: Visuelt - Form og farge. Kolonne 1: Empatisk. Vi kjenner brukernes situasjon og møter dem med empati. Menneskelig (men profesjonell), Behagelig (ikke vennskapelig), Balansert (men ikke uniformt), Relevant (ikke overformidling). Vi bruker behagelige farger, gode kontraster og myke former. Layouten er balansert og rolig. Vi overdriver ikke bruken av virkemidler, men er tilpasset situasjonen. Kolonne 2: Tillitsfull. Vi stoler på våre brukere og jobber aktivt for å fortjene deres tillit. Informativt (ikke komplekst), Strukturert (ikke rigid), Kvalitet (ikke eksklusiv), Enkel (ikke banal). Det visuelle hierarkiet er logisk, strukturert og systematisk. Visuelle elementer er informative og gjør det enklere å forstå innholdet og utføre oppgavene. Formspråket er konsistent og elementene er gjennomarbeidet og av høy kvalitet. Kolonne 3: Utforskende. Vi drives av å kunne gi brukerne enklere og bedre tjenester. Inspirerende (ikke grensesprengende), Organisk (ikke maksimalistisk), Tidløst (men moderne), Levende (ikke kaotisk). Stiluttrykket er oppdatert og relevant, uten å være “siste skrik”. Visuelle virkemidler bidrar til å løfte opplevelsen til bedre enn forventet. Vi bruker visuelle virkemidler som beriker og gir innholdet liv.
Brandfilter for nav.no
Fargene og deres semantiske roller i designsystemet Aksel
Grunnfargene som ble definert i 2006 lever videre i designsystemet Aksel i dag.
Fargesirkel med analog harmoni uthevet
Analoge farger er de som ligger ved siden av hovedfargen på fargehjulet, som vist her. Disse nyansene skaper et harmonisk, helhetlig utseende.
Den nye fargepaletten bestående av identitetsfarger, gråtoner, funksjonelle farger.
Ny fargepalett som er i utvikling
Prototype av produktside med nye farger
Prototype av produktside med oppdatert fargepalett
Publisert: 5. juni 2024