Hopp til innhold
Aksel

Søk

Ctrl+K for å søkeEsc for å lukke

Aksel

Designsystemet
God praksisBloggen

Forbedret flyt for henvendelser til Nav

Kontaktsenteret får omtrent 60.000 henvendelser i meldingstjenestene «Skriv til oss» og «Beskjed til oss» hver måned. I vinter har Team nav.no og Nav kontaktsenter samarbeidet om en ny og forbedret flyt for de ulike henvendelsene.

26. februar 2025
Tuva Sverdstad

Bakgrunn

«Skriv til oss»-meldingene er henvendelser som skal besvares av kontaktsenteret, mens «Beskjed til oss»-meldingene er henvendelser som egentlig skal til andre deler av Nav.

Eksempler på “Beskjed til oss”-henvendelser kan være klager på arbeidsmarkedstiltak, meldinger om endring når man får en ytelse eller endring av time på Nav-kontor. Disse meldingene har til nå blitt håndtert av kontaktsenteret i fravær av dedikerte løsninger.

«Beskjed til oss»-meldingene var utfordrende for brukerne å sende. I disse tilfellene trenger Nav ulik informasjon, men akkurat hva Nav trenger var vanskelig å gjette og/eller huske å få med i fritekstfeltet i innboksløsningen. Kontaktsenteret måtte derfor ofte sende melding tilbake til brukeren og be om mer informasjon.

Innsiktsarbeidet vi gjorde i høst viste at brukerne slet med å velge riktig kanal for henvendelsen sin. De to kontaktkanalene ga også treff på samme ord i søkemotorene, slik at det ble litt vilkårlig hvor brukerne havnet. Trafikken viste at brukerne ble gående i ring mellom de to sidene, og en tredjedel av henvendelsene ble sendt i feil kanal.

Tre hyppig brukte søketermer som leder til både «Skriv til oss» og «Beskjed til oss»

I vinter har Team personbruker og Nav kontaktsenter samarbeidet å utvikle en ny flyt for disse meldingene. Målet er bedre brukeropplevelse og mer presis sortering av henvendelsene, slik at de blir litt enklere å håndtere for Nav kontaktsenter.

Arbeidet vil også gi oss bedre oversikt over volumet av ulike typer henvendelser, slik at Nav kan utvikle egne løsninger for denne typen brukeroppgaver. Det vil spare Nav kontaktsenter og andre deler av Nav for mye manuelt og tidkrevende arbeid. Ikke minst vil det gi en mye bedre brukeropplevelse.

Hvordan blir flyten forbedret?

«Skriv til oss»-meldingene

Vi rendyrker inngangene til «Skriv til oss» slik at det blir tydeligere at disse skal brukes hvis du har spørsmål til Nav. På Kontakt oss-siden var det tidligere to separate innganger - en til «Beskjed til oss» og en til «Skriv til oss». For brukerne var det vanskelig å avgjøre hvilken inngang som ble riktig for henvendelsen deres.

Kontakt oss-siden med inngang til både «Send beskjed» og «Spørsmål til oss»

Nå blir det kun én inngang, og kun én landingsside. Det gjør det enklere for brukerne å treffe riktig, og fjerner forvirringen når man kommer inn via søkemotor.

Kontakt oss-siden med én inngang til «Skriv til oss»

På Skriv til oss-siden blir det to ulike valg:

  • «Melde fra om endring i saken» min er lagt inn som et eget valg inntil videre, som et sikkerhetsnett. Vi vet at en stor andel av henvendelsene gjelder meldinger om endringer. I den nye flyten får imidlertid endringsmeldingene direkte inngang fra de ulike produktsidene og innloggede sider, og vi regner med at dette vil bli hovedinngangen til å melde om endringer. Vi vil følge med på bruken av denne inngangen og eventuelt fjerne den igjen hvis den er lite brukt på Skriv til oss-siden.
  • «Få svar på spørsmål» er inngangen til dialogkanalen. Her har vi jobbet med temainndelingen slik at den vil få kun ett nivå. Tidligere ekstranivåer var lagt inn på grunn av Navs interne organisering, og disse var ikke nødvendigvis intuitive for brukerne.
Skriv til oss-siden leder videre til temavalg for spørsmålene

Vi har testet inngangene til «Skriv til oss» med klikktesting for å se om de var tydelige for brukerne. Ønsket resultat var at flere enn dagens 67 % valgte riktig inngang for ulike typer henvendelser.

I klikktester gjort med den nye flyten, valgte 71% riktig inngang. Ettersom brukerne i klikktester blir bedt om å sette seg inn i en hypotetisk situasjon, tror vi den nye flyten vil ha enda bedre suksessrate når den går på luften, og folk vil velge inngang etter sine reelle spørsmål og behov.

Denne veien inn, via Kontakt oss-siden, vil også benyttes av langt færre brukere enn tidligere. Majoriteten av brukerne vil bruke innganger i kontekst på andre sider på nav.no. Da vil de komme direkte til riktig postkasse.

1.500 færre «Beskjed til oss»-henvendelser per måned

Vi har kartlagt henvendelsestypene som ble sendt via «Beskjed til oss». Dette er beskjeder som ikke skal til kontaktsenteret, men til andre deler av organisasjonen. Totalt fant vi 23 ulike typer beskjeder.

10 av disse har fått, eller vil snart få, dedikerte løsninger, slik at de ikke sendes via Beskjed til oss lenger. Det gjelder:

  • Klage på arbeidsmarkedstiltak
  • Dokumentere at man får minst 50 % uføretrygd fra et annet EØS-land
  • Gi beskjed om privat avtale om barnebidrag
  • Be om at Skatteetaten krever inn bidragsforskudd
  • Uttalelse i bidragssak
  • Søke om at Nav betaler de første 16 dagene med sykepenger
  • Melding om sykdom fra selvstendig næringsdrivende og frilansere
  • Si opp sykepengeforsikring
  • Melde feil i premiegrunnlaget for sykepengeforsikring
  • Frita Nav fra taushetsplikten

De nye klageskjemaene er utviklet av Team klage, mens de øvrige skjemaene utvikles av Team Fyll Ut - Send Inn. Takk for veldig godt samarbeid til alle involverte!

Dette vil bety omtrent 1.500 færre henvendelser i «Beskjed til oss» per måned, og en bedre brukeropplevelse der brukerne får tydelige felter å fylle ut slik at all relevant informasjon blir med. Disse henvendelsene vil nå gå direkte til behandlende enhet med strukturerte data.

Tidligere flyt: Fra siden om forsikring- sykepenger til siden Skriv til oss, til siden Skriv til oss om helse og sykdom, til innboksen, videre dialog mellom kontaktsenteret og brukeren før videresending til saksbehandling. Ny flyt: fra siden om forsikring- sykepenger til eget skjema som sendes direkte til saksbehandling

Mål om flere løsninger for direkte innsending

Flere av henvendelsestypene vil imidlertid fortsatt sendes via «Beskjed til oss» fordi det per i dag ikke finnes dedikerte skjema eller andre løsninger for å sende inn informasjonen direkte til aktuell enhet i Nav. Målet på sikt er at alle disse henvendelsene vil gå direkte til aktuell enhet i Nav, slik at «Beskjed til oss» kan avvikles som kanal.

«Beskjed til oss» får ikke lenger en egen landingsside. Isteden vil «Beskjed til oss» deles opp i et antall dedikerte postkasser som lenkes direkte til i de aktuelle kontekstene. I disse tilfellene kommer brukeren rett til riktig postkasse og slipper å ta stilling til type henvendelse eller temavalg.

Tidligere flyt: Fra siden om barnetrygd til siden Skriv til oss, til siden Skriv til oss om familie og barn, til innboksen, videre dialog mellom kontaktsenteret og brukeren før videresending til saksbehandling. Ny flyt: fra siden om barnetrygd til egen innboks for å melde endringer når man får barnetrygd, kontaktsenteret sender meldingen videre til saksbehandling

Som en støtte til brukerne mens disse meldingene fortsatt sendes i fritekst via «Beskjed til oss», vil de nye postkassene inneholde tydelig informasjon om hva som må være med i meldingen. Det håper vi bidrar til flere komplette meldinger i første runde, og spart tid for både brukerne og Nav.

Innboks for å melde endringer med informasjon om hva som må være med i ulike henvendelser

Oversikt over de nye postkassene i «Skriv til oss» og «Beskjed til oss» med lenker og bruksområder: Dialogkanalene «Still et spørsmål» og «Beskjed til oss»

Hva skjer videre?

Fremover vil en og en produktside lenkes til riktige innbokser. Når alle disse lenkene er på plass, vil vi etablere den nye, generiske inngangen til «Skriv til oss» fra Kontakt oss-siden.

Vi vil følge med på bruken av innboksene og henvendelsene som kommer til kontaktsenteret, og eventuelt justere tekster eller flyt hvis det er behov for det.

Målene er:

  • Høyere andel «Skriv til oss»- og «Beskjed til oss»-meldinger i riktig kanal
  • Færre meldinger per dialog (mellom kontaktsenter og bruker)
  • Færre arbeidstimer brukt hos NKS for å behandle «Skriv til oss»- og «Beskjed til oss»-meldinger
  • Lavere antall «Beskjed til oss»-meldinger, forutsatt at henvendelsestyper flyttes ut av «Beskjed til oss» og over i annen løsning
  • Høyere brukertilfredshet med «Skriv til oss» og «Beskjed til oss»

Nav bør utvikle egne løsninger for de gjenstående «Beskjed til oss»-henvendelsene

Vi vet at det er svært mange «Beskjed til oss»-henvendelser. Den nye flyten gir oss konkrete tall på volumet av disse. Det vil gi et godt grunnlag for at Nav kan utvikle egne løsninger for de resterende «Beskjed til oss»-henvendelsene. Det vil ha store fordeler, og bør prioriteres.

Fordeler:

  • Bedre brukeropplevelse: Det blir tydelig for brukerne hvilken informasjon Nav trenger, og de vil få tilpassede skjemafelter for å oppgi dataene
  • Nav får fullverdige data: Både brukerne og Nav slipper flere runder med datainnhenting
  • Nav får strukturerte data: Dataene blir sendt inn på riktig format og i egne felter, klare til videre behandling
  • Dataminimering: Nav får ikke inn mer data enn vi har behov for
  • Dataene kommer raskt og direkte inn i saksbehandlingsløsninger, slik at kontaktsenteret slipper å bruke tid på å være manuelt postmottak

Bidragsytere

Tuva Sverdstad,
Kari Breidal,
Kjersti Mosli,
Kristin Øhlckers,
Martin Berglund

Publisert: 26. februar 2025