Dialogkanalene «Still et spørsmål» og «Beskjed til oss»
«Still et spørsmål» og «Beskjed til oss» er skriftlige kanaler der brukeren logger inn og skriver en melding til Nav. De får svar i løpet av noen arbeidsdager.
Innboksløsningen er bygget i Salesforce og forvaltes av NKS Støtteteam.
Still et spørsmål
Dialogkanalen «Still et spørsmål» brukes til spørsmål som skal besvares av kontaktsenteret.
Det er 7 tema:
Arbeid
Helse og sykdom
Bor eller jobber i utlandet
Familie og barn
Pensjon
Hjelpemidler og tilrettelegging
Ufør
Kontakt oss-siden og kontaktmodulen i bunnen av sider på nav.no gir inngang til disse temavalgene. De kan også lenkes til fra åpne eller innloggede sider på nav.no i forbindelse med generelle spørsmål.
I tillegg, er det 2 undertema som ikke vises i temaoversikten:
Andre hjelpemidler (hjelpemidler som forvaltes av NAY)
Pleiepenger for sykt barn
Disse lenkes til i relevante kontekster, slik som produktsider og innloggede løsninger for disse produktene. Kontaktsenteret bruker også disse til egne køer internt.
Lenker til innboksene
Sider i Enonic bruker egne, interne lenker til innboksene.
Andre hjelpemidler https://innboks.nav.no/s/skriv-til-oss?category=Andre-hjelpemidler
Pleiepenger for sykt barn https://innboks.nav.no/s/skriv-til-oss?category=Pleiepenger
Beskjed til oss
Dialogkanalen «Beskjed til oss» brukes til innsending av beskjeder som ikke er produktspesifikke og/eller som gjelder på tvers av produkter. Kontaktsenteret sender disse henvendelsene videre til relevant(e) enhet(er).
For innsending av produktspesifikke beskjeder eller søknader, skal det benyttes egne løsninger eller skjema.
«Beskjed til oss» må bare brukes når det er helt nødvendig
Kontaktsenteret får omtrent 60.000 henvendelser i meldingstjenestene «Skriv til oss» og «Beskjed til oss» hver måned. «Skriv til oss»-meldingene er henvendelser som skal besvares av kontaktsenteret, mens «Beskjed til oss»-meldingene er henvendelser som egentlig skal til andre deler av Nav.
«Beskjed til oss»-meldingene skaper mye manuelt arbeid, som er tidkrevende for både kontaktsenteret og andre deler av Nav. I dag kommer det alt for mange henvendelser til kontaktsenteret via denne kanalen, i fravær av dedikerte løsninger. Det er derfor viktig at alle team har et bevisst forhold til når denne kanalen skal benyttes og ikke, og at det jobbes aktivt med å etablere dedikerte løsninger som går rett til riktig enhet.
Disse innboksene brukes når folk skal gi beskjed om endringer i situasjonen sin mens de får et produkt. Det er ulike innbokser for ulike produkter eller produktgrupper, og det skal lenkes direkte til aktuell innboks.
I selve innboksen kan det være ekstrainformasjon om hvilke informasjonselementer som skal være med i henvendelsen. For eksempel at meldinger om ny arbeidsgiver skal inneholde oppstartsdato og stillingsprosent. Det øker sjansen for at henvendelsen inneholder all nødvendig informasjon, og kan sendes direkte videre.
Innbokser med lenker
Sider i Enonic bruker egne, interne lenker til innboksene.
Fra andre applikasjoner lenkes det direkte.
Meld fra om endring - AFP i offentlig sektor https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-AFP-offentlig
Meld fra om endring - Alderspensjon https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-alderspensjon
Meld fra om endring - Arbeidsavklaringspenger (AAP) https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-aap
Meld fra om endring - Barnetrygd og utvidet barnetrygd https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-barnetrygd
Meld fra om endring - Bidragsforskudd eller ektefellebidrag https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-bidrag
Meld fra om endring - Dagpenger https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-dagpenger
Meld fra om endring - Foreldrepenger, svangerskapspenger eller engangsstønad https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-foreldre
Meld fra om endring - Frivillig yrkesskadetrygd https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-yrkesskadetrygd
Meld fra om endring - Grunnstønad eller hjelpestønad https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-grunn-og-hjelpestonad
Meld fra om endring - Kontantstøtte https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-kontantstotte
Meld fra om endring - Omsorgsstønad eller fosterhjemsgodtgjørelse https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-omsorg-fosterhjem
Meld fra om endring - Overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, stønad til skolepenger og tilleggsstønader til enslig mor eller far https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-enslig
Meld fra om endring - Pleiepenger, omsorgspenger eller opplæringspenger https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-sykdom-familien
Meld fra om endring - Støtte til gjenlevende https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-gjenlevende
Meld fra om endring - Supplerende stønad for personer over 67 år med kort botid i Norge https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-supplerende-stonad-over-67
Meld fra om endring - Supplerende stønad for uføre flyktninger under 67 år https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-supplerende-stonad-flyktninger
Meld fra om endring - Sykepenger eller reisetilskudd https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-sykepenger
Meld fra om endring - Tilleggsstønader https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-tilleggsstonader
Meld fra om endring - Tiltakspenger https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-tiltakspenger
Meld fra om endring - Uføretrygd https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-uforetrygd
Meld fra om endring - Ventelønn https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-ventelonn
Meld fra om endring - Vurdering av arbeidsevne https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Endring-arbeidsevne
Inngang til å melde fra om endringer kan være fra:
Produktsiden, i kapittelet «Meld fra om endringer»
Innlogget side. Inngangen må tydelig merkes med at det gjelder melding om endring når man får produktet. Det kan gjerne også lenkes til produktsiden med oversikt over hvilke endringer som skal meldes fra om.
Trekke en søknad
Disse innboksene brukes når folk skal gi beskjed om at de vil trekke en søknad de har sendt inn. Det er ulike innbokser for de ulike områdene, og det skal lenkes direkte til aktuell innboks.
Innbokser med lenker
Sider i Enonic bruker egne, interne lenker til innboksene.
Fra andre applikasjoner lenkes det direkte.
Trekke en søknad - Arbeid https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Trekke-soknad-arbeid
Trekke en søknad - Helse og sykdom https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Trekke-soknad-helse
Trekke en søknad - Bor eller jobber i utlandet https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Trekke-soknad-utland
Trekke en søknad - Familie og barn https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Trekke-soknad-familie
Trekke en søknad - Pensjon https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Trekke-soknad-pensjon
Trekke en søknad - Hjelpemidler og tilrettelegging https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Trekke-soknad-hjelpemidler
Trekke en søknad - Ufør https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Trekke-soknad-ufor
Inngangen til å trekke en søknad kan være fra:
Produktsiden. Opprett et eget underkapittel «Trekke en søknad» i kapittelet «Søke, ettersende eller klage». Se innholdsstruktur for pengestøtter.
Innlogget side, i tilknytning til innsendt søknad. Inngangen må tydelig merkes med at det gjelder trekk av søknad.
Hvis det er mulig å endre innsendte søknader, må det også lenkes dit, slik at forskjellen på å endre og å trekke en søknad er tydelig for brukerne.
Gi beskjed (midlertidig kategori)
Inngangene til disse ligger i kontekst på produktsiden og eventuelle andre aktuelle sider, og vil erstattes med innganger til dedikerte skjema fremover.
Disse innboksene brukes til eksisterende, produkt- eller temaspesifikke henvendelser som enda ikke har fått eget skjema. De skal ikke brukes i nye tilfeller, og vil avvikles så snart det finnes nye løsninger for disse henvendelsene.
Innbokser med lenker
Sider i Enonic bruker egne, interne lenker til innboksene.
Fra andre applikasjoner lenkes det direkte.
Gi beskjed - Be om bekreftelse på trygdeavgift https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Beskjed-trygdeavgift
Gi beskjed - Sykepenger (sende inn informasjon om utdanning i forbindelse med søknad om sykepenger og be om vurdering av friskmelding til arbeidsformidling) https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Beskjed-sykepenger
Gi beskjed - Menerstatning (be om engangsutbetaling) https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Beskjed-menerstatning
Gi beskjed - AFP i offentlig sektor (be om manuell beregning) https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Beskjed-AFP-offentlig
Gi beskjed - AFP i privat sektor (gi beskjed om man sier fra seg eller beholder retten til AFP) https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Beskjed-AFP-privat
Gi beskjed - Fullmakt til lege https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss?category=Beskjed-fullmakt-lege
Avtale eller endre time på Nav-kontor https://innboks.nav.no/s/beskjed-til-oss??category=Beskjed-kontor
Inngangene til disse ligger i kontekst på produktsiden og eventuelle andre aktuelle sider, og vil erstattes med innganger til dedikerte skjema fremover.
Medvirkende
Tuva Sverdstad, Kristin Øhlckers, Kari Breidal
Innspill til artikkelen
Logg inn med Nav SSO for å gi innspill til artikkelen