Produkt (innholdstype)

Oppdatert 13. juni 2022
  • Det reduserer usikkerhet for innbyggerne og øker sjansen for at de får all viktig informasjon.
  • Én side per produkt bedrer søket vårt, både internt på nav.no og hos søkemotorene.
  • Kontaktsenteret får én lenke å dele med innbyggere når de har tipset om en konkret stønad eller tjeneste.
  • Det gjør det mulig å bruke produktene våre som «byggeklosser» på nav.no, slik at vi kan sette dem sammen på ulike måter i ulike kontekster. For eksempel for en livssituasjon eller per område eller per produkttype. Det muliggjør ulike typer navigasjon og ulike innfallsvinkler til innholdet på nav.no.
  • Det gir enklere forvaltning og bedre oversikt over innhold og ansvar internt.
  • En mest mulig felles oppbygging av struktur når NAV forklarer hvert enkelt produkt gjør det enklere for innbyggere å vite hvilke seksjoner på siden de kan forvente å finne det de leter etter. (Se “Forslag til innhold”)
  • Innbyggerne finner raskere frem på egenhånd uten hjelp slik at Kontaktsenteret kan få frigjort tid til å håndtere mer komplekse henvendelser.
  • Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet
  • Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
  • Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell (Navet). Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
  • Produktnavnet
  • Produkttype (f.eks «Pengestøtte», «Rådgiving» eller «Kurs»)
  • Unikt piktrogram for produktet
  • Barnet er født før 1. oktober 2021
  • Barnet er født etter 1. oktober 2021
  • Informasjon om type produkt (f.eks «Pengestøtte» eller «Råd og veiledning»)
  • Område (f.eks «Familie» eller «Helse og sykdom»)
  • Målgruppe (Privatperson, Arbeidsgiver eller Samarbeidspartner)
  • Språk (Bokmål, nynorsk, samisk, engelsk eller eventuelle andre språk)
  • Relevante produktdetaljer (saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og/eller satser) Når disse detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises produktet i relevante oversikter.
  • Kort ingress som brukes på produktkort.
  • Sikrer deg inntekt når du må være borte fra jobb fordi barnet ditt er sykt.
  • Dekker utgifter til studieavgift, semesteravgift og eksamensgebyr når du tar utdanning og er alene med barn.
  • æ erstattes med a
  • ø erstattes med o
  • å erstattes med a
  • Produktsidemal i designsystemet
  • Feil i utgående lenker
  • Manglende tekst eller innhold i elementer
  • Innhold som er i strid med retningslinjer for universell utforming.
  • Avpubliser alle gamle sider som skal erstattes og sett opp gode redirects. I e-læringen "Publisering på nav.no for sentrale enheter" er det en huskeliste for når du skal publisere en ny produktside - for produktområder/team. Ta kontakt med nav.no-redaksjonen hvis det gjelder sider i Enonic.
  • Gi beskjed til kontaktsenteret i god tid slik at de kan oppdatere lenker i sitt materiell
  • Sjekk om lenker i brev til brukere berøres og endre eventuelt disse
  • Gjennomfør nye målinger for å se effekten av endringene
  • Sett av tid til å forvalte innholdet, f.eks jevnlige redaksjonsmøter, årshjul og/eller faste målinger eller spørreundersøkelser
  • Sett opp en kanal der kontaktsenteret kan melde inn behov og tilbakemeldinger