Produkt (innholdstype)
Oppdatert 13. juni 2022Et produkt er en stønad, en tjeneste eller et hjelpemiddel - noe man kan få fra NAV. Produktsiden samler all informasjon om stønaden, tjenesten eller hjelpemiddelet. Alle produkter skal ha en produktside.
Produktsiden samler all informasjon om stønaden eller tjenesten slik at innbyggere slipper å hoppe rundt for å samle informasjon.
- Det reduserer usikkerhet for innbyggerne og øker sjansen for at de får all viktig informasjon.
- Én side per produkt bedrer søket vårt, både internt på nav.no og hos søkemotorene.
- Kontaktsenteret får én lenke å dele med innbyggere når de har tipset om en konkret stønad eller tjeneste.
- Det gjør det mulig å bruke produktene våre som «byggeklosser» på nav.no, slik at vi kan sette dem sammen på ulike måter i ulike kontekster. For eksempel for en livssituasjon eller per område eller per produkttype. Det muliggjør ulike typer navigasjon og ulike innfallsvinkler til innholdet på nav.no.
- Det gir enklere forvaltning og bedre oversikt over innhold og ansvar internt.
- En mest mulig felles oppbygging av struktur når NAV forklarer hvert enkelt produkt gjør det enklere for innbyggere å vite hvilke seksjoner på siden de kan forvente å finne det de leter etter. (Se “Forslag til innhold”)
- Innbyggerne finner raskere frem på egenhånd uten hjelp slik at Kontaktsenteret kan få frigjort tid til å håndtere mer komplekse henvendelser.
Eksempler på produktsider
Ansvarlig
Produktteam / innholdseier har ansvaret for sine egne produktsider.
Innholdsstruktur og ankerlenker
Innholdet på produktsiden er delt opp i meningsfulle underkapitler.
Samme type innhold om ulike produkter bør, så langt det er fornuftig, bruke mest mulig like titler og inndeling av innhold. Teamet strukturerer innholdet slik det er mest hensiktsmessig å strukturere det for det aktuelle produktet.
Du kan ta utgangspunkt i forslaget til innholdsstruktur og justere den slik det er mest hensiktsmessig det for det aktuelle produktet.
Ankerlenker til innholdskapitler
- Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet
- Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
- Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell (Navet). Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Eksempel: kapittel om utbetalingsinformasjon har ankerlenke nav.no/produktnavn#utbetaling, enten tittelen på kapittelet er «Når utbetales pengene?» eller noe annet, og om tittelen endres.
Produktheader
Inneholder
- Produktnavnet
- Produkttype (f.eks «Pengestøtte», «Rådgiving» eller «Kurs»)
- Unikt piktrogram for produktet
Innholdsmeny
Produktsiden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende kapittel på siden. Her kan det også legges inngang til søknad eller annen relevant handlingsdriver for produktet.
Lenkemeny (hvis relevant)
Lenker til andre sider med støtteinformasjon, for eksempel inngang til lovtekst om produktet eller sentral klageinformasjon. Lenkemenyen kan brukes til å lenke til denne typen tilleggsinformasjon som ikke er dekket på produktsiden.
Inngang til sentrale situasjoner
Mikro-produktkort med inngang til situasjoner der produktet er sentralt settes i bunnen av Kort om-seksjonen.
Før kortet bør det være en innledning, slik som "[Produkt] er aktuelt for deg som".
Inngang til andre situasjoner, produkter eller verktøy (hvis relevant)
Minikort med inngang til andre produkter eller relevante situasjoner kan settes inn i løpende tekst. Før kortet bør det være tekst som setter det i kontekst - hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette produktet eller denne situasjonen?
Du kan også bruke minikort som inngang til kalkulatorer eller veivisere.
Hva er situasjonen din? / filter (hvis relevant)
Tilpasningsfunksjonen tar utgangspunkt i innbyggerens situasjon, og gjør det mulig for innbyggere å tilpasse innholdet på siden til sin situasjon ved å filtrere bort situasjoner som ikke er relevante.
Hvis brukeren ikke gjør noen valg i filteret, vises alt innhold på siden.
Bare én boks
Vi bruker bare én «Hva er situasjonen din»-boks per produktside. Denne boksen har blå kant og skal plasseres rett etter «Kort om»-kapittelet. Boksen skal ikke plasseres i et innholdsfelt, men er en selvstendig boks.
Mulighet for flere spørsmål og alternativ
Hva er situasjonen din-boksen kan inneholde flere spørsmål med flere alternativer. Hvilke spørsmål og hvilke alternativer som er relevante for de ulike produktene vil variere.
Filtervalg i kapitler
I kapitlene der et eller flere spørsmål fra filteret er i bruk, vises de ulike alternativene før teksten som er knyttet til filterne. Brukeren kan også justere hva som er relevant her, selv om de ikke tok i bruk filteret i "Hva er situasjonen din?"
Det er viktig at innholdet / tekstavsnittene som er knyttet til spesifikke filtere kun omhandler temaet innenfor disse filterene. Hvis ikke risikerer du at innhold som faktisk var relevant for innbyggeren filtreres bort. Et godt tips kan være å unngå lange enkeltavsnitt som omtaler for mange temaer på én gang.
Regelverksendringer
Kommende regelverksendring
Informasjon om regelverk som skal endres legger du inn som brødtekst på produktsiden, under kapittelet som er mest relevant. Den som eier innholdet avgjør detaljnivået og hvor i kapittelet informasjonen bør stå, avhengig av når endringen vil skje.
Parallelle regelverk
Når det er flere gjeldende regelverk samtidig, bør informasjonen om de ulike regelverkene legges i relevante kapitler. Her kan du bruke underoverskrifter for å tydeliggjøre hva som gjelder for hvilke grupper. Informasjon som er til alle, kan du gjerne legge først.
Eksempel:
Hvor lenge kan du få [produkt]? (kapittel)
[Eventuell informasjon som er lik for begge grupper]
Hvis barnet ditt er født før 1. oktober 2021 (underoverskrift)
[Egne regler for denne gruppen]
Hvis barnet ditt er født etter 1. oktober 2021 (underoverskrift)
[Egne regler for denne gruppen]
Ved å bruke filterløsningen kan du gjøre det lettere for brukeren å se hva som gjelder den ene eller andre gruppen. I dette eksempelet kunne filtervalgene være:
- Barnet er født før 1. oktober 2021
- Barnet er født etter 1. oktober 2021
Metadata
Alle produktsider skal ha
- Informasjon om type produkt (f.eks «Pengestøtte» eller «Råd og veiledning»)
- Område (f.eks «Familie» eller «Helse og sykdom»)
- Målgruppe (Privatperson, Arbeidsgiver eller Samarbeidspartner)
- Språk (Bokmål, nynorsk, samisk, engelsk eller eventuelle andre språk)
- Relevante produktdetaljer (saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og/eller satser) Når disse detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises produktet i relevante oversikter.
- Kort ingress som brukes på produktkort.
Ingressen skrives på formatet [Dette gjør produktet] når du [situasjon eller målgruppe]. Eksempler:
- Sikrer deg inntekt når du må være borte fra jobb fordi barnet ditt er sykt.
- Dekker utgifter til studieavgift, semesteravgift og eksamensgebyr når du tar utdanning og er alene med barn.
I Enonic blir metadataene ivaretatt ved å legge inn denne informasjonen i redaktørgrensesnittet. Velger man eget publiseringssystem, må dette ivaretas av teamet.
Designmal og publiseringssystem
Alle produktsider skal ha samme visuelle design, men teamet avgjør selv hvilket publiseringssystem (CMS) de vil bruke for sine produktsider.
Alternativ 1: Innhold og design I Enonic (det sentrale publiseringssystemet)
I Enonic ligger produktsiden som en mal med eget redaktørgrensesnitt. Denne malen forvaltes teknisk av Team personbruker slik at teamene ikke behøver å utvikle funksjonalitet eller vedlikeholde visuelt design og kode.
Alternativ 2: Designmal fra designsystemet kombinert med innhold i eget CMS
Team som har innholdet sitt i andre CMS kan velge å beholde innholdet der det er, og bruke designmaler på toppen. Teamet må da utvikle funksjonaliteten de trenger og oppdatere designet selv.
URL
Produktsiden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/produktnavn (eventuelt kortversjon av produktnavn der disse er lange) f.eks nav.no/foreldrepenger
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/produktnavn f.eks nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger
For andre språkvarianter: nav.no/produktnavn/språk .eks nav.no/foreldrepenger/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/produktnavn/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
- æ erstattes med a
- ø erstattes med o
- å erstattes med a
Kom i gang med produktside
Oppstart
- Se innholdsstrategien for innhold til personbrukere på nav.no
- Se hvordan produktsider er løst i livssituasjonen «Er helt eller delvis alene med barn»
- Vil dere ha en intro til innholdsstrategien og hva vi kan tilby? Ta kontakt med oss i Team personbruker!
Innsikt
- Sett opp målinger for å lære mer om nåsituasjonen, få innsikt i viktige oppgaver og smertepunkter. Det er også nyttig å ha en slik nullpunktsmåling for å kunne måle når dere lanserer nytt innhold.
- Finn ut hva innbyggerne kom for å gjøre på siden / i området ditt med Task Analytics
- Sjekk brukertilfredsheten med Hotjar. Eksempel på brukertilfredshetundersøkelse på produktsider (Hotjar)
- Se hvordan innbyggerne bruker sidene deres med Amplitude
- Vil dere ha bistand til å sette opp målinger? Ta kontakt med oss i Team personbruker!
- Se på søkeloggen på sidene dine
- Gjør brukerintervjuer eller brukertester
Design innholdet
- Etablér innholdsstrukturen og de sentrale poengene som må være med i hvert kapittel. Innholdsstrategien bygger på Kjernemodellen.
- Workshopmateriell for produktsider (Mural)
- Vil dere at Team personbruker skal bistå med gjennomføringen av workshopen? Ta kontakt med oss!
- Detaljér innholdet
- Sørg for at innholdet er klarspråklig og bruker riktig stil og tone
- Slik skriver vi i NAV
- Begrepskatalog (Confluence)
- Vil dere ha en intro til klarspråk, stil og tone av Team personbruker? Ta kontakt med oss!
- Test innholdet
Visuell design og komponenter
Publisering i Enonic
- Slik fungerer Enonic (velg "Publisering på nav.no for sentrale enheter (e-læring)")
- Bestill tilgang til Enonic. Slik får du tilgang til Enonic (Navet)
- Vil dere ha en intro til Enonic? Ta kontakt med oss i Team personbruker, så setter vi opp tid til å gå igjennom sammen
Publisering i eget publiseringssystem
- Produktsidemal i designsystemet
Kvalitetskontroll med Siteimprove
NAV bruker Siteimprove for å monitorere og kvalitetssjekke innhold på nav.no. Siteimprove kan blant annet hjelpe team med å avdekke redaksjonelle forbedringspunkter:
- Feil i utgående lenker
- Manglende tekst eller innhold i elementer
- Innhold som er i strid med retningslinjer for universell utforming.
Ta kontakt med Team Personbruker dersom du ønsker tilgang til Siteimprove for å overvåke innholdet innenfor området ditt.
Lansering av nye sider
- Avpubliser alle gamle sider som skal erstattes og sett opp gode redirects. I e-læringen "Publisering på nav.no for sentrale enheter" er det en huskeliste for når du skal publisere en ny produktside - for produktområder/team. Ta kontakt med nav.no-redaksjonen hvis det gjelder sider i Enonic.
- Gi beskjed til kontaktsenteret i god tid slik at de kan oppdatere lenker i sitt materiell
- Sjekk om lenker i brev til brukere berøres og endre eventuelt disse
Følg opp innholdet
- Gjennomfør nye målinger for å se effekten av endringene
- Sett av tid til å forvalte innholdet, f.eks jevnlige redaksjonsmøter, årshjul og/eller faste målinger eller spørreundersøkelser
- Sett opp en kanal der kontaktsenteret kan melde inn behov og tilbakemeldinger