Guide
Hva møter personer som logger inn på nav.no?
En oversikt over innhold og prinsipper for innloggede tjenester for privatpersoner.
Min side
Privatpersoner som logger inn på nav.no kommer til en innlogget forside. I menyer og oversikter kalles denne Min side. I annen type kommunikasjon som brev eller varsler, anbefaler vi å bruke uttrykket "logg inn på NAV".
Mange logger inn på nav.no kort tid etter at de har fått et varsel på e-post eller sms.
Varsler og oversikt
Når du logger inn skal du få oversikt over ditt forhold til NAV og hva som har skjedd siden sist. Inngang til varsler (oppgaver som må gjøres og beskjeder med informasjon) ligger derfor lett tilgjengelig på Min side.
I tillegg vil du kunne se aktive varsler i varselbjella på andre sider som bruker dekoratøren.
Et aktivt varsel kan være en uløst oppgave, eller en ulest beskjed. En oppgave skal ta deg rett inn til tjenesten der du kan gjøre oppgaven. En beskjed kan sende deg til en side der du får mer informasjon, men det er ikke påkrevd.
Relevante lenker
Tilpasset innhold på Min side
For å gi oversikt vil du på Min side få inngang til aktuelle, innloggede tjenester. Alle som er logget inn vil bli presentert for innganger til generelle og viktige tjenester som å se sine utbetalinger, dokumenter og meldinger i innboks.
Innholdet skal også være tilpasset den som har logget inn. Innhold som er tilpasset situasjonen eller tema for den som er logget inn er samlet i en egen seksjon (Din oversikt).
I Din oversikt vil du kunne få produktkort med inngang til den relevante innloggede tjenesten. Disse inngangene tar utgangspunkt i hvilke sakstemaer du har i dokumentarkivet.
Etter hvert er disse produktkortene tenkt utvidet og bli mer dynamiske, ved at team som jobber med det aktuelle området overtar og viser mer dynamisk innhold i kortet gjennom microfrontends. For eksempel hvis du har sendt en søknad om AAP. Status om at søknaden er mottatt og at den mangler dokumentasjon vises i egen microfrontend.
Hvis den som er logget inn er registrert som arbeidssøker, skal sende meldekort eller er under arbeidsrettet oppfølging, vil innholdet bli tilpasset denne situasjonen.
Vi prøver også ut en ny form for tilpasset innhold, samlet nederst på siden med overskriften Kan være aktuelt for deg.
Menyer og sidestruktur, navigasjon
- Min side gir inngang til de mest aktuelle tjenestene. I tillegg finnes det, gjennom dekoratøren som brukes på alle sider på nav.no, en meny tilgjengelig globalt.
- Den innloggede menyen er tenkt kuttet kraftig ned, i forbindelse med arbeidet med ny dekoratør (hode og fot) våren 2024. Se blogginnlegg
Relevante lenker
I tillegg til dette har vi nederst på siden laget en oversikt over alle innloggede tjenester. Den er ment som en utvei og uprioritert liste med det som finnes for privatpersoner. Her vises den i engelsk versjon:
Innloggede tjenester til privatpersoner - Hva finnes, og hvem jobber med de ulike tjenestene?
Min side er én felles inngang til de digitale tjenestene NAV har til personbrukere. Innholdet på Min side er en kombinasjon av fellestjenester basert på topp-oppgaver, og tilpasset innhold ut fra hvem som er logget inn. Det tilpassede innholdet er samlet i feltet Din oversikt, slik at du enkelt og raskt skal kunne finne riktig inngang. Innholdet i varsler, microfrontends eller tjenester personer oppsøker, utvikles av produktområdene og fageierne.
- Det finnes egne områdesider også for innloggede brukere. For eksempel Ditt sykefravær, Din pensjon og Hjelpemidler.
- For noen pengestøtter, tema eller livssituasjoner finnes det egne innloggede produktsider. For eksempel Mine dagpenger, Mine AAP og Dine foreldrepenger.
Denne oversikten er kun for å gi en indikasjon, og det kan ha kommet til nye team eller områder:
Hvordan få innhold inn på Min side?
Kort oppsummert finnes det fire ulike innholdstyper for Min side:
- Varsel om noe som har skjedd som en person/bruker må forholde seg til. (Slack #minside-varsler)
- Widget/microfrontend - som gir inngang til en relevant innlogget løsning med mer informasjon. (Slack #minside-microfrontends)
- Lenke til tjeneste fra f.eks innloggede tjenester (navigasjonselementer). (Slack #team-personbruker)
- Utkast gir tilgang til ditt eget innhold. Det kan være påbegynte søknader, ikke fullførte registreringer eller annet som er en midlertidig lagret, men ikke sendt inn. (Slack #minside-utkast)
- Team personbruker jobber med å tilpasse inngangene på Min side, og styrer oppsett, maler og rekkefølge.
- Teamene som eier og forvalter de ulike løsningene, avgjør hva slags innhold som møter brukerne. Eksempler på innhold kan være tekst og url i et varsel, eller tag, lenker og tekst i en microfrontend.
Relevante lenker
Relevante lenker
Hvilke prinsipper jobber vi etter?
- Innsikt om toppoppgaver, behov og bruk for å tilpasse oversikten og prioritere innholdselementer på sidene.
- Samhandling med andre team om behov og bruk, og tilpasse fellestjenestene som varsler og microfrontends
- Helhetlig design og interaksjon på tvers, for eksempel retningslinjer for bruk av fellestjenestene. (navngivning av tjenester, og maler for innloggede produktsider ikke utarbeidet ennå)
Kontakt oss på #team-personbruker på Slack for å få vite mer.
Medvirkende