Produktside (sidetype)
Hovedmålet med produktsidene på nav.no er å samle all informasjon om hvert enkelt produkt, slik at innbyggeren slipper å hoppe rundt for å samle informasjon på egenhånd.
Sidetypen produktside brukes til både pengestøtter, tjenester, hjelpemiddel og tiltak.
- Det reduserer usikkerhet for innbyggerne og øker sjansen for at de får all viktig informasjon.
- Én side per produkt bedrer søket vårt, både internt på nav.no og hos søkemotorene.
- Kontaktsenteret får én lenke å dele med innbyggere når de har tipset om en konkret stønad eller tjeneste.
- Det gjør det mulig å bruke produktene våre som «byggeklosser» på nav.no, slik at vi kan sette dem sammen på ulike måter i ulike kontekster. For eksempel for en livssituasjon eller per område eller per produkttype. Det muliggjør ulike typer navigasjon og ulike innfallsvinkler til innholdet på nav.no.
- Det gir enklere forvaltning og bedre oversikt over innhold og ansvar internt.
- En mest mulig felles oppbygging av struktur når NAV forklarer hvert enkelt produkt gjør det enklere for innbyggere å vite hvilke seksjoner på siden de kan forvente å finne det de leter etter. (Se “Forslag til innhold”)
- Innbyggerne finner raskere frem på egenhånd uten hjelp slik at Kontaktsenteret kan få frigjort tid til å håndtere mer komplekse henvendelser.
Tips
Har du spørsmål om bruk av produktsider? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg!
Eksempler på produktsider
Hvem er ansvarlig?
Produktteam / innholdseier har ansvaret for sine egne produktsider.
Innholdsstruktur og ankerlenker
Innholdet på produktsiden er delt opp i meningsfulle underkapitler.
Samme type innhold om ulike produkter bør, så langt det er fornuftig, bruke mest mulig like titler og inndeling av innhold. Teamet strukturerer innholdet slik det er mest hensiktsmessig å strukturere det for det aktuelle produktet.
Du kan ta utgangspunkt i forslaget til innholdsstruktur og justere den slik det er mest hensiktsmessig det for det aktuelle produktet.
Format for opplisting under
- kapittel/tittel
- type innhold
- ankerlenke
- ikon
Kort om [produkt] / [produkt] - in brief (obligatorisk)
En kort beskrivelse som hjelper innbyggeren å forstå de mest sentrale aspektene ved produktet. Typisk et par setninger. Her er også mikrokort med inngang til en eller flere situasjoner der produktet er sentralt.
- Ankerlenke: #kort / #in-brief
- Ikon: Ingen
Hvem kan få? / Who is entitled to [produkt]?
Vilkår for å få stønaden/tjenesten. Også medlemsskapsvilkår. Inngang til eventuelle veivisere som kan hjelpe innbyggeren å forstå om de kan få produktet.
- Ankerlenke: #hvem / #who
- Ikon: People
Når kan du få? / When can you recieve this support?
Hvis det er ulike situasjoner som kan trigge behovet for produktet eller om det er ulike situasjoner som vil gjøre at produktet oppfører seg annerledes.
- Ankerlenke: #situasjon / #when / #situation
- Ikon: Helptext, evt 'Bag' hvis relatert til ulike arbeidssituasjoner
Hva kan du få støtte til? / What can you receive support for?
Hvis det er behov for å beskrive en eller flere typer utgifter stønaden dekker.
- Ankerlenke: #hva / #what
- Ikon: Her kan det velges relevant ikon utifra hva hva man kan få støtte til (f.eks transport, materiell, etc)
Hvor mye kan du få? / How much are you entitled to?
Beregningsmodeller, informasjon om hva som tas med i beregningen (type inntekt, andre stønader etc), satstabeller (kan hentes sentralt i Enonic), eventuelle kalkulatorer kan integreres på siden eller lenkes til herfra. Informasjon om feriepenger og skatt.
- Ankerlenke: #hvor-mye / #how-much
- Ikon: Calculator
Hvor lenge kan du få? / How long can you receive [produkt] for?
Informasjon om når man tidligst kan få produktet (første utbetaling) og hvor lenge man kan få. Informasjon om mulige forlengelser eller utvidelser.
- Ankerlenke: #hvor-lenge / #how-long
- Ikon: Sandglass
Når utbetales pengene? / When is the money paid out?
Her legges produktdetaljen for utbetalingsdatoer. Eventuell tabell med utbetalingsdatoer legges i ekspanderende panel.
Annen informasjon, slik som informasjon om skatt, feriepenger og lenke til Dine utbetalinger på Ditt NAV legges åpent. Dette kan hentes inn fra delte tekster i produktdetaljer.
- Ankerlenke: #utbetaling / #payment
- Ikon: Calender
Til og fra utlandet / To and from abroad
Informasjon om reiseregler og utenlandsopphold, samt eventuelle regler for EØS-land.
- Ankerlenke: #utland / #abroad
- Ikon: Globe
Meld fra om endringer / Duty to report changes
Endringer innbyggere som får produktet må melde fra om. Inngang til Skriv til oss (eller annet sted man evt skal melde fra)
- Ankerlenke: #melde / #report
- Ikon: DialogDots
Ditt ansvar / Your responsibilities
Plikter innbyggeren har når de får stønaden/tjenesten
- Ankerlenke: #ansvar / #responsibility
- Ikon: Warning
Søknad og dokumentasjon / Application and dokumentation
Informasjonen kan gjerne struktureres kronologisk.
Før du søker: Informasjon om når man kan sende søknad
Søknad: Inngang til søknaden(e) og fullstendig liste over alle dokumentasjonskrav (hva som trigger behov for dokumentasjon og hvordan det skal dokumenteres).
Etter at du har søkt: Saksbehandlingstider. Denne hentes som produktdetalj og legges i ekspanderende panel.
- Ankerlenke: #soke / #apply
- Ikon: Task
Mange innbyggere bruker flere produkter samtidig, og har nytte av mest mulig lik struktur og gjenkjennelighet på tvers.
Vi tror også at en mest mulig lik struktur på tvers kan gi oss nye muligheter når vi etter hvert vil utforske muligheter for å viske ut skillet mellom åpne og innloggede sider. Da kan vi for eksempel knytte individspesifikk informasjon til generisk informasjon på produktsidene der det passer tematisk.
Ankerlenker til innholdskapitler
- Ankerlenkene trenger ikke å bruke samme ordlyd som tittelen på kapittelet
- Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
- Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell (Navet). Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Eksempel: kapittel om utbetalingsinformasjon har ankerlenke nav.no/produktnavn#utbetaling, enten tittelen på kapittelet er «Når utbetales pengene?» eller noe annet, og om tittelen endres.
Korte lenker og ankerlenker er nyttig i brev eller dialog med kontaktsenteret eller andre situasjoner der innbyggeren skal skrive inn lenken manuelt i nettleseren. Det reduserer også sjansen for feil og dårlig brukeropplevelse.
Produktheader

Inneholder
- Produktnavnet
- Produkttype (f.eks «Pengestøtte», «Rådgiving» eller «Kurs»)
- Unikt piktrogram for produktet
Produktheaderen er med på å skille produktsiden fra andre innholdstyper på nav.no.
Et produkt skal være mulig å identifisere som et produkt både i headeren på produktsiden og når det presenteres som et produktkort (inngang til produktsiden) i ulike kontekster.
Navn, type og ikon er alltid med og er alltid lik for det enkelte produktet. Unntakene er minikort og mikrokort, der kun tittel og ikon er med.
Disse ikonene må tegnes ut for hvert enkelt produkt. Ta kontakt med Team personbruker eller Designsystemteamet.
Innholdsmeny

Produktsiden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende kapittel på siden. Her kan det også legges inngang til søknad eller annen relevant handlingsdriver for produktet.
Innholdsmenyen skal gjøre det enklere å få overblikk over innholdet på siden og navigere raskt til det man lurer på.
Den følger med nedover siden (kun på desktop foreløpig, vi ser på løsninger for mobil) slik at innbyggeren raskt kan navigere til en annen del av siden.
Lenkemeny (hvis relevant)

Lenker til andre sider med støtteinformasjon, for eksempel inngang til lovtekst om produktet eller sentral klageinformasjon. Lenkemenyen kan brukes til å lenke til denne typen tilleggsinformasjon som ikke er dekket på produktsiden.
Produktsiden skal i utgangspunktet være «selvforsynt» slik at innbyggere ikke skal måtte oppsøke andre sider for å finne ut om de har rett til ytelsen.
Det kan likevel være behov for noen få lenker til mer utfyllende informasjon. Den separate lenkemenyen skiller denne navigasjonen fra internnavigasjonen på siden i innholdsmenyen, slik at det blir tydeligere at disse lenkene ikke går til innhold på denne siden.
Inngang til sentrale situasjoner

Mikro-produktkort med inngang til situasjoner der produktet er sentralt settes i bunnen av Kort om-seksjonen.
Før kortet bør det være en innledning, slik som "[Produkt] er aktuelt for deg som".
Situasjonskort binder produkter og situasjoner sammen slik at brukere kan gå via det ene til det andre.
Mange kommer rett inn på produktsiden via google eller direktelenker. Da er det nyttig å få inngang til den eller de situasjonene som kan gi mer overblikk og vise hvilke andre tilbud som finnes i situasjonen.
Inngang til andre situasjoner, produkter eller verktøy (hvis relevant)

Minikort med inngang til andre produkter eller relevante situasjoner kan settes inn i løpende tekst. Før kortet bør det være tekst som setter det i kontekst - hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette produktet eller denne situasjonen?
Du kan også bruke minikort som inngang til kalkulatorer eller veivisere.
- I Enonic: opprett en ny side med malen “Verktøy-side”
- I venstrekolonnen på denne siden skriver du lenken til kalkulatoren eller veiviseren i feltet for videresending
- På produktsiden: sett inn minikort og velg det aktuelle verktøyet fra listen over sider
Produktkort i kontekst gjør det enklere for brukeren å identifisere unike produkter og skille dem fra hverandre.
Det gjør det også tydeligere for innbyggeren at det dreier seg om et annet, men relevant produkt enn om man kun hadde lagt inn en ordinær lenke. Det samme gjelder situasjoner.
Verktøy gjør det enklere for innbyggerne å skape seg et bilde av både hva de har rett til og - i enkelte tilfeller - økonomisk størrelsesorden.
Ved å plassere verktøy i kontekst på samme måte som produktkortene, blir det tydeligere for innbyggerne hvordan de selv kan regne ut for eksempel stønadsstørrelse.
Hva er situasjonen din? / filter (hvis relevant)

Tilpasningsfunksjonen tar utgangspunkt i innbyggerens situasjon, og gjør det mulig for innbyggere å tilpasse innholdet på siden til sin situasjon ved å filtrere bort situasjoner som ikke er relevante.
Hvis brukeren ikke gjør noen valg i filteret, vises alt innhold på siden.
Bare én boks
Vi bruker bare én «Hva er situasjonen din»-boks per produktside. Denne boksen har blå kant og skal plasseres rett etter «Kort om»-kapittelet. Boksen skal ikke plasseres i et innholdsfelt, men er en selvstendig boks.
Tekstforslag norsk
Hva er situasjonen din?
Fortell oss litt om situasjonen din, så viser vi bare den informasjonen som er relevant for deg.
Tilpass innhold
Tekstforslag engelsk
What is your situation?
Tell us a little about your situation so we can show you only information that is relevant to your case.
Customise content
Mulighet for flere spørsmål og alternativ
Hva er situasjonen din-boksen kan inneholde flere spørsmål med flere alternativer. Hvilke spørsmål og hvilke alternativer som er relevante for de ulike produktene vil variere.
Filtervalg i kapitler
I kapitlene der et eller flere spørsmål fra filteret er i bruk, vises de ulike alternativene før teksten som er knyttet til filterne. Brukeren kan også justere hva som er relevant her, selv om de ikke tok i bruk filteret i "Hva er situasjonen din?"
Det er viktig at innholdet / tekstavsnittene som er knyttet til spesifikke filtere kun omhandler temaet innenfor disse filterene. Hvis ikke risikerer du at innhold som faktisk var relevant for innbyggeren filtreres bort. Et godt tips kan være å unngå lange enkeltavsnitt som omtaler for mange temaer på én gang.
Beskrivelsen av alternativer og overskrifter på siden må henge tydelig sammen
Alternativene til et spørsmål i filteret korresponderer med en H3-overskrift inne i et kapittel. Ikke valgte alternativer i dette kapittelet filtreres da bort.
Koblingen mellom et filteralternativ og innhold bør gjenspeiles i ordlyden. Eksempel: filteralternativet "Jeg er i arbeid" korresponderer til H3-overskriften "Hvis du er i arbeid".

Siden filtervalgene ofte er alternativer som ikke vil gjelde alle, er det lurt å bruke "Hvis..." for å tydeliggjøre også i teksten at dette er noe som gjelder en spesiell gruppe. Da blir det synlig selv om brukeren ikke velger å bruke filteret.
Du kan velge hvilke kapitler som bruker filter
Man kan velge hvilke spørsmål og alternativer som skal knyttes til de ulike kapitlene, og man trenger ikke å bruke alle spørsmål i samme kapittel. Men bruker du et spørsmål i et kapittel, så må alle alternativ til dette spørsmålet være gjenspeilet i kapittelet.
Eksempel
Overgangsstønad til enslig mor eller far
Kategorien "Hvor gammelt er det yngste barnet ditt?" er relevant for kapittelet "Barnas alder". H3-overskriftene her reflekterer de ulike alternativene til dette spørsmålet.
Kategorien "Hva er situasjonen din?" er relevant for kapittelet "Arbeid, utdanning og andre aktiviteter". H3-overskriftene her reflekterer de ulike alternativene til dette spørsmålet.
Du kan knytte flere alternativer til samme tekst
Man kan knytte flere filter til samme H3. Bare pass på å tydeliggjøre det i teksten.
Eksempel: Det er 3 alternativer i et spørsmål, men for dette kapittelet er det kun én av gruppene som har egne regler. Da kan man knytte to av alternativene til samme tekst.
H3-overskriftene kan da være "Hvis du [alternativ 1 og 2]" og "Hvis du [alternativ 3]".

Produktsidene blir lange med mye tekst. Innbyggerne er ofte usikre på om generisk informasjon på nav.no også gjelder i deres situasjon.
Ved å gjøre det mulig å filtrere bort innhold basert på hvilken situasjon man er i, blir det både mindre tekst å lese og forstå, og innholdet oppleves mer relevant.
Regelverksendringer
Kommende regelverksendring
Informasjon om regelverk som skal endres legger du inn som brødtekst på produktsiden, under kapittelet som er mest relevant. Den som eier innholdet avgjør detaljnivået og hvor i kapittelet informasjonen bør stå, avhengig av når endringen vil skje.
Parallelle regelverk
Når det er flere gjeldende regelverk samtidig, bør informasjonen om de ulike regelverkene legges i relevante kapitler. Her kan du bruke underoverskrifter for å tydeliggjøre hva som gjelder for hvilke grupper. Informasjon som er til alle, kan du gjerne legge først.
Eksempel:
Hvor lenge kan du få [produkt]? (kapittel)
[Eventuell informasjon som er lik for begge grupper]
Hvis barnet ditt er født før 1. oktober 2021 (underoverskrift)
[Egne regler for denne gruppen]
Hvis barnet ditt er født etter 1. oktober 2021 (underoverskrift)
[Egne regler for denne gruppen]
Ved å bruke filterløsningen kan du gjøre det lettere for brukeren å se hva som gjelder den ene eller andre gruppen. I dette eksempelet kunne filtervalgene være:
- Barnet er født før 1. oktober 2021
- Barnet er født etter 1. oktober 2021
Vi samler informasjon som hører sammen på én side - en kjerneside, i henhold til innholdsstrategien for personbrukerinnhold på nav.no.
Informasjonen om et produkt skal være samlet på en strukturert måte, slik at det er forutsigbart, trygt og oversiktlig for brukeren.
- Brukerne slipper kognitiv belastning ved å samle informasjon fra flere sider i hodet for å sammenstille den selv
- Vi øker sjansen for at brukerne får all informasjonen de skal ha
- Spørsmål besvares i kontekst når folk har dem
- Vi reduserer sjansen for at informasjon ikke oppdateres alle steder den skal
Metadata
Alle produktsider skal ha disse metadataene:
Navnet på produktet. Hvis produktet har et navn som er definert i lovverket, er det dette navnet som brukes.
Innholdstypen er "produktside".
Dette er kategoriene:
- Hjelpemiddel
- Pengestøtte
- Oppfølging
- Tiltak
- Veiledning
Produktet skal ha minimum én kategori. Det kan ha flere hvis det er aktuelt.
Kategoriene brukes i oversikter slik at man kan filtrere produktene utifra kategori.
Områdene:
- Arbeid
- Helse og sykdom
- Familie og barn
- Pensjon
- Sosiale tjenester og veiledning
- Hjelpemidler og tilrettelegging
Produktet skal knyttes til minimum ett område. Det kan knyttes til flere hvis det er aktuelt.
Områdetilknytningen brukes i oversikter slik at man kan filtrere produktene utifra område.
Dette er målgruppene på nav.no:
- Privatperson
- Arbeidsgiver
- Samarbeidspartner
- Selvstendig næringsdrivende
Produktet skal kun ha én målgruppe.
Merking av hvilket språk artikkelen er skrevet på:
- Norsk (bokmål)
- Norsk (nynorsk)
- Engelsk
- Eventuelt andre språk
Alle produkter som har saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og/eller satser skal ha disse som produktdetaljer. Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises produktet i relevante oversikter.
Produktdetaljene kan også settes inn i teksten på siden for å vises i kontekst.
Ingressen skal være kort og brukes på produktkortet.
Ingressen skrives på formatet [Dette gjør produktet] når du [situasjon eller målgruppe]. Eksempler:
- Sikrer deg inntekt når du må være borte fra jobb fordi barnet ditt er sykt.
- Dekker utgifter til studieavgift, semesteravgift og eksamensgebyr når du tar utdanning og er alene med barn.
Ingressteksten bør ikke gjenta produktnavnet.
Ingressteksten brukes på produktkort, i oversikter og i søketreff.
Dette er eierkategoriene:
- Ytelsesavdelingen
- Ytelsesavdelingen / Arbeid og ytelser styringsenhet
- Ytelsesavdelingen / Familie- og pensjonsytelser styringsenhet
- Arbeids- og tjenesteavdelingen
- Juridisk avdeling
- Kunnskapsavdelingen
- Kommunikasjonsavdelingen
- Økonomi
- Statistikk
- Hjelpemidler og tilrettelegging
- Kontaktsenteret
- Team personbruker
- IT-avdelingen
- Fylke
- Hjelpemiddelsentralen
- Arbeidslivssenter
- Min Side
- Direktoratet
- Annet
Produktet skal ha minimum én eier. Det kan ha flere hvis det er aktuelt.
Eieroversikten brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
Hvis innholdet forvaltes av noen andre enn eieren, skal det markeres hvem som forvalter det. Det er disse kategoriene:
- PO AAP
- PO Arbeid
- PO Familie
- PO Helse
- PO Pensjon
- PO Arbeidsgiver
- Digisos
Det kan være flere som forvalter innholdet sammen.
Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
I Enonic blir metadataene ivaretatt ved å legge inn denne informasjonen i redaktørgrensesnittet. Velger man eget publiseringssystem, må dette ivaretas av teamet.
Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.
Designmal og publiseringssystem
Alle produktsider skal ha samme visuelle design, men teamet avgjør selv hvilket publiseringssystem (CMS) de vil bruke for sine produktsider.
Alternativ 1: Innhold og design I Enonic (det sentrale publiseringssystemet)
I Enonic ligger produktsiden som en mal med eget redaktørgrensesnitt. Denne malen forvaltes teknisk av Team personbruker slik at teamene ikke behøver å utvikle funksjonalitet eller vedlikeholde visuelt design og kode.
Alternativ 2: Designmal fra designsystemet kombinert med innhold i eget CMS
Team som har innholdet sitt i andre CMS kan velge å beholde innholdet der det er, og bruke designmaler på toppen. Teamet må da utvikle funksjonaliteten de trenger og oppdatere designet selv.
Funksjonalitet | Produktside i Enonic | Designsystemet kombinert med innhold i eget CMS |
---|---|---|
Oppdatert design og funksjonalitet som er likt på tvers av områder. | Ja | Ja |
Automatisk oppdatering av grid, design og typografi | Utført av Team personbruker | Kan oppdateres på samme måte som komponenter i designsystemet. |
Enkelt redaktørgrensesnitt med drag and drop. | Ja | Avhengig av CMS. |
Livssituasjonsside i samme redaktørgrensesnitt som stønadsinnhold | Ja | Livssituasjonssider ligger i Enonic for å gi alle team og områder som er involvert lik tilgang til denne. |
Innholdsmeny | Ja | Tilgjengelig i Figma. Funksjonalitet må utvikles av teamet. |
Lenkemeny | Ja | Tilgjengelig i Figma. Funksjonalitet må utvikles av teamet. |
Automatisk oppdatering av G-beløp, satser, utbetalingsdatoer og saksbehandlingstider | Ja | Støttes foreløpig ikke |
Mulighet for gjenbruk av innhold på egne sider | Ja | Hvis man bruker hodeløst CMS. |
Mulighet for gjenbruk av innhold på andre sider på nav.no | Ja | Nei |
Tilpasningsfunksjonalitet (filter) | Ja | Tilgjengelig i Figma. Funksjonalitet må utvikles av teamet. |
Kalkulator integrert på siden | Kalkulator er redigerbar i redaktørgensesnittet, og kan bruke satser og G-beløp som oppdateres sentralt. | Tilgjengelig i Figma. Funksjonalitet må utvikles av teamet. |
Metadata for produktside | Ivaretas av Enonic | Teamet må sørge for at dette er ivaretatt. |
URL
Produktsiden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/produktnavn (eventuelt kortversjon av produktnavn der disse er lange) f.eks nav.no/foreldrepenger
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/produktnavn f.eks nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger
For andre språkvarianter: nav.no/produktnavn/språk .eks nav.no/foreldrepenger/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/produktnavn/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
- æ erstattes med a
- ø erstattes med o
- å erstattes med a
Personbrukere er hovedmålgruppen vår, og hovedspråket på nav.no er bokmål. For at flertallet skal få en URL som er så enkel som mulig, dropper vi denne informasjonen i URL til denne gruppen.
Derimot angir vi målgruppe og språk i URLer til andre grupper og for andre språkvarianter.
Vi bruker ikke område eller annet hierarki i URL siden produktene og livssituasjonene ikke har én fast plass i strukturen, men brukes og settes sammen i ulike kontekster. De ligger rett under forsiden i strukturen.
- NKS får korte, enkle lenker å dele med innbyggere
- Lenker i brev blir enklere å skrive inn i nettleseren
- Bedre brukeropplevelse for innbyggere som skal skrive inn lenker manuelt, mindre sjanse for feil
- Vi slipper å lage egne kortlenker for NKS og brev
- Ærligere URLer utifra hvordan innholdet vårt faktisk er organisert
Bidragsytere