Hovedmålet med produktsidene på nav.no er å samle all informasjon om hvert enkelt produkt, slik at innbyggeren slipper å hoppe rundt for å samle informasjon på egenhånd.
reduserer vi usikkerhet for innbyggerne og øker sjansen for at de får all viktig informasjon.
bedrer vi søket vårt, både internt på nav.no og hos søkemotorene.
gir vi kontaktsenteret én lenke å dele med innbyggere når de tipser om en konkret stønad eller tjeneste.
gjør vi det mulig å bruke produktene våre som «byggeklosser» på nav.no. Produktene kan for eksempel settes sammen for en livssituasjon, i et område, eller med lignende produkttyper. Dette gir innbyggerne får flere veier til mål når de orienterer seg i hva NAV kan tilby.
forenkler vi forvaltningen av sidene, og får bedre oversikt over innhold og ansvar internt.
gjør vi det enklere for innbyggere å forstå hvor på siden de kan forvente å finne det de leter etter. (Se “Forslag til innhold”)
frigjør vi tid hos Kontaktsenteret til mer komplekse henvendelser, fordi innbyggerne finner frem til mer overordnet informasjon på egenhånd.
Tips
Har du spørsmål om bruk av sidemalen produktside? Ta kontakt med Team Personbruker, så hjelper vi deg!
Hvem er ansvarlig?
Kjernegrupper har ansvaret for sine egne produktsider.
Innholdsstruktur
Innholdet på produktsiden er delt opp i hovedkapitler med underkapitler.
Hovedkapitlene er faste, mens underkapitlene gir mulighet for å trekke fra eller legge til kapitler der det er nødvendig for de ulike produktene.
Det er egne varianter av denne strukturen for de ulike hovedgruppene av produkter (pengestøtter, hjelpemidler, tjenester og tiltak) og for de ulike målgruppene (personbrukere, arbeidsgivere og samarbeidspartnere).
Personbrukere
1: Hvem kan få? (hovedkapittel)
Hvem kan få? (#hvem)
Kven kan få? (#kven)
Who qualifies? (#who)
Ikon: People
Vilkår for å få produktet. Dette inkluderer informasjon om krav til medlemskap i folketrygden og EØS-/utenlandsregler for botid.
2: Hva kan du få? (hovedkapittel)
Hva kan du få? (#hva)
Kva kan du få? (#kva)
What can you get? (#what)
Ikon: Wallet
Hva kan du få støtte til? (underkapittel)
Hva kan du få støtte til? (#stotte)
Kva kan du få støtte til? (#stotte)
What can you get support for? (#support)
Brukes for pengestøtter som dekker konkrete utgifter.
Hvor mye kan du få? (underkapittel)
Hvor mye kan du få? (#hvor-mye)
Kor mykje kan du få? (#kor-mykje)
How much can you get? (#how-much)
Satser og/eller beregningsmodeller. Eventuelle kalkulatorer eller inngang til disse.
Hvor lenge kan du få [produkt]? (underkapittel)
Hvor lenge kan du få [produkt]? (#hvor-lenge)
Kor lenge kan du få [produkt]? (#kor-lenge)
How long can you receive [product]? (#how-long)
Beskriver hvor lenge man kan få produktet, samt eventuelle utvidelser eller forlengelser
3: Slik søker du (hovedkapittel)
Slik søker du / Søke, ettersende eller klage (#sok)
Slik søkjer du / Søke, ettersende eller klage (#sok)
How to apply / Apply, forward or complain (#apply)
Ikon: Task (Tasklist)
Før du søker (underkapittel)
Før du søker / Søknadsfrist / Når skal du søke? (#for-soknad)
Før du søker / Søknadsfrist / Når skal du søke? (#for-soknad)
Before you apply / Application deadline / When to apply? (#for-soknad)
Brukes hvis det er informasjon søkeren bør ha før de søker. Velg undertittel som passer for produktet.
Søknad og ettersendelse (underkapittel)
Søknad og ettersendelse (#soknad)
Søknad og ettersending (#soknad)
Apply and forward documentation (#application)
Alle relevante søknader tilknyttet produktet, i prioritert rekkefølge. Informasjon om dokumentasjon til søknadene der det er aktuelt
Etter at du har søkt (underkapittel)
Etter at du har søkt (#etter-soknad)
Etter du har søkt (#etter-soknad)
After you have applied (#after-application)
Informasjon om saksgangen, f.eks at man får skriftlig vedtak og eventuell annen relevant informasjon søkeren bør ha om veien videre, oversikt over saksbehandlingstid for søknader.
Klagerettigheter (underkapittel)
Klagerettigheter (#klage)
Klagerettar (#klage)
Your right to complain (#complain)
Om klagerettigheter, inngang til klage og anke for produktet, saksbehandlingstider for klage og anke.
4: Når du har [produkt] (hovedkapittel)
Når du har [produkt] (#har)
Når du har [produkt] (#har)
While you receive [product] (#have)
Ikon: Calendar
Dette må du gjøre når du har [produkt] (underkapittel)
Dette må du gjøre når du har [produkt] (#nar-har)
Dette må du gjere når du har (#nar-har)
What you must do while receiving (product) (#while-have)
Brukes hvis det er aktivitetsplikt, meldekort eller eventuelle andre plikter du har når du får produktet.
Pass på å ikke miste retten til [produkt] (underkapittel)
Pass på å ikke miste retten til [produkt] (#miste-rett)
Pass på at du ikkje mistar retten til [produkt] (#miste-rett)
Beware not to lose your right to receive [product] (#lose-right)
Brukes hvis det er noe man må unngå å gjøre for å beholde pengestøtten.
Når utbetales pengene? (underkapittel)
Når utbetales pengene? (#utbetaling)
Når vert pengane utbetalt? (#utbetaling)
When are payments made? (#payment)
Informasjon om utbetalinger, eventuell tabell med utbetalingsdatoer, informasjon om feriepenger og skatt.
Meld fra om endringer (underkapittel)
Meld fra om endringer (#melde)
Meld frå om endringar (#melde)
Notify NAV of changes (#notify)
Oversikt over hvilke endringer du må melde fra om, og inngang til å gjøre dette.
Reise eller flytte til utlandet (underkapittel)
Reise eller flytte til utlandet (#utland)
Reise eller flytte til utlandet (#utland)
Travelling or moving abroad (#abroad)
Informasjon om hvilke regler som gjelder hvis man vil reise eller flytte til utlandet mens man får produktet.
Jobb og [produkt] (underkapittel)
Jobb og [produkt] (#jobbe)
Jobb og [produkt] (#jobbe)
Work and [product] (#work)
Eventuelle regler som gjelder hvis du jobber mens du får produktet.
Utdanning og [produkt] (underkapittel)
Utdanning og [produkt] (#utdanning)
Utdanning og [produkt] (#utdanning)
Education and [product] (#education)
Eventuelle regler som gjelder hvis man tar utdanning mens man får produktet.
1: Hvem kan få? (hovedkapittel)
Hvem kan få? (#hvem)
Kven kan få? (#kven)
Who qualifies? (#who)
Ikon: People
Vilkår for å få produktet. Dette inkluderer informasjon om krav til medlemskap i folketrygden og EØS-/utenlandsregler for botid.
2: Hva kan du få? (hovedkapittel)
Hva kan du få? (#hva)
Kva kan du få? (#kva)
What can you get? (#what)
Ikon: Helptext
Hva er tilbudet? (underkapittel)
Hva er tilbudet? (#tilbud)
Kva er tilbodet? (#tilbod)
What is offered? (#offer)
Beskrivelse av tilbudet.
Hva kan du få støtte til? (underkapittel)
Hva kan du få støtte til? (#stotte)
Kva kan du få støtte til? (#stotte)
What can you get support for? (#support)
Brukes for ordninger som dekker konkrete utgifter eller tema.
Hvor lenge kan du få [produkt]? (underkapittel)
Hvor lenge kan du få [produkt]? (#hvor-lenge)
Kor lenge kan du få [produkt]? (#kor-lenge)
How long can you receive [product]? (#how-long)
Beskriver hvor lenge man kan få produktet, samt eventuelle utvidelser eller forlengelser
3: Hvordan kan du få? (hovedkapittel)
Hvordan kan du få? (#hvordan)
Korleis kan du få? (#korleis)
How can you get? (#how)
Ikon: Task (Tasklist)
Hvor finnes tilbudet? (underkapittel)
Hvor finnes tilbudet? / Hvem kontakter du? (#hvor)
Kvar finst tilbodet? / Kven kontaktar du? (#kvar)
Where can you find this offer? / Who do you contact? (#where)
Informasjon om hvor tilbudet finnes eller hvem man tar kontakt med for å benytte tilbudet.
Inngå avtale (underkapittel)
Inngå avtale (#avtale)
Inngå avtale (#avtale)
Make an agreement (#agreement)
Brukes hvis det inngås avtale mellom bruker, arbeidsgiver og/eller NAV.
Søknad (underkapittel)
Søknad (#soknad)
Søknad (#soknad)
Application (#application)
Hvis bruker skal søke om produktet selv. Alle relevante søknader tilknyttet produktet, i prioritert rekkefølge.
Bestill [produkt]
Bestill [produkt] (#bestill)
Bestill [produkt] (#bestill)
Order [product] (#order)
Aktuelt for tolketjenester. Inngang til bestiling.
Klagerettigheter (underkapittel)
Klagerettigheter (#klage)
Klagerettar (#klage)
Your right to complain (#complain)
Om klagerettigheter, inngang til klage og anke for produktet, saksbehandlingstider for klage og anke.
4: Når du har [produkt] (hovedkapittel)
Når du har [produkt] (#har)
Når du har [produkt] (#har)
While you receive/attend [product] (#have)
Ikon: Calendar
Meld fra om endringer (underkapittel)
Meld fra om endringer (#melde)
Meld frå om endringar (#melde)
Notify NAV of changes (#notify)
Oversikt over hvilke endringer brukeren må melde fra om, og inngang til å gjøre dette.
Taushetsplikt og personvern (underkapittel)
Taushetsplikt og personvern (#taushetsplikt)
Teieplikt og personvern (#teieplikt)
Confidentiality and privacy (#confidentiality)
Mest aktuelt for veilednings- og tolketjenestene. Beskriver hvilke regler som gjelder for taushetsplikt og eventuell utlevering av tolket materiale.
Brukerveiledning (underkapittel)
Brukerveiledning (#veiledning)
Brukarrettleiing (#rettleiing)
User guidance (#guidance)
Aktuelt for skjermtolk. Informasjon om hvordan produktet brukes og eventuelle driftsmeldinger.
1: Hvem kan få? (hovedkapittel)
Hvem kan få? (#hvem)
Kven kan få? (#kven)
Who qualifies? (#who)
Ikon: People
Vilkår for å få produktet. Dette inkluderer informasjon om medlemskap i folketrygden og EØS-/utenlandsregler for botid.
2: Hva kan du få? (hovedkapittel)
Hva kan du få? (#hva)
Kva kan du få? (#kva)
What can you get? (#what)
Ikon: Helptext
Hva er hjelpemiddelet? (underkapittel)
Hva er hjelpemiddelet? (#hva-er)
Kva er hjelpemiddelet? (#kva-er)
What kind of aid is it? (#what-is)
Beskrivelse av hjelpemiddelet og eventuelle varianter av dette.
Hva kan du få støtte til (underkapittel)
Hva kan du få støtte til? (#stotte)
Kva kan du få støtte til? (#stotte)
What can you get support for? (#support)
Brukes for pengestøtter som dekker konkrete utgifter.
Hvor mye kan du få? (underkapittel)
Hvor mye kan du få? (#hvor-mye)
Kor mykje kan du få? (#kor-mykje)
How much are you entitled to? (#how-much)
Satser og/eller beregningsmodeller. Eventuelle kalkulatorer eller inngang til disse.
Når og hvor kan du få? (underkapittel)
Når og hvor kan du få? (#nar)
Når og kvar kan du få? (#nar)
When and where can you get? (#when)
Hvis det er ulike situasjoner eller arenaer der man kan få hjelpemiddelet.
Reiseutgifter (underkapittel)
Reiseutgifter (#reiseutgifter)
Reiseutgifter (#reiseutgifter)
Travel expenses (#travel-expenses)
Om dekning av reiseutgifter, når og hvordan man kan få dette.
3: Hvordan kan du få? (hovedkapittel)
Hvordan kan du få? (#hvordan)
Korleis kan du få? (#korleis)
How can you get [product] (#how)
Ikon: Task (Tasklist)
Slik går du frem (underkapittel)
Slik går du frem (#slik)
Slik går du fram (#slik)
How to apply (#how-to)
Informasjon om hvordan man søker, eventuelt hvem som kan søke på dine vegne.
Søknad og dokumentasjon (underkapittel)
Søknad og dokumentasjon (#soknad)
Søknad og dokumentasjon (#soknad)
Application and documentation (#application)
Brukerpass (underkapittel)
Brukerpass (#brukerpass)
Brukerpass (#brukarpass)
User agreement (#agreement)
Informasjon om mulighet for brukerpass.
Tilpassing og utprøving (underkapittel)
Tilpassing og utprøving (#tilpassing)
Tilpassing og utprøving (#tilpassing)
Adjustments and testing (#adjustment)
Om prosessen for tilpasning av utstyret og mulighet for utprøving.
Etter at du har søkt (underkapittel)
Etter at du har søkt (#etter-soknad)
Etter du har søkt (#etter-soknad)
After you have applied (#after-application)
Informasjon om at man får skriftlig vedtak og eventuell annen relevant informasjon søkeren bør ha om veien videre, oversikt over saksbehandlingstid for søknader.
Levering og montering / opplæring / ventetid (underkapittel)
Levering og montering / opplæring /ventetid (#levering)
Levering og montering / opplæring /ventetid (#levering)
Delivery and installation / training / waiting time (#delivery)
Om hvordan og eventuelt når produktet leveres, samt opplæring i bruk av produktet eller montering av produktet. Justér tittel utifra hva som gjelder for det enkelte produktet.
Klagerettigheter (underkapittel)
Klagerettigheter (#klage)
Klagerettar (#klage)
Your right to complain (#complain)
Om klagerettigheter, inngang til klage og anke for produktet, saksbehandlingstider for klage og anke.
4: Når du har [produkt] (hovedkapittel)
Når du har [produkt] (#har)
Når du har [produkt] (#har)
While you have [product] (#have)
Ikon: Calendar
Meld fra om endringer (underkapittel)
Meld fra om endringer (#melde)
Meld frå om endringar (#melde)
Notify NAV of changes (#notify)
Oversikt over hvilke endringer brukeren må melde fra om, og inngang til å gjøre dette.
Reparasjon, service og vedlikehold (underkapittel)
Reparasjon, service og vedlikehold (#vedlikehold)
Reparasjon, service og vedlikehald (#vedlikehald)
Repairs, service and maintenance (#maintenance)
Om hvordan man vedlikeholder produktet og eventuelt bestiller service eller reparasjon
Forsikring og tyveri (underkapittel)
Forsikring og tyveri (#forsikring)
Forsikring og tjuveri (#forsikring)
Insurance and theft (#insurance)
Om forsikring av produktet og hva som gjelder om produktet blir stjålet.
Ta med hjelpemiddel på reise (underkapittel)
Ta med hjelpemiddel på reise (#reise)
Ta med hjelpemiddel på reise (#reise)
Bringing your aid when travelling (#travel)
Om reglene for å ta med hjelpemiddelet på reise.
Bytte eller levere tilbake (underkapittel)
Bytte eller levere tilbake (#bytte)
Byte eller levere tilbake (#byte)
Exchange or return (#exchange)
Om regler for å bytte produkt, levere tilbake et produkt eller få et nytt produkt.
Hvis hunden blir syk (underkapittel)
Hvis hunden blir syk (#syk-hund)
Viss hunden vert sjuk (#sjuk-hund)
If your service dog gets sick (#sick-dog)
Aktuelt for førerhund og servicehund. Beskriver rettigheter i denne situasjonen.
Arbeidsgivere
1. Hvem er det aktuelt for? (hovedkapittel)
Hvem er det aktuelt for? (#hvem)
Kven er det aktuelt for? (#kven)
Who is it for? (#who)
Ikon: People
Vilkår for å få produktet.
2. Hva kan du som arbeidsgiver få? (hovedkapittel)
Hva kan du som arbeidsgiver få? (#hva)
Kva kan du som arbeidsgivar få? (#kva)
What can you get as an employer? (#what)
Ikon: Helptext
Hva er tilbudet? (underkapittel)
Hva er tilbudet? (#tilbud)
Kva er tilbodet? (#tilbod)
What is the offer? (#offer)
Beskrivelse av tilbudet.
Hva kan du få støtte til? (underkapittel)
Hva kan du få støtte til? / Hva dekker tilskuddet? (#stotte)
Kva kan du få støtte til? (#stotte)
What can you get support for? (#support)
Brukes for ordninger som dekker konkrete utgifter eller tema.
Hvor mye dekker tilskuddet? (underkapittel)
Hvor mye dekker tilskuddet? (#hvor-mye)
Kor mykje dekker tilskotet? (#kor-mykje)
How much does the subsidy cover? (#how-much)
Satser og/eller beregningsmodeller. Eventuelle kalkulatorer eller inngang til disse.
Hvor lenge varer tiltaket/tjenesten? (underkapittel)
Hvor lenge varer tiltaket/tjenesten? (#hvor-lenge)
Kor lenge varer tiltaket/tenesten? (#kor-lenge)
How long does the measure/service last? (#how-long)
Beskriver hvor lenge man kan få produktet, samt eventuelle utvidelser eller forlengelser
3. Slik går du frem (hovedkapittel)
Slik går du frem (#hvordan)
Slik går du fram (#korleis)
How to proceed (#how)
Ikon: Task (Tasklist)
Slik får du tilskuddet (underkapittel)
Slik får du tilskuddet (#fa)
Slik får du tilskotet (#fa)
How to get the subsidy (#get)
Relevante skjema eller handlinger for å få tilskuddet.
Inngå avtale (underkapittel)
Inngå avtale (#avtale)
Inngå avtale (#avtale)
Make an agreement (#agreement)
Brukes hvis det inngås avtale mellom bruker, arbeidsgiver og/eller NAV.
Søknad og dokumentasjon (underkapittel)
Søknad og dokumentasjon (#soknad)
Søknad og dokumentasjon (#soknad)
Application and documentation (#application)
Alle relevante søknader tilknyttet produktet, i prioritert rekkefølge. Informasjon om dokumentasjon til søknadene der det er aktuelt
Klagerettigheter (underkapittel)
Klagerettigheter (#klage)
Klagerettar (#klage)
Right to complain (#complain)
Om klagerettigheter, inngang til klage og anke for produktet, saksbehandlingstider for klage og anke.
Hvordan forberede virksomheten? (underkapittel)
Hvordan forberede virksomheten? (#forberede)
Korleis førebu verksemda? (#forebu)
How to prepare the business (#prepare)
Tips til å forberede virksomheten.
4. Oppfølging underveis (hovedkapittel)
Oppfølging underveis (#underveis)
Oppfølging undervegs (#undervegs)
Regular follow-ups (#regular)
Ikon: Calendar
Oppfølging (underkapittel)
Oppfølging (#oppfolging)
Oppfølging (#oppfolging)
Follow-ups (#followups)
(Lover og) forsikringer (underkapittel)
(Lover og) forsikringer (#forsikring)
(Lover og) forsikringar (#forsikring)
(Laws and) insurances (#insurances)
Fadder og kontaktperson (underkapittel)
Fadder og kontaktperson (#kontaktperson)
Fadder og kontaktperson (#kontaktperson)
Support and contact person (#contactperson)
Arbeidsoppgaver, arbeidstid og bonuslønn (underkapittel)
Arbeidsoppgaver, arbeidstid og bonuslønn (#oppgaver)
Arbeidsoppgåver, arbeidstid og bonusløn (#oppgaver)
Worktasks, workinghours and bonuses (#worktasks)
Rapportering (underkapittel)
Rapportering (#rapport)
Rapportering (#rapport)
Reporting (#report)
Sykefravær (underkapittel)
Sykefravær (#syk)
Sjukefråvær (#sjuk)
Sick leave (#sick)
Arbeidsreiser (underkapittel)
Arbeidsreiser (#reise)
Arbeidsreiser (#reise)
Business trips (#travel)
Ferie (underkapittel)
Ferie (#ferie)
Ferie (#Ferie)
Vacation (#vacation)
Permittering (underkapittel)
Permittering (#permittere)
Permittering (#permittere)
Temporarylay-off (#layoff)
Avslutning av arbeidsforholdet (underkapittel)
Avslutning av arbeidsforholdet (#avslutning)
Avslutning av arbeidsforholdet (#avslutning)
Termination of employment (#termination)
1: Hvem er det aktuelt for? (hovedkapittel)
Hvem er det aktuelt for? (#hvem)
Kven er det aktuelt for? (#kven)
Who is it for? (#who)
Ikon: People
Vilkår for å få produktet.
2: Hva kan den ansatte få? (hovedkapittel)
Hva kan den ansatte få? (#hva)
Ikon: Wallet
3: Arbeidsgivers rolle (hovedkapittel)
Arbeidsgivers rolle (#hvordan)
Ikon: Task (Tasklist)
4: Når en ansatt har [produkt] (hovedkapittel)
Når en ansatt har [produkt] (#har)
Ikon: Calendar
Samarbeidspartnere
1: Hvem er det aktuelt for? (hovedkapittel)
Hvem er det aktuelt for? (#hvem)
Kven er det aktuelt for? (#kven)
Who is it for? (#who)
Ikon: People
Vilkår for å få produktet.
2: Hva kan pasienten få? (hovedkapittel)
Hva kan personen / pasienten / barnet få? (#hva)
Ikon: Wallet
3: Legens rolle (hovedkapittel)
Legens / optikerens rolle (#hvordan)
Ikon: Task (Tasklist)
4: Når pasienten har [produkt] (hovedkapittel)
Når pasienten / personen har [produkt] (#har)
Ikon: Calendar
1: Hvem er det aktuelt for? (hovedkapittel)
Hvem er det aktuelt for? (#hvem)
Kven er det aktuelt for? (#kven)
Who is it for? (#who)
Ikon: People
Vilkår for å få produktet.
2: Hva kan du få? (hovedkapittel)
Hva kan du få? (#hva)
Kva kan du få? (#kva)
What can you get? (#what)
Ikon: Helptext
3: Slik går du frem (hovedkapittel)
Slik går du frem (#hvordan)
Slik går du fram (#korleis)
How to proceed (#how)
Ikon: Task (Tasklist)
4: Når du er [produkt] (hovedkapittel)
Når du er [produkt] (#har)
Ikon: Calendar
Ankerlenker til kapitlene
Ankerlenker til hoved- og underkapitler er faste og angitt i oversiktene over innholdsstrukturene.
Hvis man skal lage ankerlenker til unike kapitler for et produkt:
Ankerlenkene trenger ikke å ha samme ordlyd som tittelen på kapittelet
Ankerlenkene bør formuleres på en mest mulig kortfattet og standardisert måte
Ankerlenkene bør ikke forandres for ofte. Hvis lenken blir endret, gi beskjed til kontaktsenteret slik at de kan endre den aktuelle ankerlenken i sitt støttemateriell (Navet). Sørg også for at eventuelle brev til innbyggere som bruker denne lenken, blir endret samtidig.
Bakgrunn
Korte lenker og ankerlenker er nyttig i brev eller dialog med kontaktsenteret eller andre situasjoner der innbyggeren skal skrive inn lenken manuelt i nettleseren. Det reduserer også sjansen for feil og dårlig brukeropplevelse.
Elementer på siden
Produktheader
Produktheaderen inneholder:
Piktogram for produktet
Produkttype (f.eks «Pengestøtte», «Tjeneste» eller «Hjelpemiddel»)
Produktnavn
Ingress
Hvis aktuelt: inngang til informasjon om produktet for andre målgrupper
Dette hentes fra metadataene.
Bakgrunn
Toppen av produktsiden skal gi en god introduksjon til siden, og få frem hva siden handler om og hvem den er for.
Et produkt skal være mulig å identifisere som et produkt både i toppen av produktsiden og når det presenteres som et produktkort (inngang til produktsiden) i ulike kontekster.
Navn, type, ingress og piktogram er alltid med og er alltid lik for det enkelte produktet. Unntakene er mindre produktkort, der kun navn og type er med.
Piktogrammene tegnes ut for hvert enkelt produkt eller produkttype. Ta kontakt med Team personbruker eller Designsystemteamet.
Innholdsmeny
Produktsiden har en innholdsmeny med snarvei til korresponderende hovedkapittel på siden.
Hovedkapitler med underkapitler har en undermeny.
Bakgrunn
Innholdsmenyen skal gjøre det enklere å få overblikk over innholdet på siden og navigere raskt til det man lurer på.
Inngang til lovtekst
Lenker til lovtekst om produktet ligger under "Hva sier loven?", nederst på siden. Bruk tittelen på loven som lenketekst.
Språkversjoner
Hva sier loven?
Kva seier lova?
What does the law say?
Inngang til aktuelle situasjoner
Situasjoner der produktet er aktuelt ligger som siste kapittel i hovedkapitlet "Hva kan du få?". Bruk komponenten "Aktuelle situasjoner". Denne henter situasjonene fra metadataene.
Bakgrunn
Situasjonskort binder produkter og situasjoner sammen slik at brukere kan gå via det ene til det andre.
Mange kommer rett inn på produktsiden via google eller direktelenker. Da er det nyttig å få inngang til den eller de situasjonene som kan gi mer overblikk og vise hvilke andre tilbud som finnes i situasjonen.
Inngang til andre produkter eller verktøy
For å gi inngang til andre produkter eller relevant informasjon, setter man inn produktkort i løpende tekst. Før kortet bør det være tekst som setter det i kontekst - hvorfor kan det være relevant for innbyggeren å se på dette produktet eller denne informasjonen?
Du kan også bruke kort som inngang til slik gjør du det-sider, temaartikler, kalkulatorer eller veivisere.
Kortene viser sidetittelen/produktnavnet og kategori.
Bakgrunn
Produktkort i kontekst gjør det enklere for brukeren å identifisere unike produkter og skille dem fra hverandre.
Det gjør det også tydeligere for innbyggeren at det dreier seg om et annet, men relevant produkt enn om man kun hadde lagt inn en ordinær lenke. Det samme gjelder situasjoner.
Verktøy gjør det enklere for innbyggerne å skape seg et bilde av både hva de har rett til og - i enkelte tilfeller - økonomisk størrelsesorden.
Ved å plassere verktøy i kontekst på samme måte som produktkortene, blir det tydeligere for innbyggerne hvordan de selv kan regne ut for eksempel stønadsstørrelse.
Situasjonsbestemt informasjon eller lister med utdyping
Til situasjonsbestemt informasjon eller til ulike alternativer på samme nivå, bruker vi trekkspill (accordion). Det skal være minst to trekkspill i listen.
Utdyping av en prosess eller tema
Til nødvendig utdyping av en prosess eller tema, bruker vi les mer (read more). Dette brukes sparsomt på siden og til tydelig avgrensede tema.
For å tydeliggjøre innholdet i elementet best mulig for brukerne, bør lenketeksten være så konsis som mulig, for eksempel “Slik gjør du x”, “Slik beregner vi y“, “Dette regnes som inntekter”. Unngå formuleringen "Les mer om ...".
Vi bruker kun én les mer-komponent av gangen. Det skal være annet innhold, slik som brødtekst, mellom to les mer-komponenter.
Satser, utbetalingsdatoer, saksbehandlingstider og dokumentasjonskrav
Til dette bruker vi utvidbart kort (expansion card). Satser, saksbehandlingstider og utbetalingsdatoer er sentralt forvaltet informasjon som brukes både på produktsider og i sentrale oversikter.
Kortet får et av fire ikoner, avhengig av type.
Søknader, skjema, klage og anke
For å lenke til søknader, skjema, klage og anke, bruker vi komponenten skjemadetaljer. Disse er vedlikeholdt sentralt og vises både på produktsiden og i sentrale oversikter.
Skjemadetaljene har én knapp som leder til søknaden. Hvis det er mulig å velge mellom digital innsending og innsending via post, får man dette valget i neste steg. Det samme gjelder for inngang til ettersendelse.
Mer om hvordan skjemadetaljene fungerer finner du i e-læringen.
Regelverksendringer
Kommende regelverksendring
Informasjon om regelverk som skal endres legger du inn som brødtekst på produktsiden, under kapittelet som er mest relevant. Den som eier innholdet avgjør detaljnivået og hvor i kapittelet informasjonen bør stå, avhengig av når endringen vil skje.
For større regelverksendringer som har vesentlig betydning for produktet som helhet, kan man i en kort periode legge inn en varselboks i starten av siden, etter innholdsmenyen. Se e-læring for fremgangsmåte.
Parallelle regelverk
Når det er flere gjeldende regelverk samtidig, bør informasjonen om de ulike regelverkene legges i relevante kapitler eller i trekkspill. Her kan du bruke underoverskrifter for å tydeliggjøre hva som gjelder for hvilke grupper. Informasjon som er til alle, kan du gjerne legge først.
Eksempel:
Hvor lenge kan du få [produkt]? (kapittel) [Eventuell informasjon som er lik for begge grupper]
Hvis barnet ditt er født før 1. oktober 2021 (underoverskrift eller trekkspill) [Egne regler for denne gruppen]
Hvis barnet ditt er født etter 1. oktober 2021 (underoverskrift eller trekkspill) [Egne regler for denne gruppen]
Metadata
Alle produktsider skal ha disse metadataene:
Navnet på produktet. Hvis produktet har et navn som er definert i lovverket, er det dette navnet som brukes.
Hvis det er hensiktsmessig å vise en annen tittel i oversikter der produktet dukker opp, kan man legge inn en egen tittel for utlisting.
Dette kan du bruke for å legge produktet mer naturlig alfabetisk eller for å starte med triggerord. Et eksempel på dette er produktet "Digitalt jobbsøkerkurs" som i oversikter bruker listetittelen "Jobbsøkerkurs - digitalt".
Hovednavnet for siden vil fortsatt bli brukt på produktkort, i søk og som tittel på produktsiden.
Innholdstypen er "produktside".
Dette er kategoriene:
Pengestøtte: Brukes om ytelser og støtteordninger som involverer penger, både inntektssikring og dekning av utgifter.
Forsikring: Brukes om forsikringsordninger
Tiltak: Brukes om arbeidsmarkedstiltak for å komme i jobb.
Veiledning: Brukes om veiledningstjenester og rådgiving der du får hjelp av et menneske.
Tjeneste: Brukes om tjenester der du får hjelp av et menneske til noe.
Hjelpemiddel: Brukes for fysiske hjelpemidler i forbindelse med funksjonsvariasjon og tilrettelegging. En ting som hjelper deg med noe.
Produktet skal ha minimum én kategori. Det kan ha flere hvis det er aktuelt.
Kategoriene brukes i oversikter slik at man kan filtrere produktene utifra kategori. De vises også på produktkort og i toppen av siden.
Kobling til en eller flere situasjoner der produktet er aktuelt.
Områdene:
Arbeid
Helse og sykdom
Familie og barn
Pensjon
Sosiale tjenester og veiledning
Hjelpemidler og tilrettelegging
På tvers
Produktet skal knyttes til minimum ett område. Det kan knyttes til flere hvis det er aktuelt.
Områdetilknytningen brukes i oversikter slik at man kan filtrere produktene utifra område.
Dette er målgruppene på nav.no:
Privatperson
Arbeidsgiver
Samarbeidspartner (flere undergrupper)
Produktet skal kun ha én målgruppe.
Innhold om samme produkt til andre målgrupper.
Merking av hvilket språk artikkelen er skrevet på:
Norsk (bokmål)
Norsk (nynorsk)
Engelsk
Eventuelt andre språk
Alle produkter som har saksbehandlingstider, utbetalingsdatoer og/eller satser skal ha disse som produktdetaljer. Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises produktet i relevante oversikter.
Produktdetaljene kan også settes inn i teksten på siden for å vises i kontekst:
Saksbehandlingstider for søknader i kapittel "Søknad og ettersendelse" eller tilsvarende
Saksbehandlingstider for klage og anke i kapittel "Klagerettigheter"
Utbetalingsdatoer i kapittel "Når utbetales pengene" eller tilsvarende
Satser i kapittel "Hvor mye kan du få?" eller tilsvarende
Alle søknader, skjema, klage- og ankeløsninger tilknyttet produktet.
Når detaljene ligger i metadataene i Enonic, vises produktet i relevante oversikter.
Skjemadetaljene settes også inn i teksten på siden for å vises i kontekst og gi inngang til skjemaene.
Ingressen skal være kort og skrives på formatet [Dette gjør produktet] når du [situasjon eller målgruppe]. Eksempler:
Sikrer deg inntekt når du må være borte fra jobb fordi barnet ditt er sykt.
Dekker utgifter til studieavgift, semesteravgift og eksamensgebyr når du tar utdanning og er alene med barn.
Ingressteksten bør ikke gjenta produktnavnet.
Ingressteksten brukes på produktsiden, inngang til produktene fra situasjonssider, i oversikter og i søketreff.
Dette er eierkategoriene:
Ytelsesavdelingen
Ytelsesavdelingen / Arbeid og ytelser styringsenhet
Ytelsesavdelingen / Familie- og pensjonsytelser styringsenhet
Arbeids- og tjenesteavdelingen
Juridisk avdeling
Kunnskapsavdelingen
Kommunikasjonsavdelingen
Økonomi
Statistikk
Hjelpemidler og tilrettelegging
Kontaktsenteret
Team personbruker
IT-avdelingen
Fylke
Hjelpemiddelsentralen
Arbeidslivssenter
Min Side
Direktoratet
Annet
Produktet skal ha minimum én eier. Det kan ha flere hvis det er aktuelt.
Eieroversikten brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
Hvis innholdet forvaltes av noen andre enn eieren, skal det markeres hvem som forvalter det. Det er disse kategoriene:
PO AAP
PO Arbeid
PO Familie
PO Helse
PO Pensjon
PO Arbeidsgiver
Digisos
Det kan være flere som forvalter innholdet sammen.
Informasjonen brukes kun internt, og vises ikke på nav.no.
Metadataene legges inn i redaktørgrensesnittet i Enonic.
Gode metadata gir oss god oversikt over innholdet vårt og gjør det mulig å bruke innholdet på en strukturert måte.
Designmal og publiseringssystem
I Enonic ligger produktsiden som en mal med eget redaktørgrensesnitt. Denne malen forvaltes teknisk av Team personbruker slik at teamene ikke behøver å utvikle funksjonalitet eller vedlikeholde visuelt design og kode.
URL
Produktsiden ligger rett på roten av strukturen på nav.no, altså rett under forsiden.
For personbruker og på bokmål: nav.no/produktnavn (eventuelt kortversjon av produktnavn der disse er lange) f.eks nav.no/foreldrepenger
For andre målgrupper: nav.no/målgruppe/produktnavn f.eks nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger
For andre språkvarianter: nav.no/produktnavn/språk .eks nav.no/foreldrepenger/en
For både andre målgrupper og språkvarianter: nav.no/målgruppe/produktnavn/språk f.eks: nav.no/arbeidsgiver/foreldrepenger/en
Norske bokstaver i URL
Vi bruker ikke æ, ø og å i URLene.
æ erstattes med a
ø erstattes med o
å erstattes med a
Bakgrunn
Personbrukere er hovedmålgruppen vår, og hovedspråket på nav.no er bokmål. For at flertallet skal få en URL som er så enkel som mulig, dropper vi denne informasjonen i URL til denne gruppen.
Derimot angir vi målgruppe og språk i URLer til andre grupper og for andre språkvarianter.
Vi bruker ikke område eller annet hierarki i URL siden produktene og livssituasjonene ikke har én fast plass i strukturen, men brukes og settes sammen i ulike kontekster. De ligger rett under forsiden i strukturen.
NKS får korte, enkle lenker å dele med innbyggere
Lenker i brev blir enklere å skrive inn i nettleseren
Bedre brukeropplevelse for innbyggere som skal skrive inn lenker manuelt, mindre sjanse for feil
Vi slipper å lage egne kortlenker for NKS og brev
Ærligere URLer utifra hvordan innholdet vårt faktisk er organisert
Medvirkende
Tuva Sverdstad
Innspill til artikkelen
Logg inn med NAV SSO for å gi innspill til artikkelen